فرش ماشینی خوب، بد، زشت

فرش ماشینی امروزه به جزء جدا نشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده است. با توجه به اینکه فرش ماشینی یک کالای هزینه بر است، انتخاب یک فرش ماشینی خوب که هم از کیفیت و طول عمر بالا و هم از قیمت مناسبی برخودار باشد، اهمیت فراوانی پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۵۴

آن هم با توجه به شرایط تورمی کشور ما که باعث شده همه به دنبال فرشی باشیم که حداقل چند سال با خیال راحت بتوانیم از آن استفاده کنیم و مجبور به تعویض آن نشویم. جالب است بدانید که فرش ماشینی از آن دسته کالاهایی است که از ظاهر آن نمی توان به کیفیت و دوام آن پی برد! بله تمام فرش های ماشینی موجود در بازار، در ابتدا، هم از نرمی و لطافت مناسب و هم از جلوه و جلای رنگ زیبایی برخوردارند. اما نکته اینجاست که همین فرش ممکن است بعد از چند ماه، نرمی و لطافت خود را از دست داده، سفت و زبر شود و بعد از اولین شست و شو به یک فرش بی رنگ و رو تبدیل گردد.

فرش ماشینی خوب، بد، زشت

مشکلاتی از قبیل چسبیدن نخ، مو و ... به فرش و سختی جاروکشی، آب رفتن فرش یا سرد بودن آن در زمستان و داغ بودنش در تابستان از دیگر مشکلاتی است که یک فرش ماشینی بی کیفیت می تواند به همراه داشته باشد.

فرش ماشینی خوب

برای آگاهی از کیفیت فرش ماشینی اول باید به کیفیت نخ خاب آن دقت کرد. از این نخ جهت بافت گره‌هاي رنگ استفاده مي‌شود به این صورت كه به دور نخ پود به صورت گره و يا به شكل U قرار مي‌گيرد و چندين نوع مي‌باشد:

الف) نخ اكريليك صد درصد خالص

ب) مخلوط نخ اكريليك و پلي پروپيلن: كه به صورت مخلوطي از الياف اكريليك و پلي پروپيلن ريسيده مي‌شود.

ج) صددرصد پلي پروپيلن (p.p يا بي.سي.اف (B.C.F))

د) پلی استر یا ابریشم مصنوعی

از لحاظ دوام و طول عمر، فرش‌های اکریلیک نسبت به فرش‌های BCF، درصد دار و پلی استر، از طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند این فرش‌ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند ولی فرش‌های BCF و پلی استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاهی نرمی و لطافت خود را از دست خواهند داد. از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی)، به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا همان پا خوردگی، تغییر فرش‌های اکریلیک بسیار کم یا ناچیزی می‌باشد که به حساب نمی‌آید ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است به طوری که بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود.

از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش‌های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی‌باشیم ولی این مورد در فرش‌های BCF، مخلوط و پلی استر بالعکس می‌باشد که باعث می‌شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود. فرش‌های اکریلیک از مقاومت بالایی در برابر گرمای مستقیم برخوردار می باشند به طوری که یکی از ویژگی‌هایی که فرش اکریلیک را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند تست گرما می‌باشد به طوریکه می توان اتوی داغ را روی فرش گذاشته بدون تغییر برداشت ولی در الیاف BCF و پلی استر، فرش‌ها براثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار سوختگی و فرورفتگی شده و فرش ازبین می‌رود.

از لحاظ سایش، فرش اکریلیک دچار تغییر نمی‌شود ولی BCF و پلی استر دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می‌شوند. از لحاظ زیبایی در طول زمان، فرش اکرلیک قابل قیاس با فرش‌های درصد دار یا BCF و پلی استر نمی‌باشد. اما از معایب فرش‌های اكريليك می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کوتاه مدت جذب طبیعت نمي‌شوند ولي ‏BCF‏ و پلی استر به مرور پودر شده و در فضا پراكنده و در طبيعت جذب مي‌گردد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که الیاف اکریلیک هم دارای سطوح کیفی متفاوتی هستند و تنها فرش‌هایی که از نخ اکریلیک با کیفیت تهیه شده باشند از طول عمر و کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود. نخ های اکریلیک کم کیفیت، پرزدهی زیادی دارند و پس از مدتی دچار کوبیدگی شده، سفت و زبر می گردند.

در مرحله بعد باید به شانه و تراکم فرش دقت کنید. هر فرش دارای دونوع تراکم است، تراکم عرضی و تراکم طولی. تراکم عرضی فرش را شانه آن می‌گویند.شانه فرش عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر حساب شده و عامل اصلی تعیین قیمت فرش ماشینی به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر می‌شوند. البته باید بدانید با بالا رفتن شانه و تراکم فرش، ارتفاع نخ خاب فرش (قطر فرش) کمتر می شود پس اگر نرمی فرش در زیرپا برایتان اهمیت دارد سراغ فرش های با تراکم بسیار بالا نروید!

فرش ماشینی بد

فرش های تقلبی را می توان بچه های بد بازار فرش ایران دانست. اصولا تقلبی بودن فرش ماشینی از سه جهت می تواند باشد. 1: تقلبی بودن شانه و تراکم فرش و 2: تقلبی بودن برند تولید کننده و3:  تقلبی بودن نوع نخ خاب مصرفی

تقلبی بودن شانه و تراکم فرش

یک راه حل ساده برای فهمیدن شانه فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کرده و تعداد گره‌های آن را بشمارید. برای مثال اگر فرش 1000 شانه معرفی می شود در هر متر از عرض فرش باید 1000 گره وجود داشته باشد (برای محاسبه ساده تر میتوان گفت در 10 سانتی متر از فرش باید 100 گره وجود داشته باشد). اما با توجه به سخت بودن این روش عملا نمی توان روی آن ها حساب باز کرد. مطمئن ترین روش این است که فرشی تهیه کنید که دارای علامت استاندارد باشد و مشخصات شانه و تراکم آن روی شناسنامه فرش درج شده باشد. به طور کلی استادارد فرش ماشینی فقط برای همین است که شانه و تراکم تولیدی آن را تایید کند. (دقت کنید استاندارد بودن نشان دهنده کیفیت نخ های مصرفی نیست و فقط صحت شانه و تراکم را تایید می کند)

تقلبی بودن برند تولید کننده

امروزه در بازار فرش ماشینی، محصولات فروانی با نام هایی مشابه برندهای برتر و شناخته شده مانند فرش مشهد ، تولید و روانه بازار می‌شوند که تقلبی محسوب می شوند و باید هنگام خرید فرش به این نکته توجه فراوانی داشت. اولین و مهم‌ترین روش تشخیص تولید کننده واقعی یک فرش، دقت در برچسب پشت آن یا همان شناسنامه فرش می‌باشد. در این برچسب‌ها معمولا نام و علامت تجاری (لوگو) تولید کننده و مشخصاتی از قبیل کد طرح (نقشه) فرش، تراکم طولی و عرضی آن، تعداد رنگ فرش، جنس الیاف، علامت استاندارد و ...  ذکر می‌شود. در این بخش به تشابه اسمی تولید کنندگان توجه ویژه ای داشته باشید تا دچار اشتباه نشوید.

تقلبی بودن جنس نخ خاب فرش

برای تشخیص نوع نخ خاب فرش به نکاتی در بالا اشاره کردیم اما تشخیص دقیق و کامل جنس نخ خاب از طریق آزمایشگاه های صنعتی امکان پذیر است که به راحتی قابل دسترس نیست به همین دلیل بهترین کار این است که به سراغ برندهای معتبری که تجربه مصرف کنندگان آن ها کیفیت محصولاتشان را تایید کرده است بروید و آن را از یک فروشنده قابل اطمینان و صادق تهیه کنید. بخاطر داشته باشید بهترین راه برای شناخت کیفیت محصولات یک برند، تحقیق و پرس و جو از کسانی است که تجربه از آن محصول را دارند. و در مورد فرش باید این تجربه دو یا سه سال به طول انجامیده باشد. تبلیغات رسانه ای لزوما نمیتواند نشان دهنده کیفیت محصولات نیز باشد. در مورد فروشگاه ها هم همینطور است پس سعی کنید از تجربه مشتریان فروشگاه مورد نظر خود اطلاعاتی بدست بیاورید. نظرات مشتریان یک فروشگاه در گوگل می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

فرش ماشینی زشت!

فرش های زشت بازار فرش ماشینی ایران فرش هایی هستند که با شعارها و ادعاهای های خوش آب و رنگ فروشندگان راهی خانه های ما می شوند! کافی است ساعتی پای تلویزیون بنشینید تا با تبلیغات گوناگون فرش ها و فروشگاه های مختلف مواجه شوید. با شعارها و ادعاهایی که هیچ مرجع قانونی بر صحت و سقم آن ها نظارتی نمی کند و در بسیاری از موارد فریبی بیش نیستند. فرش های زشتی که در یک رقابت ناعادلانه بین صاحبان پول و سرمایه و فروشندگان خرد بازار به فروش می رسند. البته این فرش های زشت فقط در هایپرمارکت ها یافت نمی شود و در جای جای بازار و همان خرده فروشی ها هم ممکن است با آن ها رو به رو شوید. پس سعی کنید با اطلاعات کافی راهی بازار شوید تا گرفتار فرش های زشت بازار نشوید.

ما در وبسایت ایفرش با شناخت فرش های خوب، بد و زشت بازار فرش ماشینی ایران سعی کرده ایم بهترین ها را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار دهیم بد نیست قبل از مراجعه به بازار سری هم به ما بزنید و حداقل از مقالات سایت دیدن کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد فرش ماشینی به دست آورید و از قیمت منصفانه برخی از فرش ها آگاه شوید. هم اکنون برندهایی نظیر فرش مشهد، فرش نگین مشهد ، فرش زمرد مشهد و ... در ایفرش با قیمت منصفانه عرضه می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها