کد خبر: ۱۳۷۳۵۲۶

 

بعضی از زوج‌ها فکر می‌کنند که در صورت درخواست طلاق توافقی به گذراندن جلسه‌های مشاوره نیاز ندارند. جلسات مشاوره به این بهانه هستند که زن و مرد یک بار دیگر پیش از طلاق درباره تصمیمشان فکر کنند. به همین دلیل هم فرقی نمی‌کند که آنها از کدام دریچه طلاق می‌خواهند وارد شوند. طلاق توافقی باشد یا یک طرفه مستلزم این است که زن و مرد با مشاور حرف بزنند.

تعداد جلسه‌های مشاوره با این هدف تعیین می‌شوند که بتوانند زن و مرد را به سمت زندگی زناشویی‌شان سوق دهند. مشاور صحبت هر دو نفر و دلایل آنها را برای طلاق می‌شنود. بعد همه تلاشش را می‌کند که مشکلات بین آنها را حل کند. اگر موفق به این کار نشود، آنها بعد از اتمام جلسه‌ها می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند.

 

در جلسه‌های مشاوره پیش از طلاق توافقی چه می‌گذرد؟

بعد از ثبت درخواست طلاق توافقی پیش از هر کاری زن و مرد باید به مشاوره بروند. در دادگاه به طور معمول برای طلاق توافقی سخت‌گیری زیادی نمی‌شود. به همین دلیل هم جلسه‌های مشاوره را برای زوج‌ها اجباری کرده‌اند. با این جلسه‌ها یک بار دیگر و شاید برای آخرین بار زن و مرد مشکلات را از نظر می‌گذرانند. می‌توان به این جلسه‌ها به چشم یک فرصت نگاه کرد. مشاور همه تلاشش را می‌کند تا زن و مرد از طلاق منصرف کند.

ضمن این که مشاور درباره تبعات و مشکلات طلاق برای آنها می‌گوید. اگر هیچ کدام تمایلی به بازگشت به زندگی مشترک نداشته باشند، مشاور آنها را به ادامه مسیر طلاق راهنمایی می‌کند. شرکت در جلسه‌های مشاوره اجباری است. حضور نیافتن هر کدام از طرفین در جلسه‌ها آنها را با مشکلات قانونی مواجه خواهد کرد.

مشاور شدت و ضعف مشکلات زن و مرد را یک بار دیگر بررسی می‌کند. به عنوان نفر سوم به آنها می‌گوید که مشکلاتشان چقدر واقعی و چقدر سوء تفاهم است. اما در نهایت این زن و مرد هستند که درباره زندگی مشترکشان تصمیم می‌گیرند.   

 

تعداد جلسه‌های مشاوره پیش از طلاق توافقی

تعداد جلسه‌های مشاوره در زمان درخواست طلاق توافقی به چند عامل بستگی دارد. یکی از مهم ترین آنها شدت اختلافاتی است که بین زن و مرد جریان دارد. اگر این اختلافات جزئی باشند، ممکن است تشخیص داده شود که 1 جلسه مشاوره برای آنها کافی است. اگر اتفاقاتی که زن و مرد را به طلاق کشانده است، با یک جلسه قابل حل و فصل نباشند چه می‌شود؟ در این صورت، ممکن است آنها مجبور باشند 2 تا 3 جلسه دیگر به مشاور مراجعه کنند.

اگر در این تعداد جلسه زن و مرد از نظر مشاور به توافق‌های لازم نرسند، نیاز به مراجعه بیشتر است. به همین دلیل است که از همان ابتدا نمی‌توان درباره تعداد جلسه‌های مشاوره به طور قطعی صحبت کرد.

مهارت مشاور را نیز نباید در این باره دست کم گرفت. مشاورهایی که تجربه کافی در این باره داشته باشند، می‌توانند مفیدتر واقع شوند. شاید هم خود زن و مرد به نظرشان برسد که ادامه روند مشاوره آنها را به آشتی نزدیک‌تر خواهد کرد. در این صورت، می‌توانند این روند را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند و طلاق را مخدومه اعلام کنند. 

 

درخواست طلاق توافقی بدون مشاوره ممکن است؟

هیچ نوع طلاقی بدون گذراندن جلسه‌های مشاوره انجام نخواهد شد. این فرایند برای هر دو نفر الزامی است. اگر آنها در مشاوره‌های طلاق شرکت نکنند، قاضی گواهی عدم سازش را صادر نخواهد کرد. اگر زن یا مرد از شرکت در جلسه‌ها سر باز زده باشد، باید دوباره برای مشاوره اقدام کند. یعنی در صورتی قاضی رأی را صادر می‌کند که مطمئن باشد جلسه‌ها را پشت سر گذاشته‌اند. شرکت نکردن تنها موجب طولانی‌تر شدن روند طلاق می‌شود.  برای  گرفتن مشاوره تلفنی با وکیل در خصوص انواع طلاق میتوانید به سایت وکلای دادفر مراجعه نمایید.

در صورتی که زن و مرد به توافق نرسند و راه طلاق را پیش بگیرند، باید درباره حقوقشان تصمیم بگیرند. در غیر این صورت، دادگاه و قانون برای آنها تصمیم خواهد گرفت. یکی از این مسائل مهم که همیشه محل اختلاف بوده مهریه است. قانون جدید تقسیط مهریه با هدف حبس زدایی مردان تثبیت شده است. در قانون جدید امکان جلب مرد برای مهریه بالای 110 سکه وجود ندارد. وجود یک وکیل خبره و با تجربه می‌تواند به زن و مرد درباره تصمیم گیری درست کمک کند. وکیل آنها را در طی همه مراحل همراهی می‌کند. وکیل آنها را در جهتی راهنمایی می‌کند که حق و حقوق هر دو در نظر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها