معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان :

۸۷ درصد از قالی‌بافان خراسان شمالی بیمه نیستند

خراسان شمالی ـ جام جم آنلاین ـ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان گفت: ۲۴ هزار و ۲۶۰ نفر معادل ۸۷ درصد از قالی‌بافان این استان بیمه نیستد که سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهد.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۸۴

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل صنعت ، معدن و تجارت خراسان شمالی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان گفت: ۲۴ هزار و ۲۶۰ نفر معادل ۸۷ درصد از قالی‌بافان این استان بیمه نیستد که سازمان تامین اجتماعی باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهد.

مهرداد داودزاده  اظهار داشت: ۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر بافنده در خراسان شمالی دارای کارت قالی‌بافی هستند و بیمه شدن تنها ۲ هزار و ۳۴۰ بافنده در استان رقم بسیار ناچیزی است و زیبنده قطب تولید فرش دورو و ترکمن نیست.

وی تصریح کرد: تمامی این فعالان اقتصادی که با زحمت بسیار زیادی فرش می بافند منتظر استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی هستند.

معاون امور بازرگانی اداره کل صمت افزود: حدود ۵۰ هزار نفر در این استان با انواع مختلفی در صنعت فرش اشتغال دارند که از این تعداد؛ ۶۰ درصد در روستاها و ۴۰ درصد در شهرها سکونت دارند و بیشتر افراد کم درآمد جامعه را شامل می شوند. 
وی اظهار داشت: اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی، سهمیه جدیدی را به قالی‌بافان اختصاص نداده است و حذف افراد غیرفعال در حوزه فرش تنها راه ورود افراد جدید به لیست بیمه شدگان است.

داودزاده، عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را از راهکارها ی جدید بهره مندی از مزایای بیمه دانست و گفت: در این‌باره اطلاع رسانی انجام شده است و بافندگان از این فرصت استفاده کنند، البته این بیمه مشمول قالی‌بافان شهری نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری های زیادی برای  کسب سهمه جدید برای بیمه بافندگان فرش دستباف خراسان شمالی انجام شد ولی تاکنون به نتایجی دست نیافته ایم.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.
در خراسان شمالی ۱۲۰ کارگاه غیرمتمرکز قالی بافی وجود دارد و بیش از ۲۶ هزار نفر بافنده فعال در این صنعت مشغول به بافت هستند.
خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها