نظر دانشمندان این است که جای کفش‌ در خانه نباشد، آنها را تا حد امکان بیرون بگذارید و اصلا به داخل راه ندهید. اما کدام دلیل علمی توجیه می کند که کفش‌هایتان را بیرون از خانه بگذارید؟
کد خبر: ۱۳۶۲۱۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، شاید خیلی از شما شهرنشینان و آپارتمان نشینان، به دلیل امنیت هم که باشد، کفش‌ها را به داخل خانه بیاورید و در جاکفشی شیک خود بگذارید تا خیالتان راحت باشد. شاید هم آپارتمان امنی دارید و کفش‌هایتان را در پشت درب ورودی بیرون از منزلتان یا روی پادری یا در جاکفشی مناسب پاگرد قرار می دهید. اما صرف نظر از عقیده مدیر آپارتمان یا مجتمع مسکونی که در آن زندگی می کنید، علم در این مورد چه می گوید؟

جای کفش کجاست؟

به نظر شما واقعا جای کفش کجا می تواند باشد؟ بیرون از خانه یا داخل خانه در جاکفشی های لوکسی که درب آنها حسابی کیپ می شود؟

اگر پای خود را روی چیزی گل آلود یا چندش آور بگذارید، احتمالاً کفش های خود را تمیز می کنید. اما وقتی به خانه می رسید، آیا همیشه دم درب منزل کفش را در می آورید؟

بسیاری از مردم این کار را نمی کنند. آنها با خودشان این طور فکر می کنند که آن چه در کف کفش‌های خود حمل می کنند، آخرین چیزی است که هنگام رسیدن به خانه به ذهنشان می‌رسد.

شیمیدانان محیط زیست یک دهه را صرف بررسی محیط داخلی و آلاینده هایی که مردم در خانه های خود در معرض آنها قرار می گیرند، کرده اند.

اگرچه بررسی آنها از محیط داخلی، از طریق برنامه DustSafe ، هنوز کامل نیست، اما در مورد این که آیا جای کفش در خانه است یا خارج ار خانه، علم به دومی متمایل است.

پس، بهتر است کثیفی خود را بیرون از خانه بگذارید.

چه آلاینده هایی در خانه شما وجود دارد؟

مردم تا ۹۰ درصد از زمان خود را در داخل خانه می گذرانند، بنابراین ، سوال پوشیدن یا نپوشیدن کفش در خانه یک سوال پیش پا افتاده نیست.

تمرکز سیاست معمولاً بر محیط بیرونی برای خاک، کیفیت هوا و خطرات بهداشت عمومی محیطی است. با این حال، علاقه نظارتی رو به رشدی در مورد کیفیت هوای داخل ساختمان وجود دارد.

موادی که در داخل خانه شما ایجاد می شود فقط شامل گرد و غبار و خاک ناشی از ریختن مو و پوست افراد و حیوانات خانگی نمی شود.

حدود یک سومِ آن از خارج است، چه باید با خودش به داخل خانه بیاورد یا در ته کفش های شما به دام می افتد.

برخی از میکروارگانیسم‌های موجود در کفش‌ها و کف‌پوش‌ها پاتوژن‌های مقاوم به دارو هستند، از جمله عوامل عفونی مرتبط با بیمارستان (میکروب‌ها) که درمان آن‌ها دشوار است.

اگر سموم سرطان‌زای بقایای جاده آسفالت و مواد شیمیایی که غدد درون ریز را مختل می‌کنند به چمن اضافه کنید، می‌توانید کثیفی کفش‌های خود را با دید جدیدی ببینید.

نمونه‌برداری از کثیفی‌های نامحسوس داخل خانه

کار بررسی دانشمندان شامل اندازه گیری و ارزیابی قرار گرفتن اعضای خانه در معرض طیف وسیعی از مواد مضر موجود در خانه ها بود. از جمله موارد زیر:

ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک (ژن هایی که باکتری ها را به آنتی بیوتیک ها مقاوم می کنند)

مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در محیط خانه

میکروپلاستیک ها

مواد شیمیایی پرفلورینه (همچنین به عنوان PFAS یا مواد شیمیایی ماندگار شناخته می شوند، به دلیل تمایل آنها به ماندن در بدن و تجزیه نشدن) که به طور گسترده در بسیاری از محصولات بسته بندی صنعتی، خانگی و مواد غذایی استفاده می شود.

عناصر رادیواکتیو.

تمرکز قوی کار دانشمندان شامل ارزیابی سطوح فلزات بالقوه سمی (مانند آرسنیک، کادمیوم و سرب) در داخل خانه‌ها در ۳۵ کشور است.

این آلاینده ها – و مهمتر از همه سم عصبی خطرناک سرب – بی بو و بی رنگ هستند. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که بتوان پی برد آیا خطرات قرار گرفتن در معرض سرب فقط در خاک یا لوله های آب شما است یا اینکه در کف اتاق نشیمن شما نیز وجود دارد.

علم نشان می دهد که ارتباط بسیار قوی بین سرب داخل خانه و خاک حیاط شما وجود دارد.

محتمل‌ترین دلیل این ارتباط، کثیفی‌هایی است که از حیاط خانه شما وارد شده یا روی کفش‌هایتان و پنجه‌های پشمالوی حیوانات خانگی شما زیر پا چسبیده است.
این ارتباط نشان دهنده این اولویت است که مطمئن شوید مواد محیط بیرون شما دقیقاً در همان جا باقی می مانند. (ما در اینجا نکاتی به شما خواهیم گفت.)

یک باکتری خطرناک کفش در خانه !

مقاله ای در وال استریت ژورنال چنین استدلال کرد که کفش های داخل خانه چندان هم بد نیستند. نویسنده مقاله به این نکته اشاره کرده بود که باکتری E. coli – باکتری خطرناکی که در روده بسیاری از پستانداران از جمله انسان رشد می کند – به قدری گسترده است که تقریباً در همه جا وجود دارد. بنابراین، جای تعجب نیست اگر این باکتری را در ته کفش پیدا کنید (همانطور که در مقاله اشاره شده است منشا ۹۶ درصد باکتری ها از ته کفش‌هاست).

اما بیایید شفاف باشیم. اگرچه علمی بودن و استفاده از اصطلاح E. coli خوب است، اما این چیزها، به بیان ساده تر، باکتری های مرتبط با مدفوع هستند.

چه مال ما باشد و چه حیوان خانگی مان، اگر در معرض سطوح بالای این باکتری قرار بگیریم، این پتانسیل را دارد که ما را بسیار بیمار کند. پس، اگر یک جایگزین بسیار راحت دارید – و می توانید کفش هایتان را دم در خانه عوض کنید ، چرا آنها را به داخل خانه خود راه می دهید؟

در بهترین حالت، خانه بدون کفش برنده می شود نه کفش‌ در خانه !

آیا زندگی در خانه بدون کفش عیب دارد؟

از نقطه نظر بهداشت محیطی، به جز انگشتان پا که گاه به گاه خمیده می شوند، زندگی در خانه بدون کفش معایب زیادی ندارد. گذاشتن کفش‌هایتان روی پادری درب ورودی نیز پاتوژن‌های بالقوه مضری را در آنجا باقی می‌گذارد.

همه ما می دانیم که پیشگیری به مراتب بهتر از درمان است . پس، درآوردن کفش در ورودی منزل برای بسیاری از ما یک فعالیت پیشگیری اساسی و آسان است.

آیا برای محافظت از پا به کفش نیاز دارید؟ این هم ساده است — فقط از کفش یا دمپایی خانگی مخصوصی (کفش روفرشی، دمپایی روفرشی) استفاده کنید که هرگز در بیرون پوشیده نمی شوند.

علاوه بر این، موضوعی به نام «سندرم خانه استریل» وجود دارد که به افزایش نرخ آلرژی در بین کودکان اشاره دارد. برخی استدلال می کنند که این مربوط به خانواده های بیش از حد وسواسی است.

در واقع، مقداری کثیفی احتمالاً مفید است زیرا مطالعات نشان داده اند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر آلرژی کمک می کند.

اما راه‌های بهتر و کمتری برای انجام این کار وجود دارد تا اینکه با کفش‌های کثیف در داخل خانه قدم بزنید. بیرون بروید، برای پیاده روی بروید، از فضای باز لذت ببرید.

فقط قسمت‌های کثیف‌تر آن را به داخل نیاورید تا در خانه‌های ما انباشته نشود و محیط زندگی ما را آلوده نکند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها