پایان پاندمی نزدیک است؟

آتش‌ بس یکطرفه کرونا!

رئیس دبیرخانه رصد اجتماعی کووید ۱۹ گفت: در حالی که ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به کمترین حد خود طی دو سال گذشته رسیده است، تحقیقات پژوهشگران حوزه کروناویروس باید بر دو رویکرد پیامدهای مزمن و طولانی مدت کرونا در دوران پسا اپیدمی و همچنین درس‌آموخته‌های مدیریت اپیدمی متمرکز شوند.
کد خبر: ۱۳۶۶۸۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، محمد ساعتچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر می‌رسد علیرغم ناشناخته بودن کووید ۱۹ و عوامل موثر بر آن در ابعاد بالینی و پزشکی این ویروس و بیماری مطالعات بسیار زیادی انجام شد و آنچه در حال حاضر اهمیت دارد توجه ویژه به پیامدهای طولانی مدت و اثرات مزمن این بیماری بر روی سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی مردم است.

وی با اشاره به رسالت رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ و نقش آن در تحقیقات حوزه سلامت اجتماعی، گفت: یکی از اهداف و اولویت‌های پژوهشی رصدخانه اجرای مطالعات بررسی پیامدهای طولانی مدت کووید ۱۹ بر روی سلامت روان و سلامت اجتماعی افراد با استفاده از مطالعات کمی و کیفی است.

ساعتچی با اشاره به نتایج یکی از مطالعات انجام شده بر روی خانواده‌های کم درآمد، افزود: خانواده‌های کم‌درآمد به دلیل از دست دادن شغل و آسیب‌های ناشی از کرونا، جزء گروه‌های آسیب‌پذیری بودند که بیشترین تاثیرات منفی از این بیماری را تجربه کردند. این خانواده‌ها در دوران کرونا به طور کامل درآمد خود را از دست داده یا با کاهش درآمد زیادی مواجه شدند و علاوه بر مشکلات سلامتی جسمی و ابتلا به کرونا، با عوارض جدی روحی و روانی روبه‌رو شده‌اند.

وی ادامه داد: طی دوران اپیدمی، برخلاف تصورات اولیه، نابرابری در ابتلا و عوارض خود را نشان داد و خانواده‌های با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین بیشتر تحت تأثیر اپیدمی قرار گرفتند و نیاز است در دوران پسا اپیدمی، مطالعاتی در ارتباط با نابرابری در پیامدهای طولانی مدت کرونا انجام شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اپیدمی کرونا اولین اپیدمی جامعه بشری نبوده است و به طور قطع آخرین نیز نخواهد بود و در سال‌های آینده نیز باید در انتظار اپیدمی‌های دیگری باشیم و به همین دلیل درس آموخته‌های مدیریت اپیدمی و تحلیل نقاط ضعف و قوت سیاست‌گذاری‌ها انجام‌شده با هدف ایجاد یک پایه علمی برای بحران‌های مشابه ضروری است و لازم است تا گروه‌های مختلف علمی در حوزه سلامت روان، سلامت اجتماعی و سیاستگذاری‌های اجتماعی و اقتصادی به وظیفه خود عمل کرده و با اجرای مطالعات علمی، گنجینه معتبر از شواهد را برای مدیریت بلایا و بحران‌ها ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها