«جام‌جم» آسیب‌ها و راه‌های کاهش طلاق توافقی را بررسی می‌کند

توافق باخت - باخت!

بانویی که با همراهی خانواده‌اش ازدواج آسان را ترویج می‌دهد

مادری برای هزار زوج جوان

«ازدواج در این دوره و زمانه، سخت است.» این نه حرف ما که حرف جوان‌هایی است که شرایط اقتصادی و نبود دختر یا پسر خوب را بهانه می‌کنند تا تن به ازدواج ندهند.
کد خبر: ۱۳۷۱۷۰۸
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه
به گزارش جام جم آنلاین، زهرا طاهرنژاد، اما روی مشکلات اقتصادی و بهانه‌های ریز و درشت جوانان را سفید کرده است. او سخن امیرالمومنین که می‌فرماید «بهترین واسطه‌گری وساطت میان دو نفر در امر ازدواج است تا این‌که خداوند میان این دو نفر را جمع کند» را سرلوحه کار خود قرار داده است و سالانه صد‌ها دختر و پسر جوان را به هم معرفی می‌کند، برای آن‌ها کلاس‌های مشاوره و ازدواج آسان برگزار می‌کند، دست آن‌ها را در دست هم می‌گذارد، حتی در خانه اقوام برایشان مراسم جشن ازدواج برگزار می‌کند و همسرش هم که یک روحانی است خطبه عقد را می‌خواند و آن‌ها را به خانه بخت می‌فرستد. زهرا خانم در این راه تنها نیست و خانواده‌اش او را همراهی می‌کنند. او در ۲۱ سال گذشته برای حدود هزار زوج جوان، مادری کرده و برای شروع یک زندگی ساده دست آن‌ها را گرفته است. به مناسبت دهم تیرماه روز ازدواج با او هم‌صحبت شدیم.

زهرا طاهرنژاد ۴۶ سال دارد و در شهرستان کاشمر استان خراسان‌رضوی زندگی می‌کند. او معلم است و ۲۰ سال پیش در مناطق محروم به دانش‌آموزان درس می‌داد. یک اتفاق، اما او را به فکر انداخت تا فعالیت‌هایش را به سمت دیگری ببرد. سال۸۰، زمانی که ۲۵ سال داشت در روستای محرومی خدمت می‌کرد. او هر روز می‌دید که خانواده‌ها نگران آینده و ازدواج دختران‌شان هستند.
 
طاهرنژاد تعریف می‌کند بسیاری از پسران روستا برای ادامه‌تحصیل یا کار به شهر مهاجرت کرده بودند و همین باعث شده‌بود بسیاری از دختر‌های روستا، مورد مناسبی برای ازدواج نداشته باشند. همین بهانه شد تا زهرا به کمک برادرش که او هم دغدغه ازدواج داشت، فهرستی از دختر‌ها و پسر‌های خوب و مومن روستا ته یه و آن‌ها را به هم معرفی کند. خیلی زود اولین دختر به پسری در زاهدان معرفی شد و بعد از مدتی با هم ازدواج کردند. بعد، اما به دلیل شرایط بد اقتصادی، امکان برگزاری مراسم و حتی خرید عروسی وجود نداشت. طاهرنژاد می‌گوید آن زمان فرزند اولش به دنیا آمده و هدایایی هم برای تولد فرزند دریافت کرده بود. او هدایا را برای شروع زندگی به زوج جوان تقدیم کرد تا زندگی با عشق شروع شود. حالا بعد از گذشت ۲۱ سال، اولین زوج جوانی که زهرا برای آن‌ها مادری کرده است، یک نوه هفت‌ماهه دارند.

احیای سنت پیامبر در دنیای مدرن

معرفی دختر‌ها و پسر‌ها به هم مسؤولیت سنگینی دارد. این معلم برای خودش شرایطی دارد. همین‌طور هم نیست که او دختر و پسری را به هم معرفی کند. قبل از معرفی آن‌ها به هم درباره‌شان تحقیق می‌کند. شرایط دیگر، اما بعد آن به وجود می‌آید. خانواده‌ها عموما مذهبی‌اند و باید شرایطی را برای ازدواج ساده در نظر بگیرند. این‌که در زمان ازدواج به خود و همسرشان سخت نگیرند و سنت پیامبر را بدون زرق و برق انجام دهند. شاید به همین دلیل است هیچ‌کدام از دخترانی که طاهرنژاد به خانه بخت فرستاده بیشتر از ۱۴ سکه به‌عنوان مهریه در نظر نگرفته‌اند. البته زهرا خود یک نمونه بارز از ساده‌گرفتن زندگی مشترک است. او، خواهران، دخترش و همه عروس‌های خانواده زندگی‌شان را با ساده‌ترین وسایل، درواقع با وسایل ضروری و با مهریه کم شروع کردند. او می‌گوید در صورتی می‌توان به فردی پیشنهاد زندگی ساده داد که خود هم به‌عنوان الگو زندگی ساده‌ای داشته باشد، درست شبیه زندگی‌ای که طاهرنژاد دارد. مراسم شروع زندگی مشترک هم به ساده‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شود. زهرا با ترویج ازدواج ساده برای حدود هزار زوج جوان مادری کرده است.

با همت خانواده

این‌طور نیست که طاهرنژاد در این راه تنها باشد. خانواده‌اش هم همراه او هستند. او، همسرش، برادر و همسر برادرش یک گروه چهارنفری را تشکیل دادند تا زوج‌های جوان را به هم برسانند. همسر زهرا که روحانی است برای زوج‌های جوان خطبه عقد می‌خواند. مراسم جشن ازدواج عموما در خانه او یا یکی از اقوام برگزار می‌شود. حتی شام هم با کمک اعضای خانواده زهرا طبخ می‌شود. او، برادر و همسر برادرش، بار‌ها زمین و طلاهایشان را فروخته‌اند تا هزینه به خانه بخت فرستادن زوج نیازمندی را تامین کنند. طاهرنژاد تعریف می‌کند همسرش در معرفی جوان‌ها به هم، همراه و مشوقش اوست. او معتقد است آثار و برکات این کار خیر در زندگی خود و برادرش مشهود است؛ این مادر، سلامت فرزندانش، اخلاق خوش آنها، مقید بودن به حجاب، عزت و آبرویی که بین مردم دارد را لطف خدا و از برکات کار خیر و سبک زندگی مومنانه‌ای که در بین جوانان ترویج می‌دهد می‌داند.

بدون مشاوره، هرگز

ترویج ازدواج ساده به معرفی زوج‌های جوان به هم خلاصه نمی‌شود. زهرا و همسرش که در شورای حل اختلاف هم فعال است برای زوج‌های جوان کلاس‌های مشاوره برگزار می‌کنند. معرفی خانواده‌ها از یک طرف و بعد صحبت درباره ازدواجی که مورد تایید اسلام و خداوند است از کار‌هایی است که آن‌ها انجام می‌دهند. عموما دختر و پسری که بعد از معرفی آن‌ها قصد تشکیل خانواده دارند، در کلاس‌های مشاوره زهرا و همسرش شرکت می‌کنند. آن‌ها برای زوج جوان ساده‌زیستی و روش‌های مصالحه با هم را توضیح می‌دهند و راه و رسم ازدواج موفق را تشریح می‌کنند. صبر، شکیبایی، همراهی بین زوجین، راستگویی و قناعت از مسائلی است که این زوجین به زوج‌های جوان در زندگی مشترک پیشنهاد می‌دهند. بعد از شروع زندگی مشترک هم زهرا و همسرش در کنار زوج‌ها هستند تا اگر مشکلی پیش آمد به آن‌ها مشاوره دهند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها