در مراسم معارفه مدیرکل ارشاد گیلان عنوان شد؛

گیلان در عرصه هنر کشور فرهنگ ساز است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان؛

دخالت نمایندگان در انتصابات مصداق عدم التزام عملی به ولایت فقیه است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان گفت: در خصوص دخالت مکرر نمایندگان که به بدترین شکل گاهی در حال اجرا است از نظر دفاتر نظارت شورای نگهبان استان ما شاهد عدم التزام عملی به ولایت فقیه از سوی برخی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۳۷۲۹۲۸

گیلان-جام جم آنلاین-به تقل از دیار میرزا به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان و ضرورت تبیین جایگاه و عملکرد این نهاد، جلسه‌ای با حضور احمد قنبریان، ریاست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان و جمعی از اصحاب رسانه در رشت برگزار شد.

قنبریان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات داخل و خارجی اظهار کرد: اگر مشکلات گذشته اکنون هم به هر صورتی در حال اتفاق باشد، خدا همان خدای سال شصت خواهد بود و یاری‌مان خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه به لطف خداوند اکنون قدرت نظامی ما در خاورمیانه قدرتی برتر است، بیان کرد: طبق گفته رهبر انقلاب، ما درگیر یک جنگ تمام عیار و هیبریدی هستیم و جنگ به صورت تبلیغاتی نیز در بستر رسانه علیه جمهوری اسلامی در حال انجام است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان گفت: در فضای رسانه‌ای، خلاء دفاع و حمله رسانه‌ای بر امپراطوری رسانه‌ای دنیا وجود دارد. در تمامی جنگ‌ها اعم از رسانه‌ای، فرهنگی و… یک موضوع اساسی مشترک است و آن هم این است که نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگوی نمونه نقش آفرینی نکند.

قنبریان در خصوص عملکرد ایران در رابطه با مبارزه با استکبار نیز اظهار کرد: اگر ایران دست از مبارزه بردارد، استکبار جهانی کاری به کار سیاست‌های مطرح شده در ایران نخواهد داشت.

وی افزود: استکبار جهانی در حال ایجاد ناامیدی در بین هموطنان ما در داخل کشور است.

قنبریان در خصوص عملکرد رسانه‌ها در حوزه مبارزه با استکبار جهانی گفت: انتظار ما دمیدن روحیه امید بین مردم برای رشد و آینده‌ای بهتر است. اگرچه اکنون از لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که امکان انکار آن نیست اما اگر پرداختن بسیار به این موضوع باعث القای روحیه ناامیدی شود، قطعا خطا خواهد بود اما همه این‌ها منافاتی با فضای نقد و بررسی عملکرد مسئولین نخواهد داشت.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان در خصوص عملکرد شورای نگهبان نیز گفت: دفاتر نظارتی استان‌ها بازوی اجرایی نظارت بر امر انتخابات هستند. امروز عملکرد ما در دفاتر نظارتی روزانه جهت بررسی موارد مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه در ایام انتخابات همه بررسی‌ها محصول همه عملکردهای چندساله قابل ارائه خواهد بود. ما تلاش کردیم در زمان انتخابات اطلاعات کافی به صورت ذخیره شده آماده داشته باشیم.

قنبریان در خصوص همکاری اصحاب رسانه با دفاتر نظارتی شورای نگهبان گفت: رسانه‌ها می‌توانند با ارائه شیوه‌های مختلف، سبک‌های مختلف، روش اجرا و تولید محتوی در تبیین نقش و جایگاه شورای نگهبان کمک بسزایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در ایام انتخابات، مستندات ارسالی از سوی کاندیدای انتخابات اگر قابلیت بررسی داشته باشند، می‌تواند به ما در نحوه تصمیم‌گیری‌ها کمک بسزایی کند.

قنبریان در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در ایام انتخابات ما شاهد منکرات انتخاباتی نظیر خرید و فروش رای هستیم که باید از الان کار رسانه‌ای بر روی آن شروع شود.

وی در خصوص تبلیغات و قول و قرار‌های انتخاباتی و خلاء قانونی در این رابطه گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، عملکرد دستگاه‌های نظارتی بر تبلیغات عجیب و وعده‌های غیرقانونی کاندیدای انتخابات تغییر خواهد کرد.

قنبریان در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا درباره تذکرات رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی و نحوه برخورد شورای نگهبان در این رابطه بیان کرد: ما به طور مکرر گزارشاتی مبنی بر دخالت‌های نمایندگان در انتصابات از سوی شهرستان‌ها دریافت می‌کنیم.

این مسئول افزود: در برخی از مواقع استانداران و فرمانداران از نمایندگان، مشورت می‌گیرند که رواست و جایز است.

قنبریان گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که نماینده افرادی را معرفی کرده و اصرار بر انتصاب همان افراد دارد و بدتر آنکه وزارت و مدیران ارشد را به استیضاح تهدید می‌کنند. اینها به معنای دخالت تام و کمال به بدترین شکل ممکن است و بدتر از آن نیز زمانی است که فرد معرفی شده یک فرد ناشایست است که اصرار بر انتصاب او دارند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان گفت: نمایندگانی که بدین شکل در انتصابات دخالت می‌کنند از نظر دفاتر نظارت شورای نگهبان استان به معنای عدم التزام عملی به ولات فقیه است و نکته مهم این است که التزام عملی با اعتقاد به ولایت فقیه تفاوت دارد و در زمان بررسی صلاحیت‌ها قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: معمولا به نمایندگان تذکر می‌دهیم اما اگر تکرار شود دوباره تصمیم‌گیری‌های جدی صورت خواهد پذیرفت.

قنبریان در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد ما در بررسی صلاحیت‌ها قانون است، افزود: صرف عنوان اصولگرا یا اصلاح طلب و گرایش سیاسی افراد ملاک بررسی صلاحیت‌ها نیست.

وی افزود: برخی ردصلاحیت‌ها تابع زمان است، یعنی فردی در طول دوره زمانی، مرتکب اقدامی می‌شود که منجر به تائید صلاحیت او شده است.

قنبریان با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در پنج مرحله گفت: اینکه در تمام این ۵ مرحله جهت‌گیری خاصی باشد میل به صفر است و موارد متعددی داریم که چه افرادی در هیات مرکزی رد یا تائید شده‌اند و در استان بلعکس.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان در خصوص سطح صلاحیت نمایندگان نسبت به سایر مسئولین نیز گفت: ملاک صلاحیت‌ها بر اساس مسئولیت‌ها متفاوت خواهد بود که بنظر من سطح صلاحیت نمایندگان، بالاترین سطح بررسی را باید داشته باشند.

قنبریان با تاکید بر اینکه صرف دریافت گزارش عامل ردصلاحیت‌ها نیست، گفت: آدم‌ها در طول زمان ممکن است تغییر کنند، ردصلاحیت برخی مسئولان سابق و نمایندگان ادوار، نشان دهنده قدرت نظام است.

وی افزود :متاسفانه ما شاهد تسلیم مسئولین اجرایی در برابر نمایندگان هستیم که از استاندار خواهش می‌کنم که پشتیبان مسئولین اجرایی خود باشد تا آنها به راحتی تسلیم نشوند و در برابر خواسته‌های ناحق برخی نمایندگان بایستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها