سرم در اتاق عمل به قیمت ناصرخسرو | تب سوء مدیریت‌ در بازار دارو
بحران کمبود سرم درمان بیماران را در مراکز درمانی و اتاق‌های عمل با مشکل رو به رو کرده است

سرم در اتاق عمل به قیمت ناصرخسرو | تب سوء مدیریت‌ در بازار دارو

 آشفته بازار مدیریت دارو سبب شده شهروندان برای تامین داروهای معمولی نیز با مشکل رو به رو شوند

 کمبود به ‌آموکسی‌سیلین رسید | سرم دوباره نایاب شد

بازار دارو تب دارد؛ بیماران برای پیدا کردن داروهای به قول معروف دم‌دستی نیز دوباره با مشکل رو به رو شده‌‌اند. این روزها بسیاری از بیماران ناچارند برای تهیه آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مانند شربت آموکسی سیلین و سرم‌های تزریقی و شست‌وشو داروخانه‌های زیادی را زیر پا بگذارند. در این شرایط برخی  کارشناسان نیز نسبت به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ادامه اجرای طرح دارویار ‌هشدار می‌دهند و می‌گویند ممکن است این طرح نیز به سرنوشت طرح تحول سلامت دچار شود.
بازار دارو تب دارد؛ بیماران برای پیدا کردن داروهای به قول معروف دم‌دستی نیز دوباره با مشکل رو به رو شده‌‌اند. این روزها بسیاری از بیماران ناچارند برای تهیه آنتی‌بیوتیک‌های معمولی مانند شربت آموکسی سیلین و سرم‌های تزریقی و شست‌وشو داروخانه‌های زیادی را زیر پا بگذارند. در این شرایط برخی کارشناسان نیز نسبت به فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ادامه اجرای طرح دارویار ‌هشدار می‌دهند و می‌گویند ممکن است این طرح نیز به سرنوشت طرح تحول سلامت دچار شود.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۳۱
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، غم بیماری تنها غم بیماران و خانواده‌هایشان نیست، این روزها آنها باید برای پیدا کردن دارو ‌ کفش آهنی به پا کنند و  چنانچه خوش‌شانس باشند و بتوانند داروی مورد نیازشان را تامین کنند، این گرانی دارو است که برای آنها مشکل ساز می‌شود.

مشکل کمبود دارو در کشورمان ماجرای تازه‌ای نیست. اما نگرانی تازه شهروندان این است که کمبودهای دارویی به داروهای معمولی رسیده، داروهایی که کمبود آنها آب پاکی را روی دست افرادی می‌ریزد که ادعای مدیریت و نظارت بر بازار دارو را مطرح می‌کنند‌.

سریال کمبود دارو ادامه دارد

مساله‌ای که این روزها بیش از گذشته خانواده‌ها را نگران کرده این است که دیگر کمبود دارو به داروهای بیماران خاص محدود نمی‌شود و آنها ناچارند برای تامین داروهای معمولی ‌ هم به سراغ دلال‌های‌ ناصرخسرو بروند.

مسؤول داروخانه‌ای در مرکز تهران درباره کمبودهای دارویی که این روزها با آن مواجه است، به جام جم آنلاین می‌گوید: برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند شربت کوتریموکسازول، شربت آموکسی سیلین 250، شربت آموکسی سیلین 125 و شربت آزیترومایسین دچار کمبود شده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد تهیه کپسول آزیترومایسین و تتراسایکلین نیز این روزها کار آسانی نیست.

این درحالی است که برخی از این شربت‌ها برای درمان عفونت در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل خانواده‌هایی که این روزها کودکان‌شان دچار بیماری می‌شوند بیش از گذشته دغدغه سلامتی فرزندان‌شان را دارند.

کمبود دارو‌هایی که تامدتی پیش به قول معروف دم دستی بودند به این موارد ختم نمی‌شود. آن طور که  مسؤول یکی دیگر از داروخانه‌های پایتخت به جام جم آنلاین می‌گوید: سرم‌های تزریقی و شست‌وشو نیز دوباره دچار کمبود شده است.

به گفته او قرص فنی‌توئین‌کامپاند و قرص فنوباربیتال نیز این روزها نایاب است و افرادی که از این داروها برای درمان تشنج استفاده می‌کنند، دچار مشکل شده‌اند.

نگران کننده‌تر اینکه بیماران برای  تهیه پودر روتارین که برای درمان گلو درد استفاده می‌شود نیز این روزها با مشکل مواجه شده‌اند.

علاوه بر این این روزها قرص ترازوسین که برای درمان بزرگی پروستات تجویز می‌شود نیز در دسترس بیماران قرار ندارد.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تایید می‌کند که این روزها داروخانه‌های زیادی با کمبود آنتی بیوتیک و سرم‌های تزریقی و شست‌وشو مواجه شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: به همین دلیل افرادی را که برای تهیه این ‌داروها مراجعه می‌کنند، به داروخانه‌های دولتی یا مرجع راهنمایی می‌کنیم.

دارو هست. اما قاچاق می‌شود

 کمبود به ‌آموکسی‌سیلین رسید | سرم دوباره نایاب شد

برخی از نمایندگان مجلس نیز مساله کمبود دارو را قبول دارند و معتقدند آنچه که به بحران کمبود دارو در کشور دامن می‌زند، مساله قاچاق دارو است.

حجت الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مجلس قاچاق دارو را یکی از  عواملی می‌داند که سبب شده داروهای مورد نیاز شهروندان در داروخانه‌ها در دسترس نباشد.

‌او ‌انگشت اتهام را به سوی داروخانه‌های دولتی می‌گیرد و می‌گوید: برخی داروخانه‌های دولتی در قاچاق دارو نقش دارند.

این نماینده مجلس  به سهم بالای  گردش مالی داروخانه‌های دولتی اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ ‌ 7درصد از داروخانه‌های کشور دولتی هستند و در این بین 54درصد از گردش مالی داروخانه‌های کشور مربوط به این داروخانه‌هاست.

به این ترتیب او این پرسش را مطرح می‌کند که چرا برخی داروها در داروخانه‌های کشور پیدا نمی‌شود. اما در مناطقی مانند ناصرخسرو می‌توان آنها را تهیه کرد؟

محمدرضا احمدی، نماینده رشت در مجلس نیز قاچاق دارو را مشکلی جدی می‌داند که به بحران کمبود دارو دامن می‌زند.

او با اشاره به کمبود و قاچاق دارو در کشور عنوان می‌کند: مردم برای تهیه دارو از داروخانه‌ها با مشکل و نبود دارو رو به رو هستند. اما خارج از داروخانه‌ها این داروها با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

به گفته او چنین شرایطی از این حکایت دارد که دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد.‌

سرنوشت مبهم دارویار

 کمبود به ‌آموکسی‌سیلین رسید | سرم دوباره نایاب شد

برنامه‌های زیادی تاکنون برای کنترل بازار دارو از سوی دولت‌های مختلف اجرا شده است، آخرین طرحی که در این خصوص اجرا شده، دارویار است که ‌ حدود یک ماه از زمان اجرای آن می‌گذرد. برخی مسؤولان معتقدند اجرای این طرح سبب حل مسائلی مانند قاچاق دارو، گرانی و کمبود آن می‌شود.

این درحالی است که مخالفان اجرای این طرح معتقدند زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرحی در کشور فراهم نیست و این احتمال ‌که طرح دارویار نیز به سرنوشت طرح تحول سلامت دچار شود، جدی است.

رئیس مجلس نیز معتقد است هوشمند سازی ضمانت اجرای مناسب طرح دارویار است.

آن طور که او می‌گوید اگر این مهم محقق نشود، ‌اجرای این طرح با مشکل رو به رو خواهد شد و به این شکل مشکلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام نیک‌بین، نماینده مجلس نیز درباره اجرای طرح دارویار عنوان می‌کند:‌ این بیم وجود دارد که طرح دارویار نیز به سرنوشت طرح تحول سلامت دچار شود، چراکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم نیست.

آن طور که او توضیح می‌دهد ‌امکان برخط بودن در بسیاری از مناطق محروم کشور فراهم نیست. به همین دلیل نباید اجازه داد اجرای طرح‌های غیر کارشناسی به مردم فشار بیشتری تحمیل کند‌.

علاوه بر این برآورد می‌شود حدود 7 میلیون نفر در کشور از بیمه مناسبی برخوردار نباشند. به این ترتیب اجرای طرح دارویار هزینه قابل توجهی به این افراد تحمیل خواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه براساس طرح تحول سلامت قرار بود مسائلی مانند زیر میزی برطرف شود، می‌افزاید: با اجرای طرح دارویار نیز قرار است با قاچاق دارو برخورد شود. اما مشخص نیست چگونه با اجرای این طرح می‌توان مانع قاچاق دارو شد؟‌

 نایب رئیس انجمن داروسازان نیز از نبود پیوست‌های فنی، حقوقی و اجتماعی در طرح دارویار انتقاد می‌کند و به جام جم آنلاین می‌گوید: چنین پیوست‌هایی در طرح بزرگی مثل دارویار که قرار است هر سال حدود 90هزار میلیارد تومان بودجه به آن تعلق بگیرد، مشخص نیست.

او با اشاره به اینکه حدود یک ماه از اجرای طرح دارویار می‌گذرد. اما هنوز ابهام‌هایی در خصوص این طرح وجود دارد، عنوان می‌کند‌: برای نمونه هنوز مشخص نیست‌، یارانه‌های لازم چه زمانی به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه اگر داروخانه‌ها بدهی‌ خود به بانک‌ها و دولت را به موقع پرداخت نکنند باید به شکل روزشمار خسارت پرداخت کنند، می‌افزاید: در این طرح مشخص نشده که اگر دولت نیز طلب خود به داروخانه‌ها را با تاخیر پرداخت کرد، مشمول جریمه می‌شود یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز اجرای مناسب‌ طرح ‌دارویار را مشروط به این می‌داند که  این طرح براساس منابع مشخص و ‌قابل دستیابی اجرا شود.

عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس نیز می‌گوید اجرای طرح دارویار مورد رضایت و تایید قاطبه کمیسیون بهداشت مجلس است. اما اعضای کمیسیون ملاحضاتی نیز دارند که برای اجرای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد.

او به مسائلی که برای اجرای طرح دارویار ضروری است، اشاره می‌کند و می‌افزاید‌:‌ پرداخت بدهی بنگاه‌های مرتبط، تشکیل قرارگاهی بالاتر از وزرا و ‌ دست‌اندازی نکردن‌ به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرا برخی از شروطی است که برای استمرار اجرای طرح دارویار الزامی است.‌

شرایط اقتصادی نامناسب کشور سبب شده این روزها کم نباشند خانواده‌هایی که برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکل رو به رو هستند. در چنین شرایطی بی‌توجهی به مسائل حوزه سلامت می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای خانواده‌ها و جامعه در پی داشته باشد. به همین دلیل مدیران این حوزه نباید برای کنترل آشفته بازار دارو به آزمون و خطا بپردازند‌.

 مهدی آیینی خبرنگار جام جم آنلاین

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها