مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز

بررسی ثبت جهانی تپه تاریخی ازبکی البرز آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: روند بررسی تپه ۹ هزار ساله تاریخی ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز برای ثبت جهانی آغاز شده است.
کد خبر: ۱۳۶۶۶۷۹

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

آقای فریدون محمدی گفت: تلاش‌ها بر این است تا تپه ارزشمند ازبکی به عنوان یکی از آثار ریشه دار تاریخی در قالب ثبت جهانی به ملت‌های مختلف دنیا معرفی شود.

او گفت: بر همین اساس همایش علمی برای معرفی بیشتر این اثر تاریخی  در خرداد پیش بینی شده است تا بتوان تپه تاریخی ازبکی را در فهرست آثار تاریخی ثبت جهانی قرار داد.

تپه تاریخی ازبکی یکی از آثار مهم باستانی کشور است که نمونه خشت هفت هزار ساله آن در مقر سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.

آقای محمدی گفت: به زودی خبر خوش ثبت جهانی ینگی امام را از طرف یونسکو اعلام خواهیم کرد که البته منتظر برگزاری جلسه نهایی این سازمان هستیم و امیداوریم کاروانسرای صفویه ینگی امام ثبت جهانی شود.

او می گوید: در این هفته، هفت محوطه باستانی البرز با مشارکت گروه‌های مردم نهاد پاکسازی و معرفی خواهند شد که حمام‌های تاریخی طالقان و مصباح کرج از جمله این محوطه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: برگزاری کارگاه مرمت سفال از ۲۸ اردیبهشت ماه جاری تا سوم خرداد ماه در کاخ موزه مروارید مهرشهر کرج، برگزارش نمایشگاه نسخ خطی از ۲۹ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه در کاخ موزه سلیمانیهبرگزار می شود.

همایش تجلیل از خادمان بقاع متبرکه و مجموعه داران خصوصی موزه‌ها و فعالان و دست اندرکاران موزه در ۳۱ اردیبهشت  از مهمترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در البرز است.

او گفت: همچنین روز یکم خرداد  در شهرستان طالقان تجلیل از خادمان میراث فرهنگی این شهرستان برگزار می‌شود.

آقای محمدی گفت: کاروانسرای شاه عباسی کرج جزو کاروانسرا‌های مورد حمایت صندوق حفظ و احیای کشور بوده که در سال‌های گذشته چندین بار دست به دست شده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز همزمان با سفر ۱۸ فروردین رئیس جمهور به البرز، با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل حقوقی این وزارتخانه از این بنا بازدید و مقرر شد این کاروانسرا به نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان البرز تبدیل شود که صندوق حفظ و احیا آثار تاریخی کشور در حال انجام تعهدات در این بخش است.

استان البرز دارای ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۰۰ اثر آن‌ها ثبت ملی شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها