سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان خبر داد؛

آتش‌ سوزی در بازار فرش‌ فروش‌ های اصفهان (+عکس)

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران نکات ایمنی را در خصوص ایمنی هیئت و تکایای تهران تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۳۱۸۱۰

به گزراش گروه حوادث جام جم آنلاین، کامران عبدولی در گفتگو با ایسنا در خصوص نکات ایمنی که هیئت‌ ها و تکایای مذهبی باید در ایام عزاداری رعایت کنند، اظهارکرد: خطراتی تکایا و سازه های موقت را تهدید می کند بنابراین حتما باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنند. پیشنهاد می کنیم که بررسی چک لیست سازمان آتش نشانی را در دستور کار خود قرار دهند و به صورت روزانه آن را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس این چک‌ لیست خطراتی که وجود دارد روزانه کنترل می شود، اظهار کرد: فاصله و حریم چادرها باید رعایت شود. اگر قرار است دو چادر در کنار یکدیگر بنا شود باید حداقل فاصله چهار و نیم متری را داشته باشند. این فاصله برای پیشگیری از سرایت حریق از چادر به چادری دیگر است.

عبدولی با تاکید بر لزوم دسترسی خودروهای آتش نشانی به تکایا گفت: در برخی موارد این سازه‌ها طوری طراحی می شود که نیروی آتش نشانی نمی تواند به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کند. این هم یکی دیگر از مواردی است که مسیرهای لازم را برای امدادرسانی های احتمالی باز نگه دارند.

وی ادامه داد: مسئولان تکایا و هیئت ها حتما حین انجام بازدید همکاری لازم را با نیرو های آتش نشانی داشته باشند.

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران در ادامه گفت: برای برخی از مساجدی که تبدیل به تکایا و حسینیه می شوند می توان از سیستم های اعلام و اطفای حریق استفاده کنند. پیشنهاد می کنیم که اگر این امکان فراهم نبود حتما خاموش کننده های مورد نیاز را در دسترس داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشتر دلایل آتش سوزی ها به دلیل برق است، اظهارکرد: ممکن است با گرفتن بار اضافه از یک کابل حریق رخ دهد بنابراین توصیه ما این است که افرادی که تخصص دارند اقدامات لازم در خصوص برق کشی و .. را انجام دهند.

عبدولی در ادامه گفت: نکته دیگر در خصوص روشنایی و برق است که نباید قطع شود. باید این امکان وجود داشته باشد که حین وقوع حادثه نیز بتوان از آن استفاده کرد همچنین حتما باید مسیرهای خروج مشخص باشد چرا که در صورت وقوع حادثه احتمالی افراد راه را گم نکنند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که اگر چادرها ۶٠ نفره است، حداقل یک راه خروج داشته باشند. برای ٢٠٠ نفر دو راه خروجی کافی است اما برای ٣٠٠ نفر باید حتما دو راه خروج با عرض بیشتر داشته باشد.

عبدولی در ادامه گفت: هر چه تعداد بیشتر شود به اندازه هر ٢٠ نفر باید ١٠ سانتیمتر به عرض در اضافه شود.

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران افزود: اگر در این محل ها از آشپزخانه های سیار استفاده می شود حتما باید موضوعات ایمنی کنترل شود. باید فاصله آن با مواد قابل اشتعال رعایت شود. در این محل ها هم باید حتما خاموش کننده وجود داشته باشد.

عبدولی با بیان اینکه باید استعمال دخانیات داخل چادرها ممنوع شود، گفت: این بسیار خطرناک است و به راحتی حادثه رخ می دهد.

وی تاکید کرد: لازم است هیات‌ها و تکایا چک لیست سازمان آتش نشانی را حتما در دستور کار خود قرار دهند.

چک لیست آتش نشانی اینجا قابل دسترسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها