هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال ایران

پیروزی برابر قعرنشین | استقلال چهار قدم مانده به «جام»

فاصله 6 امتیازی تکلیف قهرمانی را مشخص کرد؟

نسخه ویژه برای قهرمانی

کاری به این نداریم که استقلال برد و پرسپولیس مساوی کرد. به این هم کاری نداریم که دیگر خیلی ها میگویند استقلال دیگر قهرمان این فصل است. ما هنوز چهار هفته دیگر پیش رو داریم.
کد خبر: ۱۳۶۵۷۵۴

کلی باید حساب و کتاب کنیم، کلی هم پیش‎بینی انجام بدهیم تا به این نتیجه برسیم آیا قرار است قهرمان لیگ برتر درست در روز پایانی این فصل یعنی هشتم لیگ مشخص شود یا اینکه انتظارها زودتر به سر می‌رسد؟

از الان تا هشتم خرداد چند روزی بیشتر باقی نمانده، به صورت دقیق‌تر بخواهید می‌شود 18 روز. یک استقلال است و یک پرسپولیس. آبی‌ها بعد از چندین فصل سفت و سخت پای تحقق قهرمانی ایستاده‌اند، سرخ‌ها هم از رویای ششمین قهرمانی پیاپی دست نمی‌کشند.

حالا که به قول معروف «ماهی به دمش رسیده» پای صحبت دو پیشکسوت آبی و قرمز نشستیم تا هر کدام نسخه خاص خودشان را برای قهرمانی تیم محبوب خود ببندند. نسخه کدام پیشکسوت بیشتر به درد می‌خورد؟

 

نسخه حسن روشن، پیشکسوت آبی

«استقلال تعویض‌هایش را کمتر کند»

تیمی که باید قهرمان شود، بالاخره می شود. منظورم این است که همه چیز دست به دست هم می‌دهد. از آن طرف در یک مسابقه دیگر توپ به تیر می‌خورد و در یک مسابقه دیگر مهاجم گل نمی‌زند.  استقلال محکوم به قهرمانی است. بعد از یک زمانی به بعد مشخص شد قهرمانی صد در صد به استقلال تعلق دارد.

این تیم حتما قهرمان خواهد شد اما در این راه آزار دید. هواداران بیشتر حرص و جوش خوردند.

تیم ما از روز اول قصد قهرمانی نداشت و مشکل فراوان بود اما کم کم اوضاع بهتر شد و بازیکنان یواش یواش روی کورس قهرمانی افتادند. نتایج دیگر دیدارها هم بی‌تاثیر نبود. با این شرایط استقلال واقعا بی‌چون و چرا باید اول بشود.

اما برای اینکه استقلال در هفته‌های باقی‌مانده کمتر هوادارانش را نگران کند باید یک اصل را رعایت کند. به آقای مجیدی توصیه می‌کنم تا این اندازه تعویض نداشته باشد. استقلال هر بازی دو، سه تعویض دارد. بزرگ‎ترین مشکل استقلال همین تغییرات زیاد است. از طرف دیگر این تیم تا قهرمانی فاصله‎ای ندارد ولی اصلا زیبا بازی نمی‎کند.

امسال هم که تیم قطعا قهرمان می‎شود و مسئولان تیم از همین الان باید به فکر این باشند که برای فصل آینده چه کار کنند. الان استقلال قهرمان شود فکر می‎کنید توقع بازیکنان این تیم بالا نمی‎رود؟ فصل تمام نشده هر کدامشان دو، سه میلیارد قیمت خودشان را بالا می‎برند. استقلال پول نگهداری اینها را دارد؟ این بازیکنان به نفع خودشان است به قهرمانی استقلال کمک کنند. البته به نظر من که این قهرمانی فقط حق هواداران است نه بازیکنان. حتی مجیدی هم ممکن است توقع خودش را بالا ببرد. من بیشتر از اینها درباره خودش می‎خواهم حرف بزنم. باید به او بگویم خودش را بیشتر کنترل کند. البته خوشحالم که فعلا درگیری او با داوران فروکش کرده است. در این فصل مدام عنوان شد که داوران علیه استقلال هستند و این خیلی بد است. داوران ما تحصیل‎کرده هستند، شاید چند پرسپولیسی بین آنها باشد اما حتی اگر چنین هم باشد تاثیری در قضاوتشان ندارد. مجیدی باید اینها را یاد بگیرد.

از طرفی دیروز صحنه ای در تعویض پرسپولیس دیدیم که رامین رضاییان به جای اینکه با سیامک نعمتی دست بدهد از طرف دیگری رفت. دیدید وقتی روی نیمکت نشست کریم باقری چه کار کرد؟ استقلال یک چنین مربی مثل کریم باقری می خواهد که اقتدار داشته باشد. البته بیژن طاهری در استقلال برای خودش رکنی است. دیگر درباره احتمالات حرف نزنیم که بهتر است. استقلال قهرمان می‎شود و شکی هم در این موضوع نیست. مسئولان باشگاه از  فردا که نه، از همین الان به فکر فصل آینده باشند. آنها باید به عنوان مدافع عنوان قهرمانی وارد فصل آینده شوند نه یک تیم از هم پاشیده.

 

 

نسخه فریدون معینی ، پیشکسوت قرمز

اراده و کنترل هیجان، شرط قهرمانی پرسپولیس

انسان به امید زنده است. تیم‎های دیگر برای اعتبار خودشان هم که شده باید تا لحظه آخر بجنگند و پرسپولیس هم باید چنین باشد.

به نظر من پرسپولیس مدت‎هاست از طراوت افتاده است. تیمی که می‎خواهد قهرمان شود باید عزم و اراده باشد و بسیار تلاش کند. کنترل هیجان هم برای بازیکنان و مربیان پرسپولیس ضروری به نظر می‎رسد. این مواردی که گفتم نسخه‎ای است که من برای قهرمانی پرسپولیس در این فصل تجویز می‎کنم.

اما گذشته از این حرف‎ها باید بگویم فوتبال ما از زیبایی افتاده است. اوایل لیگ همه چیز خوب بود اما اکنون اوضاع تغییر کرده است و بازیکنان به هر بهانه‎ای خودشان را روی زمین می‎اندازند. آن زیبایی دیگر از بین رفته است. به نظر من لزوم گرفتن نتیجه در هفته‎های پایانی روی کیفیت لیگ از بالا تا پایین تاثیر گذاشته است. چیزی که از این ورزش می‎خواهیم لذت بخشی و جذابیت است نه این موارد حاشیه‎ای.

ما هرگز در فوتبال سراغ نداشته‎ایم که یک ورزشکار یا یک مربی با عصبانیت به جایی برسد و این چیزی است که برخی باید یاد بگیرند. مدیریت در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. پرسپولیس قهرمانی می‎خواهد؟ پس روی این موارد بسیار کار کند. مربیان ما در هر شرایطی باید یاد بگیرند اگر پیروز نشدند بیشتر دنبال حل مشکلات باشند نه ایجاد حاشیه.

کارهای فنی زیادی باید برای پرسپولیس انجام شود. اگر تیم‎هایی همچون پرسپولیس و استقلال زیباتر بازی کنند نتایج بهتری هم برای تیم ملی حاصل می‎شود. این اصل کار است، این خود خودِ پیشرفت است.

ما باید به باشگاه‎های خود ارزش‎ها را یاد بدهیم، این موضوع روی کیفیت بازی آنها روی لیگ هم تاثیر دارد. باشگاه‎ها، بازیکنان و مربیان باید ملزم به رعایت ارزش‎ها باشند. اینها مهم‎ترین مسائل است.

یک تیم باید آنقدری خوب باشد که حتی با وجود اشتباهات داوری به راحتی به کار خود ادامه بدهد. نقش لیدرشیپ در فوتبال ما بسیار اهمیت دارد چرا که در اکثر مواقع با فقدان آن روبرو هستیم و این فقدان گاهی اوقات موجب از دست رفتن عناوین ارزشمندی همچون قهرمانی می‌شود. مسائل موجود در فوتبال باید با راه حل پشت سر گذاشته شود نه با حاشیه‌سازی. امیدوارم که در کشور ما سطح فکر مربیان فوتبال به جایی برسد که بیشتر در رابطه با مسائل این چنینی تدبیر داشته باشند و ارزش‌های اخلاقی را بیشتر به تیم القا کنند. فیرپلی (بازی منصفانه) 10 قانون دارد اما ما فقط یکی از آنها را بلد هستیم، یعنی اگر بازیکنی روی زمین افتاد توپ را بیرون بزنیم. فیرپلی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.

پرسپولیس هنوز امید دارد. تیم باید انگیزه و امید خود را حفظ کند. قهرمانی دور نیست. دیر هم نیست.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها