اعدادی که به گوشتان می‌خورد، غریب هستند، اما این روز‌ها در فوتبال مثل پول خرد به حساب می‌آیند. روزگاری وقتی حرف از قرارداد ۳۰۰ میلیونی فوتبالیست‌ها می‌شد، همه چشم‌هایشان را گرد می‌کردند و می‌گفتند: «مگر ممکن است.» بعد‌ها وقتی قرارداد‌ها به ۷۰۰ میلیون و یک میلیارد رسید، رفته رفته عموم باور کردند از تجملات و حرفه‌ای‌گری فوتبال، نه ورزشگاه‌های آنچنانی و نه باشگاه‌های موفق که تنها دستمزد‌های نجومی‌اش به لیگ برتر ایران رسیده است.
کد خبر: ۱۳۶۹۷۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، از اواسط دهه ۹۰ بود که مردم باور کردند شتاب دستمزد‌ها در فوتبال ایران بالا رفته و دیگر تنها ستاره‌ها نیستند که خواسته‌های نجومی دارند. روز‌ها و هفته‌ها و سال‌ها پی هم گشتند تا لیگ برتر به نقل و انتقالات سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برسد. در چشم به هم زدنی دستمزد‌های ۳۰۰ میلیونی لیگ برتر در کمتر از ۱۲ سال، به درآمد‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیاردی رسید تا در شروع قرن جدید، فوتبال ایران اولین سورپرایز خود را در اوضاع نامطلوب اقتصادی، داشته باشد.

به عنوان مثال، علی کریمی هافبک دفاعی تیم‌ملی به استقلال، پیشنهاد ۲۰ میلیارد تومانی داد. بماند که او کلا مصدوم بود و بعد از انتقال به باشگاه ترکیه‌ای جراحی کرد تا نیم فصل بیرون از فوتبال باشد! شجاع خلیل‌زاده وقتی فهمید بازیکنان جدید پرسپولیس۶ میلیارد قرارداد بسته‌اند، خواسته ۱۰ تا ۱۵ میلیاردی خود را مطرح کرد. وریا غفوری کاپیتان استقلال قرارداد جدید بست تا رقم دستمزدش را به عدد ۶ میلیارد برساند. رفته رفته این بازی شبیه به یک شورش فوتبالی شد تا بازیکنان باشگاه‌ها را تحت فشار بگذارند و پول‌های بیشتری بگیرند. مهدی قائدی به خاطر رقم قراردادش، ۱۰ روز در تمرین استقلال حاضر نشد و در نهایت باشگاه را مجاب کرد در آخرین فصل حضورش، ۱.۵ میلیارد به او پول اضافه بدهد. از این دست مثال‌ها در سال ۱۴۰۰ زیاد بود، ولی اگر بفهمید در نقل و انتقالات ۱۴۰۱ چه خبر است، می‌گویید باز صد رحمت به فصل قبل.

زیر میزی

با افزایش چشمگیر دستمزد بازیکنان نامی فوتبال، حالا دستمزد کلی فوتبالیست‌ها بالا رفته است. مثلا اگر بازیکنی تا دو سال قبل قرارداد ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی داشت، حالا حرف از ۵ میلیارد و ۶ میلیارد می‌زند. رقم ۲ میلیارد و ۳ میلیارد تومان حالا یک شوخی خنده‌دار در لیگ برتر است. گاهی قرارداد‌های قلمبه هم شبیه به همان شوخی می‌ماند. مثلا بخوانید درباره قرارداد تازه یکی از بازیکنان تیم‌ملی. این بازیکن مطرح با باشگاه خود، قراردادی سه ساله به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان امضا کرده است! حالا این که هر سال دقیقا چه رقمی دریافت می‌کند لو نرفته، اما برای سه سال حتی ممکن است با پاداش‌هایش رقمی بالاتر از این دریافت کند. مدیرعامل لیگ برتری به نزدیکانش گفته این قرارداد با توجه به صعود بی‌رویه رقم‌ها قرارداد بدی نبوده، به این دلیل که سال بعد دوباره دستمزد‌ها افزایش نجومی پیدا می‌کند. حالا می‌دانید قرارداد تازه طرفین با چه مبلغی بسته شده؟ ۲۰ میلیارد تومان ناقابل! این بازیکن معروف که در عرصه ملی هم حضور دارد، ۱۲ میلیارد قرارداد شفاف بسته و ۸ میلیارد تومان هم زیرمیزی دریافت خواهد کرد.

بحث پول در اردوی تیم‌ملی

بدنیست بدانید همین حالا در اردوی تیم‌ملی، بازیکنان زیاد درباره پیشنهاد‌ها و رقم‌ها حرف می‌زنند؛ بنابراین عجیب نیست که بعضی از ملی‌پوشان، هوایی شده و خواهان تغییر قرارداد یا مبالغ نجومی‌تری شده‌اند.
مثلا دو بازیکن یک تیم معروف به باشگاه‌های خود پیام داده‌اند اگر پول خوب نگیرند از بند فسخ قرارداد استفاده می‌کنند و می‌روند. این دو که قرارداد پایینی داشته‌اند نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان درخواست کرده‌اند.
یکی از مدیران لیگ برتری در گفتگو با جام‌جم از پیشنهاد دیگر تیم‌ها برای جذب یکی از ستاره‌هایشان پرده‌برداری می‌کند. او می‌گوید: «یکی از تیم‌های جنوبی به بازیکن ما زنگ زده و گفته ۱۳ میلیارد بدون آپشن قرارداد به تو می‌دهیم. خب من چطور باید این بازیکن را حفظ کنم؟ ما با او نصف این مبلغ هم قرارداد نبسته‌ایم. الان فشار آورده که نمی‌خواهد بماند و پول فسخ قرارداد را می‌دهد. آخر با این رقم‌ها چطور می‌توانیم بازیکن بخریم یا بازیکن حفظ کنیم؟»

پیشنهاد ۲۳ میلیاردی!

یکی از مدافعان لیگ برتری که فصل گذشته در باشگاهی صنعتی بازی کرده، می‌خواهد فصل بعد به اندازه کل عمر فوتبالی‌اش پول در بیاورد. این بازیکن در روز‌های گذشته با سه چهار باشگاه مذاکره داشته و برای اولین بار پرده از پیشنهاد اعجاب انگیزش برداشته است. او خواهان دستمزد ۲۳ میلیارد تومانی بوده و باعث شگفتی باشگاه‌ها شده است. عملکرد این مدافع در دو فصل گذشته آنقدر چشمگیر نبوده که حتی سرمربی تیم‌ملی، نامش را در فهرست قراردهد، ولی عشوه و نازش به اندازه یک بازیکن تیم ملی برزیل است. یکی از باشگاه‌های تهرانی که رقم او را شنیده، کلا بی خیال خریدش شده است.

خارجی ارزان‌تر است

بعضی از باشگاه‌های لیگ برتری می‌گویند خرید بازیکنان خارجی در این بازار عجیب، به مراتب بهتر از خرید بازیکنان داخلی است. به عنوان مثال باشگاه مس رفسنجان روز چهارشنبه گذشته در نامه‌ای به فدراسیون خواهان آن شد که سهمیه بازیکنان خارجی افزایش پیدا کند. علی علیزاده، معاون ورزشی این باشگاه می‌گوید: «به ما پیشنهاد ۱۲ و ۱۳ و ۲۰ میلیارد داده‌اند. مگر ما چقدر پول داریم؟ به فدراسیون نامه زدیم که اجازه دهید بازیکن خارجی بیشتر بگیریم. شما با ۲۰۰ هزار دلار می‌توانی بازیکن خوب خارجی به ایران بیاوری. با هزینه اسکان یکسالش نهایت ۵ تا ۶ میلیارد تومان به او می‌دهی. می‌بینید چقدر ارزانتر از بازیکن داخلی در می‌آید؟ امیدواریم فدراسیون فوتبال با این پیشنهاد موافقت کند.»
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها