محققان دریافتند ویتامین E می‌تواند با تحریک فعالیت سلول‌ های دندریتی در تومور، پاسخ‌های ایمونوتراپی را افزایش دهد.
کد خبر: ۱۳۶۲۶۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، محققان نشان دادند که ویتامین E مستقیماً فعالیت پروتئین نقطه بازرسی SHP۱ را در سلول‌های دندریتی مسدود می‌کند، که در نتیجه آنتی‌ ژن افزایش یافته و سلول‌های T برای پاسخ ایمنی ضدتومور شروع به فعالیت می‌کنند.

«دیهیوآ یو»، محقق ارشد از دانشگاه تکزاس، گفت: «این مطالعه درک ما را از عواملی که می‌توانند بر پاسخ‌ها به درمان‌های ایمنی تأثیر بگذارند، گسترش می‌دهد. ما نشان دادیم که ویتامین E می‌تواند از طریق مهار SHP۱ باعث تقویت مجدد آنتی ژن سلولی دندریتی شود.

این نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های دندریتی درمان شده با ویتامین E یا خاموش شده با SHP۱ و وزیکول‌های خارج سلولی مشتق از سلول‌های دندریتی می‌توانند به عنوان ایمونوتراپی های قوی برای کاربردهای بالینی آینده توسعه یابند.»

ایمونوتراپی، پاسخ‌های طولانی‌مدتی را برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌کنند، اما همه آنها سودمند نیستند. برای بهبود نتایج برای بیماران بیشتر، نیاز به درک این پاسخ‌های متنوع وجود دارد.

تصور می‌شود مکمل‌های غذایی باعث تقویت ایمنی می‌شوند، اما اطلاعات کمی در مورد اثرات مکمل‌ها بر فعالیت ایمونوتراپی وجود دارد.

بیماران مبتلا به ملانوما (نوعی سرطان پوست) که ویتامین E مصرف می‌کردند در حالی که از مهارکننده‌های ضد PD-۱/PD-L۱ نیز استفاده می‌کردند، در مقایسه با بیمارانی که ویتامین E یا مولتی ویتامین مصرف نمی‌کردند، مدت زمان زنده ماندن شأن به مراتب بیشتر بود.

این یافته در یک گروه مستقل از بیماران مبتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و کلیه تکرار شد. با این حال، بیمارانی که ویتامین E را در حین درمان با شیمی‌درمانی مصرف می‌کردند، مزایای مشابهی را تجربه نکردند.

سلول‌های دندریتی دسته خاصی از سلول‌های ایمنی هستند که مسئول ارائه پروتئین‌های غیرطبیعی به نام آنتی‌ژن‌ها به سلول‌های T اولیه هستند که مرحله ضروری در پاسخ ایمنی ضد تومور محسوب می‌شوند.

از طریق مطالعات مولکولی و ساختاری، محققان کشف کردند که ویتامین E وارد سلول‌های دندریتی می‌شود و به پروتئین SHP۱ که به عنوان یک نقطه بازرسی برای تنظیم فعالیت سلول‌های دندریتیک عمل می‌کند می‌پیوندد تا فعالیت آن را مسدود کند و عملکرد سلول‌های دندریتی را به سلول‌های T اولیه افزایش دهد.

یافته‌های آزمایشگاهی نشان داد که درمان ویتامین E می‌تواند اثرات واکسن‌های سرطان و شیمی‌درمانی‌ها را همراه با مهارکننده‌های نقطه بازرسی افزایش دهد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها