وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای قطری:

هیچگونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم

کد خبر: ۱۳۷۲۳۳۰
نویسنده شهریار حیدری - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
رویکرد‌های آمریکا در طول دوره‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای چه در دولت دوازدهم و چه در دولت سیزدهم نشان داد که به دنبال طولانی‌کردن گفت‌وگوهاست و از این‌رو در هر مقطعی که احساس می‌شد روند گفتگو‌ها در مسیر رسیدن به نتیجه است به بهانه‌ها و اتهام‌زنی‌های مختلف زیر میز مذاکره زد و گفتگو‌ها بی‌نتیجه باقی ماند.

بعد از مدتی که از تعلیق موقت مذاکرات گذشت موضوع گفتگو‌های دوحه پیش آمد که محوریت آن رفع تحریم‌ها بود. البته شواهد همچنان نشان می‌دهد که آمریکا همچنان تغییری در رویکرد خود نداده است و عزمی برای به سرانجام‌رسیدن گفتگو‌ها ندارد.
 
این رویه البته با سیاست‌های جمهوری اسلامی منافات دارد چراکه ایران در عین حال که همواره از گفتگو‌های اصولی حمایت می‌کند با راهبرد طولانی‌شدن مذاکرات موافق نیست و اساسا در منطق جمهوری اسلامی مذاکره برای مذاکره و تن‌دادن به گفتگو‌های فرسایشی جایی ندارد و پذیرفتنی نیست که ایران به‌عنوان یک‌طرف ماجرا صرفا به تعهدات خود عمل کند و طرف‌های مقابل نه‌تن‌ها هیچ پایبندی به عهد و پیمان خود نداشته باشند بلکه همچنان در پی تشدید تحریم‌ها علیه ملت ما باشند.

درعین‌حال سیاست استراتژیکی جمهوری اسلامی همچنان که از ابتدای دولت سیزدهم به آن تاکید شده پیگیری گفتگو‌ها برای رفع تحریم‌ها است منتها با این تفاوت که موضوع مذاکرات اگرچه که اهمیت دارد، اما جزو اولویت اول محسوب نمی‌شود، چون ما به‌هیچ‌وجه معطل برجام نیستیم و در کنار تمرکز روی این موضوع به‌موازات آن سایر برنامه‌های خود در حوزه فروش نفت، صدور محصولات و تولیدات صادراتی، ادامه مسیر پیشرفت در حوزه‌های هسته‌ای و دفاعی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و همکاری با کشور‌های همسایه و همجوار با تاکید بر نگاه به شرق را دنبال می‌کنیم.

موضوع تحریم هم البته اتفاقی جدید در حوزه سیاسی و اقتصادی نیست بلکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ما همواره تحت تحریم‌های ظالمانه و غیرمنطقی از سوی غرب بوده‌ایم و اگرچه این رویکرد غیرقانونی تنگنا‌هایی را برای ملت ایران فراهم کرده، اما با این وصف، وجود محدودیت‌ها در برخی حوزه‌ها ازجمله دفاعی باعث بروز استعداد‌ها و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های داخلی شده است. درعین‌حال ما تحریم را نمی‌پسندیم و آن را ظالمانه می‌دانیم و تمامی تلاش خود را به کار خواهیم بست تا ضمن ادامه مسیر دفاع از حق و حقوق ملت ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای به هدف اصلی خود یعنی رفع تحریم‌ها در حوزه برجام برسیم و به‌موازات آن مسیر خودکفایی و خوداتکایی را طی کنیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها