توسعه‌ی فردی فرآیندی است که محدود به هیچ سن، حرفه و جنسیتی نیست. اگر جزو آن دسته‌ای هستید که باور دارید باید خودتان آینده را بسازید و خودتان مسئول توسعه خودتان هستید باید بدانید که توسعه‌ی شخصی نیاز هر کسی خواهد بود
کد خبر: ۱۳۶۴۵۹۵
رازهایی درباره توسعه فردی
 
 
این روزها درباره توسعه شخصی و مباحث مربوط به آن مخصوصاً در مشاوره کسب‌وکار، زیاد صحبت می‌شود اما ممکن است دقیقاً ندانیم که توسعه شخصی چیست و چه تأثیری بر روی روند زندگی و کسب‌وکارهای ما می‌گذارد. توسعه شخصی که به آن توسعه فردی نیز گفته می‌شود؛ راهی است به سوی بالا بردن کیفیت زندگی. با این حال تعداد زیادی از اشخاص نمی‌دانند که چگونه باید به این رشد و توسعه رسید و چگونه باید کیفیت زندگی خود را ارتقاء بخشید! ما در این مطلب بر آن شدیم که توضیحاتی را درباره مفهوم توسعه فردی و مزایای آموزش و استفاده از برنامه‌های آن ارائه دهیم.


تاریخچه توسعه شخصی


مضامین مریوط به توسعه شخصی فقط مربوط به دوران جدید نیست، بلکه از دیرباز و در گذشته‌های دور نیز مطرح بوده است. تکنیک‌هایی از قبیل تغذیه سالم، تمرینات جسمانی، تمرکز بر تفکر و عبادت و ... که در مذاهب و مکاتب باستانی بر آن‌ها تأکید شده نمونه‌هایی از تلاش انسان‌ها برای بهبود زندگی بوده است. در قرن بیستم با پایه‌گذاری رشته‌ روانشناسی و مطرح شدن مباحث دانشمندانی مانند فروید و یونگ، درهای جدیدی در برابر انسان برای شناخت خود گشوده شد. به مرور و با ورود روانشناسان مثبت گرایانه این رویکرد به سوی ایجاد حال بهتر، سلامت و رضایت، انگیزه و... حرکت کرده و به ابزاری قدرتمند برای حفاظت از جسم و روان انسان‌ها تبدیل شده است.


توسعه فردی چیست؟


به تمامی رفتارها و فعالیت‌های شخصی که در جهت بهبود وضعیت فردی از جمله روابط اجتماعی، تحصیلی و شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسعه شخصی (توسعه فردی) یا Personal Development گفته می‌شود. فرض کنید که شما صاحب یک مهارت خاص هستید اما این ویژگی برای اینکه در حرفه و تخصص خودتان بهترین باشید کافی نیست. توسعه شخصی را می‌توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد. وضعیت اول نگاه به مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که در حال حاضر در شخص وجود دارد و بعد از شناسایی این مهارت‌ها نوبت به تقویت و رشد آن‌ها می‌رسد.
 
 
رازهایی درباره توسعه فردی

نگاه دوم توجه به مهارت‌هایی است که شخص هنوز کسب نکرده اما به آن‌ها نیاز دارد، به عنوان مثال می‌توان به کسب مهارت  فروش برای موفقیت در کار و یا استفاده از زبان بدن برای کنترل و بهبود روابط اجتماعی اشاره کرد. دانش توسعه فردی با تمرکز بر این دو حیطه به ما کمک خواهد کرد با سرعت و کیفیت بیشتری به اهداف خود در زندگی دست پیدا کنیم. بر طبق گفته برایان تریسی: "هر چه مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید و بهتر شوید، زمان کم‌تری برای رسیدن به اهدافتان مورد نیاز است".


بخش‌های مختلف توسعه شخصی


آموزش توسعه شخصی بخش‌های زیادی را دربر می‌گیرد که در هر کدام یک مهارت در شما تقویت شده و در نهایت با تکمیل شدن برنامه توسعه فردی، شما تبدیل به شخصی خواهید شد که به بهترین جنبه‌های وجودی خود در زندگی دست پیدا کرده است. مهم‌ترین بخش توسعه فردی رسیدن به شناخت از خود و شناخت استعدادهاست تا هر شخصی بتواند با شکوفایی و پرورش این توانایی‌ها به بهترین نسخه خود تبدیل شود. بخش‌های دیگری که در برنامه توسعه شخصی می‌توان از آن‌ها نام برد عبارتند از: افزایش شناخت از خود، شناخت توانایی‌های بالقوه، شناخت استعدادها و نقاط قوت، بهبود مهارت‌ها و توانایی‌ها، کسب یادگیری‌های جدید، بهبود سبک زندگی و ارتقاء سلامت روحی و جسمی، پیشرفت در حیطه شغلی و رفع اهمال‌کاری، مدیریت زمان، مدیریت استرس، بالا بردن وضعیت ثروت و ارتقاء جایگاه اجتماعی، بهبود کیفیت روابط اجتماعی، افزایش هوش هیجانی، رسیدن به خواسته‌های قلبی و رشد و توسعه هویت معنوی.


چگونگی دستیابی به توسعه شخصی


ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که برای رسیدن به توسعه فردی باید چه برنامه‌ای در پیش بگیرید و از کجا شروع کنید؟ اولین نکته که در آموزش توسعه شخصی باید مورد توجه قرار گیرد این است که بدانیم بهبود فردی یک مقصد نیست که با رسیدن به همه چیز به آن دست یابیم. در واقع توسعه فردی یک مسیر است که شما را به سوی کامیابی و خوشبختی هدایت می‌کند، هرچه در این مسیر چیزهای بیشتری یاد بگیرید، راحتت‌ر و با سرعت بیش‌تری به اهداف خود خواهید رسید. بنابراین بهتر است که مرحله به مرحله در این مسیر پیش بروید و از خودتان انتظار نداشته باشید که یک روزه تغییر کنید و به نسخه ایده‌آل تبدیل شوید.

رازهایی درباره توسعه فردی


مراحل توسعه فردی


آبراهام مزلو که یک روانشناس مشهور آمریکایی است اعتقاد داشت که تمام نیازهای انسان در یک درجه قرار نمی‌گیرند و دارای سلسله مراتبی هستند، به طوری که هرکدام از نیازهای انسان از اهمیت و ارزش خاصی برخوردارند. بر همین اساس مزلو هرم سلسله مراتب نیازها را معرفی کرد و باور داشت که انسان علاوه بر نیازهای از پیش تعیین شده، میل به پرداختن به نیازهای دیگری را نیز در وجود خود دارد، مزلو شرط رسیدن به این نیازها را خودشکوفایی دانست. 


اولین گام برای شروع توسعه شخصی


برای گام نهادن در مسیر آموزش توسعه فردی، اولین قدم این است که بر ترس‌های خود غلبه کنیم و از منطقه امن خود خارج شویم. زیرا اولین عاملی که مانع یادگیری و مهارت‌آموزی به حساب می‌آید، ترس‌های درونی است. بنابراین پیش از شروع هر کاری باید با ترس‌های خود روبرو شوید و نگاه رو به جلو داشته باشید. بعد از عبور از این مرحله می‌توان گفت زمان انجام کار برای آموزش توسعه شخصی فرا رسیده است. به طورکلی برای دستیابی به توسعه شخصی باید در 9 زمینه اصلی پیشرفت کرد. در ادامه این زمینه‌ها به اختصار شرح می‌دهیم.


زمینه‌های اصلی دستیابی به توسعه فردی


1) ارتباطات: برخلاف باور عموم، ارتباطات با دیگران تنها مربوط به گفتار نیست. بلکه برای داشتن ارتباطاتی موفق لازم است که علاوه بر خوب حرف زدن، بتوانیم خوب گوش کنیم و خوب بنویسیم. افرادی که در ارتباط با دیگران موفق هستند به خوبی به این امر واقفند که برای هر موقعیتی باید چه لحنی را به کار گرفت. همین مسئله باعث می‌شود کلام و نوشتار این افراد بر طرف مقابل تأثیر بگذارد.

 2) روابط بین فردی: روابط بین فردی همان مهارت‌های اجتماعی هستند که با آگاهی داشتن از آن‌ها می‌توان کیفیت روابط خود را بهبود بخشید.

3) ساماندهی و مدیریت کردن: مهم‌ترین نکته برای استفاده بهینه از وقت و انرژی دانستن اصول مدیریت زمان و رعایت اولویت‌بندی در اجرای امور است.

4) صداقت و ثبات: برخلاف گروه بزرگی از افراد که ترجیح می‌دهند چیزی را بشنوند که به نفعشان باشد هر چند دروغ! اما شما سعی کنید که همیشه صداقت داشته باشید و بدانید که در طولانی مدت دروغ برملا می‌شود و پیشرفت از آن کسانی است که در صداقت، ثابت قدم بوده‌اند.

5) اعتماد به نفس: برای این‌که بتوانید به مسیر رشد و شکوفایی قدم بگذارید و از مزایای برنامه توسعه شخصی برخوردار شوید، داشتن اعتماد به نفس را فراموش نکنید.

6) توانایی تطبیق‌پذیری: به یاد داشته باشید که مسیر زندگی با پستی و بلندی‌هایی همراه است. در این میان موفقیت پیشرفت نصیب کسانی می‌شود که با ناملایمات و شرایط سخت کنار بیایند. برای این منظور لازم است که در قدم اول واقعیت را بپذیریم و در مرحله بعدی برای تغییر خود و یا آنها تلاش کنیم.

7) اخلاق حرفه‌ای داشته باشید: اگر هدفتان پیشرفت و موفقیت در حیطه شغلی است فراموش نکنید که داشتن اخلاق حرفه‌ای مهم‌ترین خصوصیتی است که باید در خود پرورش دهید. احترام گذاشتن به مشتری و مراجعه‌کننده اولین اصل در داشتن اخلاق حرفه‌ای است.

8) داشتن توانایی حل مسئله: توانایی حل مسئله در شرایط حساس و بحرانی یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین مهارت‌ها برای پیمودن مسیر توسعه شخصی است؛ برای رسیدن به این مهارت باید ذهنی متمرکز داشته باشید تا بتوانید در لحظه تمام جوانب امر را بسنجید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

9) داشتن خصوصیت رهبری: هر چند مهارت رهبری آخرین مهارت مهمی است که در مسیر توسعه فردی به آن نیاز است؛ اما همین مهارت و خصوصیت است که شما را از دیگران متمایز کرده و برای مدیریت یک تیم یا سازمان یا یک گروه، به بهترین گزینه تبدیل خواهد کرد.
 


کاربردهای توسعه شخصی


دانش توسعه شخصی، نه تنها به‌عنوان یک روش برای بهبود زندگی افراد در حوزه‌های فردی به کار گرفته می‌شود، بلکه به‌عنوان یک صنعت روبه رشد مخصوصاً در انواع کسب‌وکارها در حال توسعه روزافزون است. در کنار آموزش و یادگیری، کوچینگ، منتورینگ و مشاوره کسب‌وکار، بخش‌هایی مانند تناسب اندام، مراقبه و اصلاح سبک زندگی نیز در زیرگروه توسعه فردی قرار می‌گیرند.
 


چگونه از آموزش‌ها و برنامه توسعه شخصی استفاده کنیم؟


برای دستیابی به توسعه شخصی لازم است که علاوه بر مطالعه کتاب‌ها و مقالات معتبر در این حوزه، جهت آشنایی هر چه بیشتر با ابزارها و انواع برنامه توسعه شخصی در دوره‌های آموزشی که  برگزار می‌شود شرکت نمایید. یکی از این مؤسسات تیم "نجات" است که خدمات کاربردی را در زمینه مشاوره کسب‌وکار، مشاوره مدیریتی و مدیریت منابع انسانی در جهت بهبود عملکرد و ارتقاء هرچه بیشتر سازمان‌های مختلف ارائه می‌دهد. شرکت مشاوره و آموزش مدیریت نجات، با استفاده از دانش متخصصان و مشاوران خود، برنامه رشد فردی و ابزارهای آن را در قالب دوره‌های آموزشی، کوچینگ و پکیج‌های آفلاین در اختیار افراد و سازمان‌ها در هر مقیاسی که باشند قرار می‌دهد تا مسیری در جهت رشد و توسعه پیش روی آنها بگذارد و همراه و هم-مسیرشان در راه کسب موفقیت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مشاوره کسب  وکار https://www.nejatco.com/ مراجعه کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها