معاون توسعه انسانی سازمان دامپزشکی کشور :

دامپزشکان سربازان گمنام بهداشت سلامت محصولات غذایی هستند

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: مصرف کنندگان باید گوشت مورد نیاز خود را باتوجه به شیروع تب کریمه کنگو در برخی مناطق کشور از مراکز مجاز و قصابی‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.
کد خبر: ۱۳۶۸۰۲۴

به گزارش جام جم آنلاین ایلام ؛دکتر رامین پورنجف افزود: مصرف کنندگان برای حفظ سلامت خود از خوردن جگر خام یا نیم پخته اجتناب و گوشت تازه خریداری شده را قبل از مصرف در دمای ۲ تا چهار درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری کنند.  

وی افزود: سلامت دام‌های ذبح شده در مراکز غیر مجاز فاقد پروانه فعالیت از سوی دامپزشکی مورد تایید این اداره کل نیست لذا مردم به منظور حفظ سلامتی خود و اطرافیان از خرید و مصرف گوشت از این گونه اماکن پرهیز کنند.
 
دکتر پورنجف اضافه کرد: معضل کشتار غیرمجاز دام از عوامل اصلی و شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و زمینه بروز و شیوع بیماری را در سطح استان فراهم می‌آورد.
 
وی ادامه داد: کسانی که اقدام به ذبح دام و عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی می‌کنند باید ضمن رعایت موازین بهداشتی و احتیاطی از دستکش و چکمه استفاده کرده و از تماس با ترشحات و خونابه احشام ذبح شده نیز خودداری کنند.
 
پورنجف اظهار داشت: دام‌ها بعد از معاینه و گرفتن تاییدیه سلامت از سوی بازرسان و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان ایلام باید در محیطی بهداشتی و کنترل شده ذبح و لاشه آن‌ها در اختیار مراکز مجاز عرضه گوشت همچون قصابی‌ها قرار گیرد.
 
لازم بذکر است تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از راه گزش کنه وارد بدن دام می‌شود  و عفونت درانسان نیز پس از گزش کنه آلوده  یا تماس با پوست ، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافتهای بیمار مبتلا ایجاد می شود.
 
سردرد شدید، تب، لرز، گیجی ، درد و سفتی گردن، حساسیت به نور  ازجمله علائم این بیماری است
 
خونریزی از مخاطات بدن  مثلاً خونریزی از بینی، لثه، ملتحمه چشم، خون در ادرار و مدفوع، خونریزی های زیر پوستی نیز از دیگر علائم تب کریمه کنگو است
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها