پنج روز بعد از افشای بزرگترین سرقت بانک کشور، سارقان حرفه‌ای شناسایی و ده نفر از آن‌ها در کشور بازداشت شدند. سه متهم اصلی باند که دو برادر و همسر یکی از آن‌ها بودند هم در ترکیه شناسایی و دستگیر شدند که تلاش‌ها برای استرداد آن‌ها ادامه دارد. دو برادر، سال گذشته با حفر تونل به بانک سپه قائمشهر دستبرد زده بودند.
کد خبر: ۱۳۶۹۵۸۲

به گزارش جام جم آنلاین، راز این سرقت بزرگ ساعت ۸ صبح دوشنبه شانزدهم خرداد امسال زمانی فاش شد که مسوول شعبه دانشگاه تهران بانک ملی تهران با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از سرقت صندوق‌های امانات بانک خبرداد.

زمانی که ماموران کلانتری و تیم‌های تحقیق از اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران به محل اعزام شدند، مشاهده کردند محتویات ۱۶۸صندوق امانات بانک ملی سرقت شده است. پرونده این سرقت بزرگ با دستور قاضی نصرتی، سرپرست دادسرای ناحیه ۳۴ تهران در اختیار علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای قرار گرفت.

کارآگاهان پلیس آگاهی در گام نخست، محل سرقت را طی چند مرحله مورد بازبینی قراردادند و به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد، سارقان دوربین‌های مداربسته بانک و بخش امانات را از کار انداخته و حتی دستگاه ضبط تصاویر را با خود برده‌اند. در ادامه، ماموران متوجه شدند چند روز قبل، دزدان قصد دستبرد به صندوق امانات یکی از شعب بانک تجارت در مرکز پایتخت را داشتند که در این سرقت ناکام مانده بودند. در سرقت بانک تجارت، چهره‌ای از دزدان به دست آمد که اولین سرنخ برای کشف راز سرقت بزرگ بود.

دزدان چطور وارد بانک شدند؟

ماموران با بررسی شعبه بانک ملی سعی کردند مسیر ورود سارقان به بخش صندوق امانات را مشخص کنند که با بررسی ساختمان‌های اطراف شعبه مشخص شد، دزدان از ساختمان کناری بانک به رمپ خودرویی شعبه پریده و از این مسیر به پارکینگ ساختمان رفته بودند. بعد وارد طبقه منفی یک شده و مرحله به مرحله، در‌های آهنی را با هوابرش، بریده و وارد بخش صندوق‌های امانات شده و اموال را با خود برده‌اند. همین سرنخ کافی بود که ماموران احتمال دهند افرادی سابقه‌دار در این ماجرا نقش داشته‌اند.

سرنخ شناسایی تبهکاران

ماموران در شاخه دیگری از تحقیقات متوجه شدند چند مرد و یک زن قبل از سرقت به عنوان مشتری به این دو شعبه مراجعه کرده و درخواست اجاره صندوق امانت داشته‌اند که به آن‌ها مشکوک شدند. در ادامه تحقیقات ماموران توانستند مشخصات این زن را به دست آورند که معلوم شد او همراه همسر، دو فرزندش و برادر شوهرش یک ساعت و نیم قبل از اطلاع رئیس بانک از ماجرای سرقت از فرودگاه امام به مقصد استانبول ترکیه سوار هواپیما شده و از کشور فرار کرده‌اند.

این سرنخ هیچ شکی را برای پلیس باقی نگذاشت که آن‌ها دزدان صندوق امانات بانک ملی هستند به همین دلیل از طریق پلیس بین‌الملل درخواست دستگیری آن‌ها به پلیس ترکیه اعلام شد.

با تمرکز تحقیقات روی این متهمان مشخص شد، دو برادر نوزدهم تیر سال ۱۴۰۰ از طریق یک خانه متروکه در قائمشهر تونلی به داخل یک بانک زده و ۶۰۰ میلیون تومان پول با خودشان برده بودند که پس از دستگیری با سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شده بودند.

همزمان، ماموران بررسی‌ها برای شناسایی دیگر اعضای این باند را آغاز کرده و متوجه شدند، برادر دیگر آن‌ها و یکی ازاقوامشان نیز در این سرقت دست داشته است. با شناسایی هویت دزدان، با دستور سرهنگ علی ولیپور، رئیس پلیس آگاهی تهران، ماموران زیر نظر سرهنگ سعدا... گزافی، جانشین پلیس آگاهی تحقیقات برای دستگیری آن‌ها را آغاز کرده و این دو نفر در تهران و یکی از شهر‌های شمالی، همراه مقداری از اموال سرقتی بازداشت شدند. با اعتراف آنها، هشت مرتبط دیگر این باند که تعدادی از آن‌ها سابقه‌دار بودند، در عملیات‌های جداگانه در چند روز گذشته بازداشت شدند.
 
بازجویی از متهمان نشان داد که آن‌ها به دنبال این بودند که اموال سرقتی را به شمش‌های طلا تبدیل و آن را از طریق مرزهوایی یا غیر قانونی از طریق کوهستان، وارد ترکیه کرده و از آنجا تحویل دو سرکرده اصلی باند بدهند. ماجرای اقدامات تبهکارانه اعضای این باند به اینجا ختم نمی‌شد و قرار بود چند ماه دیگر با فراموش شدن سرقت بزرگ، دوباره در تهران سراغ چند بانک دیگر بروند.

بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران، پس از بازجویی مقدماتی از متهمان، آن‌ها را برای تحقیقات بیشتر تحویل کارآگاهان پلیس آگاهی داد. تلاش‌ها برای استرداد سه متهم دیگر این پرونده نیز توسط پلیس اینترپل و دستگاه قضایی ادامه دارد.

سارقان، ۱۲ ساعت در بانک بودند

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران دیروز در جمع خبرنگاران گفت‌: ۲۴ ساعت بعد از سرقت، سارقان که بیشتر آن‌ها جوان هستند، شناسایی شدند. طراحان اصلی سرقت که دو برادر ۳۰ و ۳۵ساله هستند، یکی دو ساعت قبل از اطلاع پلیس به خارج از کشور متواری شده بودند. آن‌ها با اقدام به موقع پلیس بین‌الملل فراجا با صدور اعلان قرمز دستگیر شدند و به زودی به ایران منتقل می‌شوند. بقیه متهمان که ۱۰ نفر می‌شدند در تهران و دیگر شهر‌ها بازداشت شدند. سارقان در این مدت برخی اموال سرقتی را فروخته بودند. اموال سرقتی دلار، طلا، یورو و سکه بود. درمیان افراد بازداشت شده، افراد متخصص در زمینه هوابرش، کامپیوتر و از کارانداختن دوربین‌های مداربسته، دیده می‌شود. همسر یکی از متهمان هم نقش فروشنده اموال را داشت.
 
آن‌ها بعد از سرقت ناکام از صندوق امانات بانک تجارت در یکی از مراکز پایتخت در پانزدهم اردیبهشت امسال این سرقت را طراحی کردند. سارقان ساعت دو بامداد سیزدهم خرداد امسال وارد بخش صندوق امانات بانک شدند و بیش از ۱۲ ساعت در آنجا حضور داشتند. آن‌ها بخشی از اموال دزدی را در خودرویی در فرودگاه امام (ره) مخفی کرده بودند تا در فرصت مناسب انتقال دهند که ناکام ماندند.

وی تصریح کرد‌: پلیس به طور دوره‌ای از بانک‌ها بازدید کرده و موارد امنیتی را اعلام می‌کند که باید رفع کنند. در مورد بانک ملی هم حدود یک‌ماه پیش از این بانک بازدید شده و موارد ناایمنی به آن‌ها اعلام شده بود، اما توجهی نکرده بودند. در این باره با دادستانی هماهنگ شده تا مسؤولان این بانک‌ها در صورت بی‌توجهی به هشدار‌های پلیس به دلیل ترک فعل تحت پیگرد قرار گیرند.
 
این شعبه با پلیس ۱۱۰، سامانه مهام و کلانتری ارتباط نداشت و ما بار‌ها در این خصوص هشدار داده بودیم که چرا در شعبه‌ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس‌های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است. متاسفانه ابتدایی‌ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود. بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته، اما از یک ماه پیش نگهبان را ترخیص کردند که در این باره توجیه بانک این بود که حراست گفته نیازی به نگهبان نیست.
 
دستگیری در استانبول، اعتراف در تهران

فکر نمی‌کردیم دستگیر شویم

یکی از اعضای این باند در حاشیه نشست خبری و در گفتگو با خبرنگاران به تشریح ماجرای آشنایی با اعضای باند و نقشه دستبرد به بانک پرداخت.

با مهره‌های کلیدی باند چطور آشنا شدی؟

دله دزدم و با یکی از این سه برادر دوست بودم. می‌دانستم دو برادرش از بانکی در قائمشهر سرقت کرده‌اند. چند ماه قبل سراغم آمد و نقشه سرقت را تعریف کرد.

نقشه‌تان چه بود؟

دو برادر که در ترکیه بازداشت شدند، نقشه سرقت را طراحی کرده بودند. یکی از آن‌ها به راحتی دوربین‌های مداربسته را از کار می‌انداخت و برادر دیگر در زمینه رایانه و هک کردن سیستم‌های امنیتی تبحر داشت. من و برادر دیگرشان و یکی دیگر از اعضای باند در زمینه برش دادن آهن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ماهر بودیم. آن‌ها اعضای باند را از میان مجرمان حرفه‌ای انتخاب کردند.

ازنحوه سرقت‌ها بگو.

۱۰روز قبل از سرقت بانک تجارت، نقشه را چند بار مرور کردیم حتی به طور فرضی یک شب قبل از سرقت، نقشه را اجرا کردیم. آخر شب وارد بانک تجارت شدیم. همه مراحل را طی کردیم، اما در اصلی ورود به مخزن صندوق امانات، قابل برش نبود و نمی‌توانستیم زمان زیادی آنجا بمانیم و بیرون آمدیم. بعد نقشه سرقت از بانک ملی را طراحی کردیم. طراحان سرقت می‌دانستند این بانک به مرکز پلیس وصل نیست. چهارمهره کلیدی همه نقاب زده و سیزدهم خرداد امسال از بالای در پارکینگ وارد ساختمان بانک شدند. من وارد نشدم و فقط وسایل را داخل بردم. بعد از ۱۲ ساعت آن‌ها بیرون آمدند و متوجه شدیم این بار موفق شده‌اند.

بعد کجا رفتید؟

اموال را روی تختی ریخته و از آن فیلم و عکس گرفتیم. اموال سرقتی تقسیم شد و از هم جدا شدند.

فکر می‌کردید، بازداشت شوید؟

آنقدر ماهرانه کار را انجام داده بودیم که فکر نمی‌کردیم پلیس در کمتر از چند روز رد ما را بزند و بازداشت شویم.

عکس نگار
 
دستگیری در استانبول، اعتراف در تهران

دزدان به راحتی از بالای در پارکینگ وارد بانک شدند
 
گزارش وعکس‌های اختصاصی از سرقت بزرگ صندوق‌های امانات بانک ملی / سارقان چگونه لو رفتند؟! / ماجرای حفر تونل برای سرقت از بانک قائم شهر

آن‌ها با تخریب در مخزن، وارد محل صندوق امانات شدند
 
گزارش وعکس‌های اختصاصی از سرقت بزرگ صندوق‌های امانات بانک ملی / سارقان چگونه لو رفتند؟! / ماجرای حفر تونل برای سرقت از بانک قائم شهر

اعضای این باند با دیلم در صندوق‌ها را باز کردند
 
گزارش وعکس‌های اختصاصی از سرقت بزرگ صندوق‌های امانات بانک ملی / سارقان چگونه لو رفتند؟! / ماجرای حفر تونل برای سرقت از بانک قائم شهر

متهمان اموال داخل ۱۶۸ صندوق را با خود بردند

معصومه ملکی - گروه حوادث / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها