معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام هشدار داد:

شناسایی یک مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر داد:

انجام غربالگری تیروئید از هشت هزار نوزاد ایلامی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سال گذشته هشت هزار نوزاد در استان از نظر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید مورد غربالگری قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۳۶۸۳۳۴
به گزارش جام جم آنلاین ایلام ؛ دکتر علی نیکونهاد  افزود: از این تعداد ۲۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن محسوب می شود و  نقش بسیار مهمی در تکامل سیستم مغزی عصبی جنین و نوزاد ایفا می کند، تکامل مغز در دوران جنینی وابسته به تیروئید بوده و بسیار اهمیت دارد و تاثیر مستقیم بر ضریب هوشی دارد.

وی گفت: حساس ترین زمان در این دوره ابتدای سه ماهه سوم بارداری گزارش شده و دومین زمان حساس در تکامل سیستم مغزی عصبی در طول عمر، ماه اول تولد نوزاد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در بیشتر موارد، بیماری معمولا علامت اختصاصی ندارد و بدلیل اینکه علائم به تدریج و در مدت سه تا ۶ ماه اول زندگی بروز می کند تشخیص بیماری دیر داده شده و معمولا ضریب هوشی تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی بهترین راه تشخیص به موقع بیماری را انجام نمونه گیری پاشنه پای نوزادان در سن سه تا پنج روزگی عنوان کرد.

دکتر نیکونهاد اظهار داشت: علائم شایع بیماری کم کاری تیروئید در نوزادان شامل زردی طول کشیده، پف آلودگی صورت و بدن، بزرگی زبان، هیپوترمی و اختلال تنفسی است و بیماری کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که به هر علتی غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها