رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه یک میلیون گردشگر درمانی که عمدتا از کشورهای همسایه هستند به کشور وارد می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۶۲۱۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، محمد رضا ترجمان روز جمعه در یک نشست خبری افزود:۸۰ درصد مراجعات گردشگری درمانی به کشور از کشورهای همسایه بویژه افغانستان و عراق هستند و ۲۰۰ مرکز درمانی دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی بوده و فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: ایران رتبه ۴۶ دنیا در حوزه گردشگری سلامت است و گردشگری درمانی سالانه ۳ تا ۵ هزار دلار ارز آوری به کشور دارد.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه همه‌گیری ویروس کرونا آسیب‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت به کشور وارد کرد، گفت: بطور کلی ۷۳ درصد افت در گردشگری سلامت طی ۲ سال اخیر از شیوع کرونا در دنیا اتفاق افتاد و سهم کشورهای آسیایی که از قطب های گردشگری سلامت هستند، بیشتر بوده است.

ترجمان با بیان اینکه جایگاه ایران در زمینه گردشگری سلامت از لحاظ پتانسیل وضعیت مناسبی را دارد، تصریح کرد: بحث بازاریابی در حوزه گردشگری سلامت برای ما حائز اهمیت است و باید با برگزاری نشست، همایش و مشارکت در همایش های بین المللی از طریق بازار یابی جذب گردشگر کنیم.

در ادامه این نشست بهزاد شجاعی دبیر اجرایی نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی، نیز گفت: برپایی نمایشگاه‌ها به ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف در حوزه گردشگری سلامت موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقا سطح اشتغال ملی است.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، تقویت و توسعه صنعت گردشگری و تأثیرگذاری آن در اقتصاد کلان کشور و افزایش اشتغال در کشور است.

شجاعی افزود: برای پربارتر شدن و ارتقای ارزش علمی نمایشگاه های گردشگری سلامت فرصتی برای به روز رسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت دکتر بسکی که مهمترین رویداد در حوزه گردشگری سلامت و طبیعت گردی است ۲۴ تا ۲۷ خرداد ماه در استان گلستان برگزار می شود.

مشارکت عمومی ضرورت توسعه گردشگری سلامت است

بهناز بسکی رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی، گفت: برگزاری این کنفرانس می‌تواند به ایجاد بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، شناخت پزشکان معتبر، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، هتل‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها، راهنمایان تور و آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت و طبیعت گردی کمک زیادی کند و مشارکت و همکاری تمامی عوامل، ضرورتی اجتناب پذیر برای رشد و توسعه گردشگری سلامت و طبیعت گردی در کشور به شمار می‌آید که در دهه‌های گذشته خلأ آن به شدت احساس می شود.

وی اظهار داشت: کشورهایی مانند تایلند، مکزیک، هند، ترکیه و امارات امروزه در ردیف مقاصد جذب گردشگر سلامت دنیا محسوب می‌شوند، در این میان ایران به دلایل متعددی مزیت‌های رقابتی و پتانسیل بالایی در زمینه جذب گردشگر درمانی و سلامت دارد که متأسفانه چندان به آنها اهمیت داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از تمامی دست‌اندرکاران و فعالین این حوزه دعوت به مشارکت شده و خواهشمند است به این موضوع نگاه جدی‌تری برای پیشبرد این شاخه از صنعت گردشگری که یکی از کسب و کارهای روز جهانی به شمار می‌رود، داشته باشند.

حسن طباطبایی دبیر علمی این همایش نیز ادامه داد: کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت و طبیعت گردی یک پلتفرم مهم برای ارائه پیشرفت‌های جدید و نتایج تحقیقات در زمینه‌های گردشگری سلامت و طبیعت گردی است.

آموزش از محورهای مهم توسعه پایدار است

وی تصریح کرد: یکی از محورهای مهم توسعه پایدار در هر کشور و مقصد گردشگری در سطح تجارت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، آموزش و دسترسی به نیروی انسانی توسعه یافته است.

طباطبایی اظهار داشت: در نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت و طبیعت گردی دکتر بسکی با توجه به اهمیت این رویداد، برآنیم تا با همکاری و پشتیبانی اساتید و متخصصین مجرب ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی این حوزه یک سری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی برای فعالین و کارشناسان، مدیران و مسئولین گردشگری سلامت، طبیعت گردی و محیط زیست برگزار کنیم.

وی ادامه داد: قصد داریم با برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری سلامت و طبیعت گردی و دعوت از صاحب نظران و فعالین این عرصه، به راه حل مناسبی جهت ارتقا جایگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی به ویژه در بخش آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت دست یابیم.

دبیر علمی نخستین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت و طبیعت گردی گفت: در این رویداد، ضمن بررسی راهکارهای آموزش مناسب در این حوزه به عمده ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی گردشگری سلامت و طبیعت گردی در ایران خواهیم پرداخت.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها