افزایش میزان شرکتکنندههای کنکور هر سال در گروه علومتجربی نشان میدهد دانشآموزان به امید درآمد بالای رشته های پزشکی، جذب گرایشهای تجربی میشوند و دیگر توجهی به مهندسی و رشته های علومپایه نشان نمی دهند.
برخی کارشناسان میگویند این مسأله در سالهای آینده تبعات جدی برای کشور خواهد داشت. بر اساس گزارش ایسنا آماری که محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش در نشستی به مناسبت هفته مشاغل ارائه داده است، اکنون فقط ۱۴.۸۷درصد از دانشآموزان کشور در رشته ریاضی تحصیل می کنند.
دکتر مجید میرزاوزیری، استاد دانشکده علومریاضی دانشگاه فردوسی مشهد درباره چرایی بیعلاقگی دانش آموزان به رشته ریاضی معتقد است: «جهان در حال تغییر است و شیوههای یادگیری هم تغییر میکند. با این شرایط خیلیها از خود میپرسند چرا باید زبان دیگری را بیاموزم درحالیکه اپلیکیشنهای دقیقی برای ترجمه وجود دارد که می توانم از آنها برای فهم زبانهای دیگر استفاده و درعینحال با زبان خودم صحبت کنم. ریاضیات در دل خود سختی دارد، برای یادگیری و بهکاربردنش باید مرارت کشید اما به عقیده من اینطور نیست.
مسأله اصلی این است که افراد نمیدانند بهطورکلی چرا باید سختی خواندن و یادگرفتن را تحمل کنند. زمانی انجام کار سخت، ابهت و ارزش داشت درحالیکه طرز فکر رایج امروزی این است که فلان چهره مشهور با یک پست در شبکه های اجتماعی میتواند درآمد بسیار بالایی داشته باشد. پس چه نیازی است که تلاش کنیم و سختی بکشیم و به مهارت ویژهای مسلط شویم. این در حالی است که غیر از کاربردهای فراوانی که ریاضیات در زندگی و علوم دارد، ذهن را به چالش میکشد و آن را براق میکند. در کنار همه اینها اشتغال هم مسألهای مهم و جدی است. دانش آموزی که علاقه مند است به رشته های پزشکی وارد شود می داند قرار است با تشریح جسد و شیفت بیمارستان و افرادی که تصادف کرده اند سروکار داشته باشد. بااینحال بهدلیل بازار کار جذاب وارد این حوزه می شود. یعنی سختیهای این رشته را برای اشتغال در آینده می پذیرد اما درباره ریاضیات و رشته های دانشگاهی آن این پذیرش و انگیزه وجود ندارد.»
تصویر نادرست رسانه ها از ریاضیات
دکتر میرزاوزیری می گوید: «تصویری که رسانهها از ریاضیات در این سالها نشان داده اند تصویر درستی نبوده است. رسانهها باعث شدهاند افراد تصور کنند ریاضیات قوی یعنی محاسبات مثل ماشینحساب، سریع و ذهنی انجام شود. درحالیکه قدرت ریاضیات در توانایی استدلال و منطق و مهارت حل مسأله است و نه الزاما ضرب و تقسیم. خیلیها فکر میکنند مسائل ریاضی مجرد است و توانایی حل مسأله ریاضی از حل مسائل و بحرانهای زندگی مجزاست، درحالیکه خواندن ریاضی کمک میکند در بسیاری از مشاغل توانایی و مهارت فرد ارتقا پیدا کند. مثلا کسی که ریاضی خوانده میتواند وکیل زبردستی باشد و با منطق دقیقتری استدلال بیاورد. چنین فردی در جلسات مذاکره دیپلماسی از روش منطقی بهتری استفاده میکند. بهطورکلی تسلط به ریاضیات در شغلهای مختلف تاثیرگذار است و جامعه بیشتر دنبال این است که ببیند کسی که ریاضی خوانده در آینده چه شغلی میتواند داشته باشد.»
ریاضیات ، کجای زندگی ماست؟
دکتر میرزاوزیری درباره تفکر رایجی که میگوید ریاضیات و بهطورکلی علوم پایه به اندازه رشته های دیگر در زندگی کاربرد ندارد اینطور توضیح میدهد: «معمولا اینطور بوده که درسی به دانش آموز ارائه میشود و بعد می گویند کاربردش چیست و قرار است به چه دردی بخورد اما این مسیر آموزشی صحیحی نیست. من فکر می کنم درستش این است که ابتدا با طرح یک معضل شروع کنیم و بعد بگوییم که راهکارش چیست و در آن میان روش ریاضی را درس دهیم. من پیشنهاد درسی بهعنوان ریاضیات در زندگی روزمره برای دانشجویان در سال اول دانشگاه را ارائه دادم و ۷۰ساعت فیلم هم برایش ضبط کردیم. در این درس قرار است دانشجویان ببینند ریاضیات چطور این امکان را برایشان مهیا کرده که در پمپبنزین از کارت سوخت استفاده کنند و بدانند کدامیک از درسهای ریاضی، مسأله استفاده از کارتسوخت یا کارتهای بانکی را برایشان حل میکند. اینکه تلفن همراهمان چطور کار می کند و بسیاری از ابزارهایی که فکرش را نمیکنیم ریاضی در تهیه و ساخت آن به کار رفته است میتواند دانشجویان را مطمئن کند ریاضی به شکلهای مختلف در زندگیشان کاربرد دارد.»
ارتقای هوش مصنوعی بدون ریاضی ممکن نیست
استاد ریاضی دانشگاه فردوسی در پاسخ به این پرسش که حذف تدریجی رشته ریاضی از دبیرستانهای کشور چه تبعاتی برای آینده بسیاری از مشاغل مهم خواهد داشت می گوید: «کاهش علاقه به رشته ریاضی و حذف آن از دبیرستانها ممکن است در نگاه اول این نگرانی را ایجاد میکند که کشور در سالهای آینده با کمبود مهندس در حوزه های مختلف روبه رو خواهد شد و باید از کشورهای دیگر مهندس وارد کنیم اما واقعیت این است که باید دید تحولات علم و فناوری دنیا را به چه سمتی می برد؟ آیا توسعه هوش مصنوعی و گسترس استفاده از اپلیکیشن ها کمک میکند تا دیگر به مهندس نیاز نداشته باشیم؟ مسأله مهمی که خیلیها به آن دقت نمیکنند این است اگر افرادی وجود نداشته باشند که بتوانند تحلیل کنند و بدانند چه سوالی را به رایانهها بدهند تا هوش مصنوعی بتواند آن را محاسبه کند پس چه کسی این کار را خواهد کرد؟ واقعیت این است که برای ارتقای هوش مصنوعی به دانش ریاضیات نیاز داریم و همینطور کسانی که بتوانند با این دانش به هوش مصنوعی فرمان دهند.»
مریم ملی - گروه دانش روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم