شکفتن در تاریکی
چگونه می‌توان گیاه کالانکوئه را برای بار دیگر وادار به گلدهی کرد

شکفتن در تاریکی

شرایط نگهداری گیاه آگلونما

هوای خانه را تصفیه کنید

آگلونما از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل نگهداری آسان، طرفداران زیادی دارد. از فواید این گیاه، قدرت تصفیه هوای اتاق است. این گیاه زیبا، آلودگی‌ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب و اکسیژن آزاد می‌کند. این گیاه، مقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی دارد و نگهداری از آن آسان است.
کد خبر: ۱۳۶۶۴۱۹

به همین دلیل، گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتدی به شمار می‌رود. این گیاه می‌تواند در زمان کمی سموم زیادی را از بین ببرد و همین امر سبب شده است به عنوان یکی از گیاهان مناسب برای اتاق خواب انتخاب شود. تمامی گیاهان در روز دی‌اکسیدکربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کنند، اما گیاهان تصفیه کننده هوا مانند آگلونما، در شب نیز اکسیژن تولید می‌کنند و علاوه بر این، سموم موجود در هوا را از بین می‌برند. پس، بودن آن در اتاق خواب می‌تواند خواب آسوده و عمیقی را برای ما به ارمغان بیاورد.

شرایط نگهداری آگلونما

نور: آگلونما نیاز نوری کمی دارد و میان گیاهانی که تقریبا بدون نور زنده می‌مانند، در رتبه‌های اول قرار دارد. بهترین مکان برای آن، جایی در پشت پنجره شمالی با نور غیرمستقیم است. توجه کنید این گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چراکه برگ‌های آن دچار آسیب می‌شوند. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که گونه‌های رنگی به نور بیشتری نیاز دارند و کمبود نور، باعث از بین رفتن زیبایی آنها می‌شود.

آبیاری: گونه‌های مختلف این گیاه به آبیاری نسبتا مشابهی نیاز دارند و باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که روی خاک کاملا خشک شده باشد. آبیاری زیاد، برگ‌های این گیاه را خراب و گیاه را دچار بیماری پوسیدگی ریشه می‌کند.

رطوبت: این گیاه به دلیل داشتن زادگاهی گرم و مرطوب، به رطوبت نسبتا بالایی نیاز دارد.

با استفاده از راه‌های تامین رطوبت گیاهان، می‌توانید رطوبت این گیاه را تامین کنید. ایجاد جزیره و قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن، می‌تواند برای این گیاه کافی باشد.

همچنین بهتر است در تابستان حداقل روزی یک‌بار غبار پاشی با آب جوشیده سرد شده روی برگ‌ها انجام شود. جالب است بدانید علاقه این گیاه به رطوبت، آن را به یک گیاه مناسب در حمام و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.

غبار پاشی با اسپری در تابستان در شاداب‌تر کردن گیاه موثر است. این عمل را در مقابل آفتاب انجام ندهید. چراکه به ایجاد لکه‌های سوختگی روی برگ‌های گیاه منجر می‌شود. در صورتی که محیط نگهداری گیاه بیش از حد گرم و خشک باشد، بهتر است برای تامین رطوبت آن از جزیره استفاده کنید.

دما: دمای ایده‌آل آگلونما ۱۸الی ۲۵درجه سانتی‌گراد بوده و این گیاه به سرما حساس است و سرمای بیش از اندازه به‌راحتی موجب مرگ گیاه می‌شود. باید بدانید قرار گرفتن این گیاه در نزدیکی وسایل سرمایشی یا گرمایشی هم به از بین رفتن گیاه منجر می‌شود.

کوددهی: این نوع گیاهان، نیاز شدیدی به تغذیه مصنوعی ندارند، اما برای رشد بهتر در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و این کود را هر دو هفته یک‌بار به گیاه بدهید.

خاک: خاکی سبک با زهکش بالا، مناسب این گیاه است. مخلوطی از خاک‌برگ، ماسه ، پیت، خاک باغچه یا خاک و کود آماده برای این گیاه کافی است.

تعویض گلدان: به طور معمول هر یک یا دو سال یکبار، آگلونما به تعویض گلدان نیاز خواهد داشت. اما اگر زودتر از این زمان، ریشه‌ها از زیر گلدان بیرون زدند و برگ‌های گیاه با وجود فراهم بودن تمامی شرایط بی‌حال بودند، نشان‌دهنده این است که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

تمیز کردن برگ‌ها: در صورت غبارآلود بودن برگ‌ها، بهتر است هر چند وقت یک‌بار با آب ولرم و بدون املاح، برگ‌های این گیاه را تمیز کنید. در صورتی که لکه‌های روی برگ‌ها با آب پاک نشوند، می‌توانید از محلول رقیق چند قطره شیر و یک لیتر آب استفاده و لکه‌ها را پاک کنید.

تکثیر آگلونما

تکثیر آگلونما روش‌های مختلفی دارد. کاشت بذر، قلمه در آب و خاک، تکثیر از طریق برگ و تقسیم ریشه از انواع آن است. تکثیر به‌وسیله تقسیم ریشه، آسان‌ترین روش تکثیر این گیاه است.

وجود تعدادی لک روی برگ‌ها یا زرد شدن آنها به مقدار معقول، عادی تلقی می‌شود. عمده مشکلات گیاه آگلونما، زرد شدن برگ‌ها، سیاه شدن آنها و شپشک آردآلود هستند.

آزاده روغنی - روزنامه‌نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها