روایتی اختصاصی از حادثه ریزش آوار در معدن کرومیت

آوار معدن بر سر ۲کارگر

در حالی‌که صبح روز پنجشنبه هفته گذشته برای بسیاری از صاحبان مشاغل آزاد یک روزکاری معمولی بود، برای کارگران معدن روبازکرومیت روستای چیل‌آباد در کرمان، روزی عادی نبود و ریزش ناگهانی‌کوه برای کارگران حادثه‌ساز شد. در این حادثه، سه معدن‌کار زیر آوار گرفتار شدند که یک نفر از آن‌ها به نام امیر با شکستگی پا نجات پیدا کرد، اما دو کارگر دیگر همچنان زیر آوار گرفتار هستند و امدادگران هلال‌احمر کرمان تلاش می‌کنند تا آن‌ها را خارج کنند.
کد خبر: ۱۳۷۳۸۸۳
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
به گزارش جام جم آنلاین، حمید غنچه‌پور، پدر محمدامین و امیر است. دو کارگر ۱۶ و ۱۴ ساله‌ای که همراه پدرشان در این معدن دچار حادثه شدند. از روز پنجشنبه که کوه ریزش کرد تا بعد از ظهر روز جمعه که با پدر در مورد حادثه صحبت کردیم، او دائم به معدن و محل حادثه سرکشی می‌کرد تا ببیند خبری از پسر ۱۶ساله‌اش محمد امین شده است یا نه. محمد امین همراه راننده بیل مکانیکی زیر آوار هستند و امیر به طرز معجزه آسایی نجات پیدا کرده است.

پدر خیلی امیدوار است که پسرش زنده از زیر آوار کوه خارج شود. هم بغض دارد و هم امید. نمی‌خواهد باور کند شاید محمدامین را در این حادثه از دست بدهد. او در مورد حادثه به جام‌جم گفت: من آشپز و نگهبان معدن هستم و دو ماهی هست که اینجا مشغول کار شده‌ام. آن روز، دو پسرم محمدامین و امیر هم در معدن کنارم بودند. به پسرانم گفتم به امید، راننده ۴۰ساله بیل مکانیکی که در معدن مشغول کار بود بگویند برای خوردن آب و غذا از آنجا خارج شود. پسرانم که رفتند، دوباره مشغول کار شدم که یکدفعه صدای عجیبی شنیدیم. وقتی بیرون رفتیم، دیدیم صدای جیغ زدن می‌آید و متوجه شدیم کوه ریزش کرده است. پسرم امیر را دیدم که پای دکل و زیر آوار سنگ‌های‌کوه گرفتار شده بود و کمک می‌خواست، اما از پسر دیگرم محمد امین خبری نبود. او دقیقا همان جایی زیر آوار گرفتار شده بود که راننده بیل مکانیکی مشغول کار بود.

عدیم المثالی، نجاتگر تیم واکنش سریع هلال‌احمر کرمان از امدادگرانی است که در منطقه حضور دارد. از او خواستیم در مورد شرایط دو کارگر محبوس شده به جام‌جم توضیح دهد که گفت: «پس از اعلام حادثه، تیم‌های واکنش سریع و آنست بلافاصله در منطقه حضور پیدا کردند. یکی از کارگران محبوس، رهاسازی و تحویل نیرو‌های اورژانس شد، اما هنوز دو نفر محبوس هستند که به محض آواربرداری توسط بیل مکانیکی، اقدامات مربوط به رهاسازی را انجام خواهیم داد. یکی از کارگرانی که داخل بیل مکانیکی مشغول کار بوده را مشاهده می‌کنیم، اما حجم آوار ریخته شده روی او به حدی زیاد است که نمی‌توان به سادگی به او دسترسی داشت. باید منتظر پایان آواربرداری بود و سپس وارد عمل شویم. امیدواریم هر دو را زنده پیدا کنیم، اما با توجه به شرایط موجود امید چندانی برای نجات آن‌ها وجود ندارد، با این حال طبق وظیفه نهایت تلاش‌مان را انجام خواهیم داد.»

تکلیف هر دو کارگر جمعه مشخص می‌شود

محمد امیرخانی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر کرمان با اشاره به حادثه ریزش معدن روباز چیل‌آباد به جام‌جم گفت: «حوالی ساعت یک بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته بود که از طریق فرمانداری به ما اطلاع دادند معدن روباز چیل آباد ریزش کرده است. پس از انجام هماهنگی‌های لازم، یک تیم از خود شهرستان به محل اعزام شد. پس از حضور در محل، یکی از کارگران نجات یافت و با شکستگی و ترومای پا به بیمارستان امام حسین شهرستان ارزوئیه منتقل شد. در حالی‌که اقدامات امدادی انجام می‌شد، کوه دوباره ریزش کرد. حدود ساعت هشت شب همان روز حادثه (پنجشنبه) کار متوقف شد و دوباره با هماهنگی‌های لازم، تیم‌های واکنش سریع، آنست و متخصص آواربرداری به منطقه اعزام شدند. در حال حاضر تمام عوامل در منطقه حضور دارند و سه دستگاه بیل مکانیکی نیز مشغول آواربرداری است. به محض انجام آواربرداری اولیه و مساعد شدن شرایط، امدادگران هلال‌احمر وارد عملیات جست‌وجوی دو کارگر محبوس شده خواهند شد.»

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
برچسب ها: کرومیت معدن کارگر
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها