مردی که در شب هالووین شمشیر به دست داشت و دو نفررا کشته و پنج نفر را هم زخمی جمعه توسط هیئت منصفه در دو فقره قتل درجه یک مجرم شناخته شد.
کد خبر: ۱۳۶۷۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از گلوبال نیوز، این مرد24 ساله که اهل مونترال کانادا بود، در شب هالووین ۲۰۲۰ در حالی که شمشیر به دست داشت، به سبک افراد قرون وسطایی لباس پوشیده بود به سبک سامورایی های ژاپن در منطقه تاریخی شهر کبک به مردمی که در جشن شرکت کرده بودند حمله ور شد. او در این اقدام دو نفررا کشت و با حمله به پنج نفر دیگر آنها را زخمی و روانه بیمارستان کرد. او بعداز دو ساعت تعقیب و گریز از سوی پلیس بازداشت شد.

او روز جمعه در دادگاه محاکمه شد. هیئت منصفه این متهم را در قتل فرانسوا دوشن 56 ساله کارمند موزه و سوزان کلرمون 61 ساله آرایشگر محکوم کرد. هیئت منصفه همچنین او را در پنج فقره تلاش برای قتل مجرم تشخیص دادند و دو فقره قتلی که او مرتکحب شده بود را قتل درجه یک دانستند.

متهم در دادگاه به این اعمال اعتراف کرده بود، اما وکیل مدافع او مدعی بود که موکلش به دلیل اختلال روانی مسئولیت کیفری ندارد و نمی تواند درست و غلط را تشخیص دهد.

طبق پرونده تاج، ژیروار از خانه خود در شمال مونترال با یک شمشیر ژاپنی به نام کاتانا که تیغه‌ای 76.9 سانتی‌متری داشت، رانندگی کرد. او شلوار دویدن مشکی، چکمه های چرمی مشکی، کیمونوی آستین کوتاه و ماسک مشکی پوشیده بود. پس از رسیدن به شهر کبک، او به اطراف رفت و سرانجام در مقابل هتل Le Chateau Frontenac، در محله تاریخی شهر پارک کرد و حمله خود را آغاز کرد.

این پرونده به شهادت متخصصان روانپزشکی بستگی داشت که نتایج متناقضی در مورد مسئولیت کیفری ژیرو ارائه کردند.

دکتر ژیل چمبرلند، روانپزشکی که برای دفاع شهادت می‌دهد، به این نتیجه رسید که ژیرو در طیف اوتیسم بود، از اسکیزوفرنی رنج می‌برد و هذیان داشت و در شب قتل در حالت روان پریشی بود و قادر به تشخیص درست از نادرست نبود.این علائم از اوایل کودکی ژیرو وجود داشت و متهم به دنیای بازی های ویدیویی خشن عقب نشینی کرد.

این در حالی بود که دادستان استدلال کرد که این اعمال از پیش طراحی شده بودند، و اشاره کرد که ژیرو از اواخر سال های نوجوانی با کارکنان بهداشت روانی در مورد استفاده از شمشیر برای حمله به مردم صحبت کرده بود.

کارشناس اصلی تاج، روانپزشک دکتر سیلوین فاچر، به این نتیجه رسید که ژیرو از یک اختلال شخصیت رنج می برد و در یک «جستجوی خودشیفتگی» بود تا خشم خود را نسبت به جامعه ابراز کند، و به این نتیجه رسید که هیچ نشانه ای از تفکر هذیانی وجود ندارد و متهم درست و غلط را تشخیص می دهد.

فاچر گفت که قاتل به دنبال یک «فانتزی بدخواهانه» الهام گرفته از تخیل او و بازی های ویدئویی خشونت آمیزی بود که انجام می داد.

به گفته کارشناس تاج، هدف نهایی او کسب شهرت بود. او گفت که اسکیزوفرنی بعید است و به عدم وجود علائم در سنین پایین‌تر اشاره کرد که معمولاً قبل از بیماری است. او همچنین بعید می‌دانست که «کارل بد» بدون مصرف هیچ دارویی ناپدید شود.

یکی از بازماندگان این حمله، لیزا محمود، به خبرنگاران در دادگاه گفت که خواهان حداکثر مجازات ممکن برای ژیروارد است که او را «بسیار خطرناک» و «دستکاری» توصیف کرد.

باپایان یافتن جلسه دادگاه هیات منصفه به زودی رای این متهم را صادر می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها