رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: طبق قانون برنامه و بودجه 15 درصد از درآمد معادن باید به استان تعلق بگیرد به همین منظور استاندار کردستان در خصوص بازگشت 15 درصد از درآمد معادن برای کردستان در حال پیگیری است.
کد خبر: ۱۳۶۸۴۸۸

 کردستان-جام جم آنلاین- بختیار خلیقی در سیزدهمین جلسه شورای معدن کردستان با اشاره به وضعیت 342 معدن استان به تفکیک شهرستان اظهار داشت: امیدواریم بزودی زمینه استخراج طلا و سنگ آهن نیز در پهنه دیواندره را فراهم کنیم و شاهد فرآوری مواد معدنی در استان  باشیم.

خلیقی خاطرنشان کرد: استان کردستان دارای 342 معدن است که بیشتر آنها در شهرستان‌های قروه، سنندج، بیجار، سقز و کامیاران قرار دارد.

وی گفت: شهرستان قروه 58 معدن، دهگلان 19، سنندج 59، بیجار 42، سقز 57، مریوان13، دیواندره 29، بانه 15، سروآباد 3 و در شهرستان کامیاران 47 معدن شناسایی و ثبت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در تشریح آخرین وضعیت معادن استان کردستان عنوان کرد: در کردستان 342 فقره پروانه بهره‌برداری، 141 پروانه اکتشاف، 10 گواهی کشف با اشتغال اسمی 4 هزار و 419 نفر و اشتغال واقعی 3 هزار و 655 نفر صادر شده است.

خلیقی در خصوص صدور مجوز های معدنی افزود: در سه ماه اول سال 1401 تعداد 3 پروانه بهره‌برداری، 3 گواهی کشف و 8 پروانه اکتشاف با اشتغال 19 نفر صادر شده است.

خلیقی با اشاره به اینکه تاکنون 18 گونه معدنی در استان شناسایی شده است، افزود: مهم‌ترین این معادن باریت با 4 مورد، مرمریت 37، طلا دو مورد و منگنز در استان کردستان است که بیشترین مجموعه را سنگ لاشه به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: طبق قانون برنامه و بودجه 15 درصد از درآمد معادن باید به استان  تعلق بگیرد به همین منظور استاندار کردستان در خصوص بازگشت 15 درصد از درآمد معادن برای  کردستان در حال پیگیری است.

وی همچنین به دیگر مطالبات کردستان اشاره کرد و گفت: در سال 1398 مبلغ 110 میلیارد تومان و در سال 1399  مبلغ 359 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که این رقم در سال گذشته به 835 میلیارد تومان رسید.

خلیقی ادامه داد: در سال 1400 تنها 15.5 میلیارد تومان از حقوقات دولتی معادن به خود استان کردستان اختصاص یافت در حالیکه این حق و مطالبه مردم استان است که از این ظرفیت برای ایجاد زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی استفاده کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: کردستان در خصوص حقوق دولتی وصولی رتبه اول دارد لذا می‌طلبد که وزارت صمت از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور حق کردستان را پرداخت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها