با وجود افزایش انتقادات از یک نمایش موهن صورت گرفت

دفاع عجیب ارشاد از بی‌اخلاقی «مخاطب»

هوشنگ توکلی نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

«مخاطب» خطای بزرگ مدیران ناآگاه

نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت کشورمان ‌به ‌نمایش حاشیه‌ساز «مخاطب» واکنش نشان داد و درباره چرایی روی صحنه رفتن چنین نمایش‌هایی گفت: برخی اعضای شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی به فرهنگ، نگاهی لیبرال دارند و‌ به جای توجه به وجهه فرهنگی و هنری آثار، بیشتر به فکر افزایش درآمد هستند.
کد خبر: ۱۳۶۹۷۹۱

«مخاطب» دکان برخی مدیران ناآگاه

به گزارش جام جم آنلاین، انتقاد‌ها از نمایش «مخاطب» بالا گرفته است، نمایشی که به دلیل محتوای غیراخلاقی برای چند روز توقیف شد. اما به شکل عجیبی از‌ ۱۶ خرداد دوباره روی صحنه رفت‌. این بار اولی نیست که چنین نمایش‌های نامناسبی، سبب انتقاد کارشناسان می‌شود.

هوشنگ توکلی، نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین درباره علت مجوز گرفتن چنین نمایش‌هایی‌ گفت: ما منتظر تغییر مدیریت در خانه هنرمندان هستیم و طبیعی است که کل عملکرد‌‌ گذشته این نهاد تجدید ناپذیر است. بنابراین خانه هنرمندان باید با دیدگاه و خط فرهنگی جدید فعالیت خود را ادامه دهد، چراکه خانه هنرمندان محلی است برای انجام کارهای حرفه‌‌ای نه ‌کارهای تجربی.

وی تأکید کرد: ‌طی این سال‌ها در خانه هنرمندان هر که هرکاری دلش خواسته انجام داده‌ و سبب ایجاد بحران فرهنگی شده‌است.

توکلی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح شرایط چه باید کرد؟ گفت:‌ ما باید در انتظار تغییرات در خانه هنرمندان بمانیم تا برای اصلاح شرایط‌ با مدیری که می شناسیم وارد بحث و گفت‌وگو شویم.

به گفته وی اگر قرار است خانه هنرمندان شرایط بهتری پیدا کند باید‌ محتوا، کیفیت و کمیت آثار مورد بازخوانی قرار گیرند.

نشانه‌های انتخاب‌های نامناسب

این کارگردان و بازیگر پیشکسوت درباره نبود نظارت بر روی صحنه رفتن چنین نمایش‌هایی نیز عنوان کرد: مشکل اینجاست که برخی از اعضای شورای نظارت ‌درگیر افراط و تفریط ‌می‌شوند. البته برای بهبود عملکرد این شورا اعضای آن باید از بین کارشناسان انتخاب شوند تا بتوانند نگاه دقیق‌تری به نمایش‌ها داشته باشند.‌

وی درباره اینکه چرا این نمایش مدتی توقیف شد. اما دوباره روی صحنه رفته است؟ نیز بیان کرد: چنین عملکردی نشانه وجود چند دستگی و محافظه کاری در بین اعضای شوراست‌.

توکلی با انتقاد از نگاه لیبرال برخی از اعضای شورا تاکید کرد: برای بهبود شرایط نیاز است که مدیران چنین نگاهی را کنار بگذارند و بیش از پیش به‌ وجهه فرهنگی و هنری آثار توجه ‌کنند.

او یاد آور شد: مساله دیگری که به شکل‌گیری چنین مشکلاتی دامن می‌زند، بی‌تجربگی‌‌ برخی از اعضای شورا است که از این حکایت دارد که انتخاب‌های مناسبی در بخش اداره کل نمایشی انجام نشده است.

‌خطر نگاه‌ رادیکال

کارگردان و بازیگر پیشکسوت کشورمان ادامه داد: تیمی که اکنون مشغول مدیریت شرایط است نگاهی رادیکال دارند و اغلب غیر کارشناسی تصمیم گیری می‌کنند. بنابراین علت بخش عمده حوادثی که چند ماه اخیر شاهدش هستیم از تحلیل و رفتارهای اشتباه این افراد ناشی می‌شود.

وی به مسائل دیگری که به علت این نوع نگاه شکل گرفته است نیز اشاره می‌کند: ‌نیروهایی ‌را که در معاونت هنری حفظ و تربیت شده‌اند، تحریک می‌کنند تا مانند برخی از خانواده سینما جبهه‌گیری کنند‌.

توکلی عنوان کرد: افزون بر این ‌می‌توان گفت عده‌‌ای به خصوصی‌سازی در حوزه فرهنگ اصرار دارند این درحالی است که وقتی اثری به بخش خصوصی واگذار شود به نوعی رها می‌شود، چون نگاه بخش خصوصی فقط به درآمد است و فرهنگ‌سازی را قربانی درآمد می‌کند.

به گفته وی، این شرایط سبب شده عده‌ای برای کسب درآمد بیشتر هر عمل ضد فرهنگی را در دستور کار قرار دهند. اما این افراد آگاه نیستند که ‌ اگر یک اثر فرهنگی خوب باشد مخاطب خود را پیدا می‌کند.

توکلی با اشاره به اینکه چنین افرادی چون کار را بلد نیستند به بیراهه می‌روند، افزود‌: باید به این افراد یادآوری کرد که رویکردی که در پیش گرفته‌اند به بحران های فرهنگی جامعه دامن می‌زند به همین دلیل باید عاقلانه‌تر رفتار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها