دفتر نخست‌وزیر ارمنستان از رایزنی تلفنی او با رئیس‌جمهور ایران درباره روابط دوجانبه و آغاز فرایند تعیین مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۶۸۶۷۵
به گزارش جام جم آنلاین، بعد از آنکه شامگاه چهارشنبه رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به تماس تلفنی «واهاگن خاچاطوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان پاسخ داد، دفتر نخست‌وزیر ارمنستان از رایزنی تلفنی او با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خبر داد.

منابع رسانه‌ای در ارمنستان، از بیانیه دفتر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان درباره تماس تلفنی او با رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ارمنستانی «آرکا»، پاشینیان در این تماس تلفنی «برداشت‌ها و نظرات خود» را در مورد آخرین دیدار در بروکسل با الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و چارلز میشل رئیس شورای اروپا در میان گذاشت.

دوم خرداد ماه بود که «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در یک نشست سه جانبه در بروکسل از پاشینیان و الهام علی اف میزبانی کرد. به گفته میشل در پی این نشست مقرر شده کمیسیون مشترک مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شود که در آن به تمام سوالات درباره تعیین حدود مرزی و بهترین راه اطمینان از رسیدن به وضعیتی باثبات رسیدگی شود.

رئیس شورای اروپا افزود: دو طرف درباره اصول مدیریت ترانزیت بین غرب جمهوری آذربایجان و نخجوان، بخش‌های مختلف ارمنستان از طریق جمهوری آذربایجان و حمل و نقل بین‌المللی به توافق رسیدند.

دفتر نخست‌وزیر ارمنستان روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد که «پاشینیان و رئیسی درباره ارتباطات منطقه‌ای، آغاز روند تحدید مرز‌های دولتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، روند حل و فصل (منازعه) قره باغ و چشم انداز عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان تبادل نظر کردند».

طبق اعلام دفتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور ایران همچنین درباره موضوعات دوجانبه و دردستور کار دو کشور تبادل نظر کردند.

این دفتر افزود: «به خط سوم انتقال برق فشار قوی ارمنستان - ایران که هنوز در دست ساخت، ساخت بزرگراه شمال - جنوب و برخی مسائل دیگر مرتبط با حوزه انرژی توجه ویژه شد».

به گفته دفتر پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور ایران به طور متقابل از یکدیگر برای سفر رسمی به پایتخت‌هایشان دعوت کردند.

انتشار خبر رایزنی تلفنی پاشینیان با رئیس‌جمهور ایران در شرایطی انجام شد که پیشتر در خبر‌ها آمده بود آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه به تماس تلفنی «واهاگن خاچاطوریان» رئیس جمهور ارمنستان پاسخ داد.

بنا بر اعلام ریاست جمهوری ایران، آیت الله رئیسی رایزنی‌های مستمر را نشانه اهمیت و عمق روابط دوستانه دو کشور توصیف کرد و گفت: ایران، ارمنستان را کشور دوست و نزدیک به خود می‌داند و برای همسایگی با ارمنستان اهمیت قائل است.

رئیس‌جمهور سیاست اصولی ایران را حمایت از تمامیت ارضی و حق حاکمیت همه کشور‌ها برشمرد و افزود: حفظ ژئوپلتیک منطقه ازجمله مرز‌های بین المللی، احترام به حاکمیت ملی کشور‌ها و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی بین منطقه‌ای مورد تاکید و توجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست‌های اصولی است.

رئیسی با ابراز حمایت کشورمان از گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها موجب تقویت صلح و ثبات و رونق اقتصادی و تجاری در منطقه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران از پیشرفت در گفتگو‌های صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند، اظهار داشت: امیدواریم مسائل باقیمانده در این زمینه بر اساس اصول حقوق بین‌الملل، به صورت مسالمت آمیز و با احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور و نیز توجه به حقوق و امنیت همه مردم منطقه قفقاز حل و فصل شود.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها