انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید و کاربرد هر کدام

قبل از اینکه به بررسی انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید بپردازیم، ابتدا نگاهی کوتاه به دو مدل از روش های استقرار نرم افزار تولید و کنترل تولید خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۳۶۴۳۵۲

انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید


قبل از اینکه به بررسی انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید بپردازیم، ابتدا نگاهی کوتاه به دو مدل از روش های استقرار نرم افزار تولید و کنترل تولید خواهیم داشت. این دو مدل ارائه شامل: نرم افزار تولید و کنترل تولید در محل و مبتنی بر ابر می باشد که در ادامه آنها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار تولید در محل: این نرم افزار داخلی که دارای مجوز استفاده می باشد، بر روی سرورهای تحت مالکیت و مدیریت کاربر بارگذاری می شود. با استفاده از این نوع نرم افزار تولید و کنترل تولید، کسب و کارها می توانند بر نرم افزار و امنیت فناوری اطلاعات کنترل کامل داشته باشند؛ همچنین شرکت ها می توانند به طور گسترده اقدام به سفارشی سازی ابزارهای خود کنند.
 
نرم افزار تولید و کنترل تولید مبتنی بر ابر: کسب و کارها به نرم افزار تولید مبتنی برابر، از طریق اینترنت دسترسی دارند. یک شرکت برای اجرای این نرم افزار، نیاز به سرمایه گذاری و حفظ زیرساخت IT خود دارد. از جمله مزایا استفاده از نرم افزار تولید و کنترل تولید مبتنی بر ابر، این است که تولید کنندگان می توانند در هزینه های زیرساخت صرفه جویی کنند؛ همچنین در صورت بروز اتفاقی برای سیستم ها، داده ها ایمن خواهند ماند. به این نکته توجه کنید که این دسته از نرم افزارها نیاز به اینترنت دارند و شما نمی توانید از این نرم افزارها بدون پوشش اینترنتی قابل اعتماد استفاده کنید.


نرم افزار تولید و کنترل تولید چیست؟

انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید و کاربرد هر کدام

هدف استفاده از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید، خودکار سازی عملیات در سطح گسترده است. این نرم افزار علاوه بر ساده سازی، فرایند ها را یکپارچه خواهد کرد و امکان مشاهده کامل و بی درنگ همه رویه ها را  از طریق یک سیستم در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. امروزه نرم افزار تولید و کنترل تولید به اندازه سایر تجهیزات، برای تولید کالاها ضروری می باشد، بنابراین توسط شرکت های تولید در مقیاس بزرگ، کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از انواع نرم افزارهای تولید و کنترل تولید مزایا و معایبی دارند که در ادامه این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.


انواع مختلف نرم افزارهای تولید و کنترل تولید


نرم افزار تولید و کنترل تولید که به یکی از ضروری ترین نرم افزارها تبدیل شده است، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید عبارتند از:
 

انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید و کاربرد هر کدام


نرم افزار تولید ERP


نرم افزارهای تولید erp دارای عملکردهایی است که به تولید کنندگان در مدیریت عملیات تجاری کمک می کند؛ همچنین کنترل و نظارت بر موجودی، عملیات زنجیره تامین، تدارکات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی و … از جمله وظایف نرم افزارهای تولید erp می باشد.

مزایا: این نرم افزارها اطلاعات را متمرکز می کنند و کارایی عملیاتی کلی را بهبود می بخشند. نرم افزار تولید erp امکان مشاهده داده ها را در زمان واقعی فراهم می کند؛ همچنین واحدهای تجاری در یک شرکت می توانند با مجموعه داده های یکسانی کار کنند و امور مالی و عملیات را در سطح جهانی مدیریت کنند.
 
معایب: سیستم های نرم افزاری erp ابزارهای پیچیده ای هستند، به این معنی که راه اندازی آنها گران و پیچیده است و این بدان معنا است که آنها برای شرکت های بزرگتر مناسب می باشند.


CMMS، یکی از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید


CMMS که کوتاه شده عبارت Computerized Maintenance Management System می باشد، به معنی سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری و تعمیرات می باشد. این سیستم برای اطمینان از انجام کارآمد تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار اطلاعات تعمیر و نگهداری را متمرکز کرده، فرایندها را ساده می کند و موجب خودکار شدن برخی از کارها خواهد شد. CMMS که از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید می باشد، دسترسی تکنسین ها را به اطلاعات مورد نیاز برای انجام تعمیرات فراهم می کند، بدین صورت که مراحل گام به گام و لیست های جزئی از قطعات یدکی و ابزار مورد نیاز را فراهم خواهد کرد.


نرم افزار تولید به کمک کامپیوتر


تولید به کمک کامپیوتر (CAM) از نرم افزار و ماشین آلات کنترل شده توسط کامپیوتر (چاپگرهای سه بعدی، برش لیزری و …) برای خودکارسازی فرایند تولید استفاده می کند. این روش راهی برای تولید کنندگان است که مستقیما از یک طراحی کامپیوتری، کالاها را ایجاد کنند. نرم افزار CAM برای عملکرد بهتر به سه عنصر نیاز دارد:

نرم افزاری که مسیرهای ابزاری برای ماشین ها را از طرح ها و داده های شما ایجاد کند.
 
نرم افزار پس پردازش که مسیرهای ابزار شما را ترجمه می کند تا ماشین های شما بتوانند این موارد را درک کنند.
 
ماشین آلات قادر به تبدیل مواد خام به محصول نهایی باشند.
 
 
انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید و کاربرد هر کدام

یکی دیگر از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید، نرم افزار ساخت به کمک کامپیوتر است که برای ایجاد طرح های دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار با بهبود کیفیت طراحی، ارائه مستندات جامع و ایجاد پایگاه داده برای عملیات طراحی ساخت، موجب افزایش بهره وری در سازمان ها خواهد شد.


نرم افزار EHS برای تولید


این نرم افزار تولیدکنندگان را قادر می سازد تا فعالیت های مربوط به ایمنی را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنند و رویه های ایمنی خود را استاندارد نمایند. یک سیستم EHS به شرکت ها اجازه می دهد تا معیارهای عملکرد زیست محیطی و هر گونه ریسک عملیاتی مرتبط با تجارت خود را بهتر مدیریت کنند.


ETO، یکی از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید


این نرم افزار به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا قیمت های دقیقی برای کالاهای سفارشی ایجاد کنند؛ همچنین این نرم افزارها می توانند صورتحسابی از مواد را تولید نمایند. نرم افزار ETO داده های موجودی را مدیریت می کند و تولید را نظارت خواهد کرد. این نرم افزار با ارائه اطلاعاتی در خصوص هزینه مواد اولیه، به فرایندهای مهمی مانند تصمیم گیری در مورد خرید کمک خواهد کرد. در کنار این ابزار، نرم افزار داشبورد مدیریتی به مدیران کمک می کند تا داده ها را به کمک یک رابط گرافیکی بررسی کرده و نمایی کلی از وضعیت سازمان خود بدست آورند.


نرم افزار مدیریت موجودی در صنعت تولید


مدیریت موثر موجودی برای موفقیت هر کسب و کاری حیاتی است. بهترین نرم افزار مدیریت موجودی می تواند به بهینه سازی کنترل موجودی کمک کند. این سیستم ها به راحتی با سایر نرم افزارها ادغام می شوند؛ همچنین نرم افزار مدیریت موجودی، داده های موجودی را به صورت شفاف و در زمان واقعی به کاربران ارائه خواهد داد. نرم افزارهای مدیریت موجودی که از انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید می باشند، با افزایش سودآوری و خودکار کردن برخی از کارها، باعث بهبود رضایت مشتریان خواهد شد.

سخن آخر

انواع نرم افزار تولید و کنترل تولید، به بهتر شدن کسب و کار شما کمک خواهد کرد و منجر شده تا مدیران تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه شماران سیستم آماده و تدوین شده است. مجموعه شماران با گردهمایی گروهی از کارشناسان خبره حسابداری و طراحان سیستم های مالی، با بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزارهای یکپارچه در حوزه های مالی، اداری و بازرگانی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها