با فاطمه هداوند، قهرمان دوچرخه‌سواری ایران

دختر طلایی روی پیست سیمانی

گفت‌وگو با ماندانا دهقان، لژیونر تیم ملی دوچرخه سواری

مالاگا، زیر رکاب ماندانا

لژیونر که حتما نباید فوتبالیست باشد. حتی لزوما بسکتبالیست و والیبالیست هم نیست. ورزشکاری که برای حضور در یک تیم باشگاهی به خارج از کشور می‎رود می‌تواند از رشته دوچرخه‌سواری باشد.
کد خبر: ۱۳۶۳۹۱۰

ماندانا دهقان عضو تیم‌ ملی دوچرخه‌ سواری ایران که سابقه مدال‎آوری در قهرمانی آسیا را هم دارد در جدیدترین تجربه لژیونری خود راهی اسپانیا شد تا برای تیم زاف سایکلینگ ( zaaf cycling ) در معتبرترین تورنمنت‌های باشگاهی دوچرخه‌ سواری جهان رکاب بزند.

دهقانی سابقه حضور در لیگ‌ کشورهایی همچون هلند، ویتنام، امارات و ژاپن را هم دارد و حالا برای پنجمین بار پیراهن تیم خارجی را می‌پوشد. او در گفت‌وگو با جام‌جم از این تجربه و دیگر برنامه‌ها و اهداف خود می‌گوید.

چه شد که اینبار سر از لیگ اسپانیا درآوردید؟

من پیش از این سابقه حضور در تیم‌های اروپایی را داشتم و با تیمی از هلند در رقابت‌ها شرکت می‌کردم. از آن زمان عملکرد من از سوی دیگر تیم‌ها مورد توجه قرار گرفت و حضور در دیگر مسابقات هم از سوی همین تیم اسپانیایی zaaf cycling پیگیری شد. در نهایت مذاکراتی شد و من به این تیم پیوستم.

قرار است در اسپانیا در چه رقابت‌هایی شرکت کنید؟

در این کشور رقابت‌هایی باشگاهی تحت عنوان UCI برگزار می‌شود که زیر نظر فدراسیون جهانی است. این رقابت‌ها در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک و احتمالا کلمبیاست. غیر از آن، یک تور سه مرحله‌ای هم در شهر مالاگای اسپانیا در پیش دارم که نخستین مسابقه من برای این تیم اسپانیایی است. مالاگا برای من بسیار مهم است، زیرا می‌خواهم بهترین عملکرد را در مالاگا داشته باشم و به خوبی رکاب بزنم.

احتمالا حضورتان در رقابت‌های دوچرخه‌سواری اسپانیا آورده مالی خوبی برای شما داشته باشد.

من به مسائل مالی فکر نمی‌کنم و فقط می‌خواهم در رقابت‌های سطح بالا حضوری مستمر داشته باشم. در آسیا این رقابت‌ها بسیار کم است. از سویی ما در ایران تیم باشگاهی قدرتمندی برای بانوان نداریم که برای حضور در رقابت‌های مختلف به خارج از کشور اعزام شود. به همین دلیل می‌خواستم در جایی حضور داشته باشم که مدام در رقابت‌های مختلف شرکت کنم. تا آنجا که می‌دانم در مدت حضور در اسپانیا هر هفته در مسابقات باید شرکت کنم. البته این را هم بگویم که از لحاظ مالی حضور در اسپانیا صد در صد برایم بهتر است.

حضور شما در این تیم باشگاهی چقدر طول می‌کشد؟

حدود سه ماه.

به غیر از این تجربه باشگاهی در اسپانیا شما رویداد بسیار بزرگ دیگر بازی‌های آسیایی هانگژو را هم در پیش دارید. برای این رقابت‌ها چقدر آماده هستید؟

حضور من در این دوره از بازی‌های آسیایی هنوز قطعی نشده است اما تمام تلاش خود را می‌کنم تا نخست بتوانم به مسابقات اعزام شوم و بعد عملکرد بسیار خوبی در این رقابت‌ها از خود بر جای بگذارم. در دوره قبل بازی‌های آسیایی (جاکارتای اندونزی) من تنها دوچرخه‌سوار زن ایرانی در این رقابت‌ها بودم. تمام تلاش خودم را به کار می‌گیرم تا باز هم نماینده ایران باشم.

سابقه کسب مدال برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا را دارید، فکر می‌کنید چقدر به رویای مدال آوردن در بازی‌های آسیایی نزدیک شده‌اید؟

برای تحقق این رویا تیم اسپانیایی می‌تواند کمک شایانی به من کند. شرکت در رقابت‌های متعدد و بسیار سطح بالا در این کشور می‌تواند سطح آمادگی و پیشرفت من را چنان بالا ببرد که به مرحله بالایی برسم؛ مرحله‌ای که در آن می‌توانم مدال بازی‌های آسیایی را هم دریافت کنم. ‌حداقل سه ماه در اسپانیا هستم و در این مدت قطعا برای بازی‌های آسیایی هانگژو هم برنامه‌ریزی می‌کنم.

تجربه شما از زندگی در اروپا چگونه است، برایتان سخت نیست؟

سختی بسیار زیاد است. بالاخره دور از خانواده هستیم و دلتنگ می‌شویم. اما وقتی پای پیشرفت در میان باشد باید تحمل کرد. البته این را هم باید بگویم که در این سفر همسرم همراهم هست.

کرونا هم باعث شد شما بعد از چند تجربه لژیونری در کشورهای مختلف، مدتی خانه‌نشین شوید.

بله، من در هلند کاملا تنها بودم و این نخستین تجربه اروپایی من محسوب می‌شد. در امارات، ژاپن و ویتنام هم تجاربی از حضور در رقابت‌های باشگاهی آن کشورها دارم. اگر پارسال فرصت حضور در هیچ تیم خارجی را پیدا نکردم به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان بود. اکنون اوضاع بهتر است. روزهای خوبی را پیش روی خودم می‌بینم. امیدوارم همه چیز همانطور که من می‌خواهم پیش برود.

دهقان در بارسلون

ماندانا دهقان ملی‌پوش دوچرخه‌سواری ایران که چندی پیش در ماده تایم تریل تیمی زنان قهرمانی آسیا برنز گرفته بود، شب گذشته پاسپورتش مهر اسپانیا خورد و تهران را به مقصد بارسلون ترک کرد.

او به عنوان لژیونر دوچرخه سواری ایران با تیم زاف سایکلینگ اسپانیا قرارداد بسته و قرار است از ۱۳ اردیبهشت با تیم جدید خود در تور سه مرحله‌ای مالاگا شرکت کند.

هیلدا حسینی خواه - ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها