کد خبر: ۱۳۶۴۷۶۸
به گزارش  جام جم آنلاین خراسان رضوی ، دکتر عادل پیغامی؛ دبیر علمی کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید»  در اولین روز از آیین اختتامیه این کنگره که  با حضور برخی از چهره‌های بین‌المللی و اعضا هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف در پردیس رضوان دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، به مضمون آیه 66 سوره مائده اشاره کرد و گفت: در این آیه از قرآن آمده است: «چنانچه آنها به دستور تورات و انجیل خودشان و قرآنی که از سوی پروردگارشان به سوی آنها نازل شده قیام می‌کردند البته به هر گونه نعمت از بالا و پایین برخوردار می‌شدند، برخی از آنان مردمی میانه‌رو و معتدل، و بسیاری از آنها بسی زشتکار و بد عملند». پیام این آیه این است که پیشرفت و سعادت و موفقیت مادی در گروه اقامه دین است. وی با بیان اینکه اقتصاد صرفا به معنی معیشت نیست، گفت: فقر و بیکاری ناشی از این است که اقامه حق نمی‌شود و متاسفانه به قرآن و عترت پایبند نیستیم. 
پیغامی تصریح کرد: کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید» از معدود همایش‌هایی است که موضوع شعار سال را در آینه قرآن و عترت دنبال کرده است و برگزاری بیش از 12 پیش نشست، ارائه 50 مقاله و... از دستاوردهای این رویداد بود که امروز شاهد مراسم اختتامیه آن بودیم.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سه کلمه محوری اشتغال، اقتصاد و تولید را در شعارهای سال دو دهه گذشته مطرح کردند و در واقع این سه کلید واژه‌ قفل مشکلات ما را حل می‌کنند؛ زیرا بحث اقتصاد مهم است و ما در مسیر جامعه‌سازی، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی نیازمند هستیم که در مسیر تعالیم قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گیریم.
دبیر علمی کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید»، خاطر نشان کرد: امیدواریم مجموعه مقالات ارائه شده در این کنگره در اختیار سیاست‌گزاران و مسئولین کشور قرار گیرد و مثمر ثمر واقع شود.
مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این مراسم به تبیین اهداف و فلسفه برگزاری کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)»  پرداخت.
وی گفت: سعی ما در این بوده که این کنگره صرفا به جنبه علمی و آکادمیک نپردازد و سه ضلع اصلی موثر در فعالیت‌های اقتصادی اعم از فعالان اقتصاد، اساتید دانشگاه و سیاست‌گذاران در برگزاری این کنگره با ما همکاری داشتند و همچنین با کمک بنیاد بهره‌وری و موقوفات آستان قدس رضوی که در حوزه‌های مختلف سلامت، انرژی، کشاوری، عمران و... فعالیت دارد و در واقع یک دولت کوچک در مجموعه آستان  قدس رضوی است برگزار شد.
رجوعی با بیان اینکه این کنگره با حضور 40 نفر از نخبگان دانشگاهی و حوزوی و با ارائه 50 مقاله به کار خود پایان داده است، گفت: هدف ما از برگزاری این کنگره بر اساس سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی گفتمان‌سازی، جریان سازی و شبکه‌سازی نخبگانی فعال در حوزه اقتصاد و اشتغال در آینه قرآن و عترت بود.
این مقام مسئول تصریح کرد: 12 پیش نشست با حضور بیش از 2 هزار مخاطب به صورت مستقیم در وبینارها، ارائه 250 مقاله علمی در محورهای مختلف و همکاری 60 مرکز دانشگاهی با هدف گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی از دستاوردهای برگزاری این رویداد بزرگ بود.
وی عنوان کرد: با توجه به شعار سال گذشته «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زداییها» و شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» موضوع اقتصاد و تولید مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا کنگره «اقتصاد، اشتغال، تولید» به این دو موضوع مهم پرداخته و چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی با رویکرد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار داده است.
رجوعی افزود: باید موضوع همایش‌ها و کنگره‌ها را به سمت چالش‌هایی که امروز در اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم سوق دهیم و تورم، گرانی، کاهش قدرت خرید، بیماری‌های مختلف و.... موضوعاتی هستند که در عرصه سیاست گذاری دچار ابهام هستند از همین رو یکی از راههای برون رفت از این مشکلات و معظلات  ارائه راهکار است.
به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) شاید دولت مردان و سیاست گذاران دستشان از پیشنهادات علمی و اجرایی تهی باشد از همین رو نیاز به برگزاری این گونه همایشها داریم.
وی افزود:ما در دانشگاه امام رضا(ع) امیدواریم بتوانیم در سال جاری با ارائه راهکارهای میدانی و عملیاتی برگرفته از تعالیم قرآن و عترت نقش کلیدی‌تری در عرصه حل مسائل و معضلات جامعه داشته باشیم.
رجوعی همچنین یادآور شد: ما  آمادگی داریم از تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی این دانشگاه برای حل مشکلات جامعه در گفتمان‌سازی، نظریه پردازی و عرصه عملیات و کاربردی کردن استفاده کنیم و نتایج مثبت آن را در اختیار جامعه اسلامی قرار دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها