آسم یک بیماری مزمن تنفسی چندعاملی است و شروع آسم در یک کودک به احتمال زیاد با تداخل پیچیده‌‌ای از آسیب‌‌پذیری ژنتیکی، قرارگرفتن در معرض عفونت‌‌های تنفسی، آلرژی‌زاها، دود یا محرک‌‌های زیست‌محیطی و تأثیرات روانی مانند اضطراب، استرس و اختلال عملکرد خانواده تعیین می‌‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۱۵۹۵

عوامل روان‌شناختی شامل محرک‌‌های تنش‌زای محیطی، عوامل شخصیتی و تاثیرگذارنده‌های اجتماعی هستند که از راه تاثیرشان بر پاسخ‌‌های فیزیولوژیک در بدن و همچنین رفتارهای مرتبط با سلامت باعث بیماری می‌‌شوند. آسم پایدار نوعی حمله حاد آسم است که به حد کافی به اقدامات درمانی پاسخ نمی‌‌دهد و ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

این حملات ممکن است طی چند روز پیشرفت کنند یا ناگهانی روی دهند و شدت آن از خفیف تا تهدید‌‌کننده حیات متفاوت است. شاخصه‌های تشدید آسم عبارتند از: مشکل تنفسی قابل‌توجه، تنگی‌نفس، خس‌خس، سرفه و کاهش میزان جریان حداکثر بازدمی است.

حدود 42درصد بیماران مبتلا به آسم در ایران به دلایل متعدد ازجمله احساس نیاز نداشتن به دارو در زمان بهبود علائم، عوارض جانبی، ترس از وابستگی و باورهای بدبینانه نسبت به دارو، اسپری‌های استنشاقی را مصرف نمی‌کنند؛ بنابراین با توجه به بار اقتصادی و اجتماعی زیاد آسم، شیوع بالا، باور‌های موجود در مورد اسپری‌های استنشاقی، نپذیرفتن صحیح درمان‌ از سوی بیماران و عوارض این داروها، مشکلات پیچیده‌ای در این مسیر می‌تواند نظام بهداشتی و درمانی و خانواده‌ها را درگیر کند.

با توجه به شروع سال جدید و نزدیک‌شدن به سمت ماه‌‎های گرم‌تر و در نتیجه کاهش نزولات آسمانی، احتمال ایجاد گردوغبار در هوا بیشتر شده چنان‌که در روزهای اخیر افزایش ریزگردها باعث آلایندگی شدید هوا و موجب مشکلاتی برای محیط‌زیست و سلامتی افراد شده است.

ریزگردها از عوامل اصلی ایجاد تحریک در ریه افراد حساس و مبتلایان به آسم بوده که می‌تواند باعث شروع حملات یا تشدید آن شود و لازم است افراد مبتلا به آسم موارد حفاظت و ایمنی خود را رعایت کنند.

خارج نشدن از خانه و در صورت لزوم برای حضور در محیط آزاد استفاده از ماسک می‌تواند به کنترل تحریک ریه کمک کرده و در صورت تشدید، مراجعه به مراکز درمانی ضروری است لذا توصیه می‌شود تا حد امکان از قرارگرفتن در معرض ریزگردها و هوای آلوده پرهیز شود و کودکان از حضور در محیط ناسالم منع شوند و در صورت مواجهه با ریزگردها مجاری تنفسی فوقانی (ناحیه بینی و دهان) این افراد از آلودگی پاک شود.

دكتر سید شمس‌ الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها