دانه چیا به سلامت قلب کمک می‌کند و علاوه بر سایر مزایایی که دارند به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. پس در خصوص گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی تان شک نکنید. دانه چیا فواید بیشماری دارد.
کد خبر: ۱۳۶۳۶۲۱

به گزارش جام جم آنلاین، دانه‌های چیا منابع عالی فیبر، آنتی اکسیدان‌ها، کلسیم، منیزیم، زینک و فسفات هستند.

خواص دانه چیا

با توجه به اظهارات انجمن تغذیه‌ی آمریکا، دانه چیا خصوصا به دلایل زیر برای بدن مفید است:

حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا پلانتین هستند.
همچنین، این دانه‌ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
این دانه‌ها دو برابر جو دوسر فیبر دارند.
این دانه‌ها سه برابر عدس و اسفناج، آهن دارند.
همچنین سه برابر قره قات آنتی اکسیدان دارند.
دانه چیا پنج برابر شیر، کلسیم دارند.

۱- خواص دانه چیا برای لاغری

دانه‌ چیا به تسریع متابولیسم و چربی سوزی کمک می‌کند. وقتی دانه‌ی چیا با آب و لیمو ترکیب شود، به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می‌کند. در تحقیقات علمی، خاصیت دانه چیا برای لاغری به اثبات رسیده است. در ادامه روشی بسیار ساده و کارآمد برای نحوه مصرف دانه چیا برای کاهش وزن آورده شده است:

مواد تشکیل دهنده:

۱ قاشق سوپخوری دانه‌ چیا (۵ گرم)
یک فنجان آب گرم (۲۰۰ گرم)
۱ لیمو (۱۰۰ گرم)

آماده سازی

ابتدا آب را در دو فنجان تقسیم کنید و دانه چیا را در یکی از آن‌ها خیس کنید.
اجازه دهید دانه‌ها حداقل ۴۰ دقیقه خیس بخورند (این ترکیب باید به طور قابل توجهی متراکم تر شود).
پس از ۴۰ دقیقه آب لیمو را بگیرید و آن را در فنجان آب دیگر بریزید.
هر دو مایع را با هم مخلوط کنید و میکس کنید تا یکدست شود.

برای بهره‌وری از خواص دانه شربتی برای لاغری، سعی کنید این دستورالعمل را با معده‌ی خالی بنوشید.

این دانه‌ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به حفظ عملکرد روان سیستم گردش خون کمک می‌کنند.

این دانه‌ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کنند.
علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن التهابی را کاهش می‌دهند.
این دانه‌ها همچنین خطر عوارض جانبی مربوط به سیستم عصبی را کاهش می‌دهند.

2- فراهم کردن سطح بالای انرژی

با خوردن دانه چیا، می‌توانید دوز مناسبی از کربوهیدرات‌های پیچیده را برای بدن تان فراهم کنید. این مواد مغذی به مدت طولانی برای بدن تان انرژی فراهم می‌کنند.

اگر تا به حال احساس کمبود انرژی کرده اید و معمولا خیلی زود خسته می‌شوید، افزودن دانه چیا به رژیم غذایی تان ممکن است ایده‌ی خوبی باشد. علاوه بر این، اگر ورزش می‌کنید یا به طور معمول در طول روز خیلی فعال هستید، دانه چیا به افزایش استقامت تان کمک می‌کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل

از آنجایی که دانه چیا آنتی اکسیدان‌های عالی ای هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، به تسکین درد التهاب مفاصل کمک می‌کند.

در عین حال، به دلیل وجود مقادیر بالای زینک و مس، تولید کلاژن را تحریک می‌کند. به همین دلیل است که دانه چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می‌کند. همچنین، خطر مشکلات ناشی از آرتروز، آرتریت و دررفتگی استخوان یا مفصل را کاهش می‌دهد.

4- حجم عضلات

دانه چیا یک ماده‌ی غذایی توصیه شده برای افزایش حجم عضلات هستند زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر، امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ هستند.

در عین حال، تاثیر بازسازی کننده و بهبود دهنده دارند که برای تمریناتی با شدت بالا بسیار مفید هستند.

5- آبرسانی به بدن

این دانه‌ها می‌توانند بین ۱۰ الی ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کنند. بنابراین، خوردن آن‌ها به حفظ تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می‌دارند.

6- خواص دانه چیا با عسل برای کمک به تقویت روحیه

این دانه‌ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه‌ی ضروری برای تولید سروتونین است که معمولا به عنوان هورمون شادی شناخته می‌شوند.

در نتیجه، خوردن دانه چیا ممکن است به تنظیم خواب، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. سعی کنید قبل از خواب شربت دانه چیا و عسل را بنوشید تا کیفیت خواب‌تان افزایش یابد.

7- مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد

سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها در دانه چیا به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد که ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی UV است کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از ظهور علائم پیری همچون خطوط ریز و چین و چروک‌ها کمک می‌کند.

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از کاربردهای مهم دانه چیا، برای افزایش سلامت پوست است. در ادامه به فواید این دانه‌های مغذی برای پوست می‌پردازیم:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست

به لطف آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا، این دانه‌ها باعث تسریع ترمیم پوست می‌شوند و به کاهش احتمال آسیب بیشتر کمک می‌کنند.

دانه چیا با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، به همین دلیل است که باید آن‌ها را مصرف کنید تا به کاهش روند پیری سلولی و پاکسازی بدن کمک کنند.

9- خواص دانه چیا برای تسکین التهاب پوست

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب در پوست هستند. دانه چیا دارای خواص خنک کننده هستند که می‌تواند به تسکین التهاب و حفظ سلامت و آرامش کمک کند.

10- سد پوستی را تقویت می‌کند

داشتن سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال بروز آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هست که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب‌های محیطی کمک می‌کند.

11- افزایش درخشندگی پوست

یکی از مهمترین خواص دانه چیا برای پوست، خاصیت درخشان‌کنندگی آن است. دانه چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، آهن و پتاسیم است و مصرف منظم آن‌ها می‌تواند به افزایش درخشندگی و کشسانی پوست کمک کند و باعث درخشش تمام و کمال پوست شود.

12- آبرسانی پوست

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، دانه چیا می‌تواند مقدار زیادی آب را در خود نگه دارد و بنابراین می‌تواند یک غذای بسیار آبرسان را به رژیم غذایی تان اضافه کند. آبرسانی کلید حفظ سلامت پوست است و دانه چیا می‌تواند برای آن بسیار مفید باشد.

خواص دانه چیا برای مو

اگر می‌خواهید موهای درخشان و پرپشتی داشته باشید، حتما این دانه‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. اگر تازه شروع به مصرف دانه چیا می‌کنید، سعی کنید از مقدار کم شروع کنید و کم کم مقدار مصرفی آن را افزایش دهید. حال نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامت مو می‌اندازیم.

13- تقویت مو

دانه چیا علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که هر دوی آن‌ها باعث تقویت و مستحکم کردن رشته‌های مو می‌شود و احتمال شکستگی و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

14- خواص دانه چیا برای رشد مو

سطوح بالای اسیدهای آمینه‌ی ضروری به افزایش سلامت پوست سر از داخل، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می‌کند.

15- افزایش کشسانی

هنگام افزودن دانه‌های مرطوب چیا به ماسک مو یا سایر درمان‌های خانگی، بافت ژل مانند آن‌ها باعث می‌شود که به یک ماده‌ی نرم کننده‌ی عالی تبدیل شوند. این دانه‌ها می‌تواند به افزایش کشسانی مو کمک کرده و موهای خشن و خشک را ابریشمی و صاف کند.

16- افزودن درخشندگی به موها

دانه چیا به این شناخته می‌شود که سرشار از زینک است. این ماده‌ی مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت از خود در برابر آسیب‌های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی UV) ایفا می‌کند. همچنین می‌تواند منجر به تولید سلول‌های جدید و سالم مو، با بافت بهبود یافته و درخشندگی زیاد شود!

17-خواص دانه چیا برای مو و جلوگیری از نازک شدن آن

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که به وفور در دانه چیا یافت می‌شود مس است. این ماده به خاطر خاصیتی که در افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها دارد شناخته می‌شود.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

علاوه بر مصرف دانه چیا با معده‌ی خالی، می‌توانید آن‌ها را در هر زمان از روز بخورید و آن‌ها را به غذاهای مورد علاقه خود نیز اضافه کنید.

دانه چیا را با مواد غذایی زیر ترکیب کنید:

ماست
شیر
دسرها
سالادها
غلات
محصولات پخته شده

لازم به ذکر است که نباید مقدار زیادی از این دانه‌ها را مصرف کنید. حداکثر دو قاشق سوپخوری در طول روز کافی است.

این مصرف روزانه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. توصیه می‌کنیم از خاصیت دانه چیا برای لاغری غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر طبع‌تان سرد است و نمی‌توانید دانه چیا را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، سعی کنید آن را با عسل مصرف کنید. خواص دانه چیا با عسل دوچندان است و باعث تقویت حافظه می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها