مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: سال گذشته 15اثر صنایع دستی از کردستان مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی دریافت کردند.
کد خبر: ۱۳۷۱۲۲۶

 کردستان-جام جم آنلاین- یعقوب گویلیان صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان به اینکه در مجموع تاکنون 154 اثر از استان این نشان ملی را دریافت کرده‌اند، افزود: 15 محصول صنایع دستی کردستان که سال گذشته موفق شدند نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کنند، شامل یک اثر گلیم، 2 اثر سراجیذ (چرم سازی)، سه اثر ساز سازی، سه اثر چاقو سازی و شش اثر نازک کاری بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش تولیدات صنایع دستی استان افزون بر یک میلیارد و 100 میلیون ریال بود، گفت: 754 هزار دلار هم انواع محصولات صنایع دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور‌های عراق بویژه اقلیم کردستان، آلمان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: بیشترین حجم صادرات استان را نازک کاری چوب، دست بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی به خود اختصاص داده است.

وی تعداد شاغلان صنایع دستی استان را بیش از 28 هزار نفر عنوان کرد و گفت: هنرمندان و بویژه بانوان کردستانی توانسته‌اند نقشی محوری در تولید و خلق محصولات بی‌بدیل صنایع دستی و ایجاد اشتغال داشته باشند، به طوری که افزون بر 85 درصد از شاغلان حوزه صنایع‌دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

گویلیان افزود: در سال گذشته 2 هزار و 890 مورد مجوز برای صنعتگران در استان صادر شد که از این تعداد 2 هزار و 878 فقره پروانه تولید انفرادی و 12 مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی بود.

وی گفت: این مجوز‌ها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی صادر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها