وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین اعلام کرد که با وجود غرق شدن دو ناو روسیه در دریای سیاه، ناوگان این کشور همچنان توانایی حمله به اهداف اوکراینی را حفظ کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۳۹۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، این وزارتخانه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ شناور نیروی دریایی روسیه از جمله زیردریایی‌ها در منطقه عملیاتی دریای سیاه هستند.

«تنگه بسفر» به روی همه کشتی‌های جنگی غیرترکی بسته است و روسیه قادر به جایگزینی رزمناو گمشده خود مسکوا در دریای سیاه نیست؛ اما «توانایی حمله به اهداف اوکراینی و ساحلی را حفظ کرده است.»

وزارت دفاع روسیه ماه پیش اعلام کرد، رزمناو پیشرفته این کشور به نام «مسکوا» که دچار آتش سوزی شده بود، در دریای سیاه غرق شده است.

ناو مسکوا در سال ۱۹۸۲ به نیروی دریایی شوروی اضافه شد و یکی از سه رزمناو موشک هدایت شونده کلاس اسلاوا است. دو اسلاوای دیگر مارشال اوستینوف و واریاگ هستند که در مدیترانه فعالیت می‌کنند.

مسکوا نخستین کشتی جنگی روسیه نیست که در طول نبرد ۵۰ روزه اوکراین آسیب دیده است. پیش از این گزارش شده بود که یک کشتی دیگر روسی در نزدیکی بندر بردیانسک اوکراین پس از حمله نیرو‌های اوکراینی غرق شد.

آتش‌سوزی این کشتی جنگی در نهایت به یک کشتی تجاری در بندر بردیانسک آسیب رساند و موجب خسارت شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها