مدیریت و کنترل آسم

اهمیت تشخیص زودهنگام آسم

شیوع بیماری آسم در دنیا رو به افزایش است و بیش از 350میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آسم مبتلا هستند که جمعیت زیادی از آنها را عمدتا کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۱۹

نتایج پژوهش‌ها نشان داده است درصد بسیار بالای مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آسم با تشخیص و درمان درست و به‌موقع بیماری و نیز آموزش کافی و مناسب به بیمار و خانواده او قابل‌پیشگیری است.

از این‌رو، تشخیص زودهنگام آسم بسیار ضروری بوده و با درمان به‌موقع و سریع آسم می‌توان آن را به‌راحتی کنترل و از تبدیل‌شدن فرم خفیف آسم به فرم شدید و پایدار ممانعت کرد.

یکی از مشکلات اساسی در تشخیص زودهنگام آسم، بی‌توجهی والدین به مشکلات تنفسی، نادیده‌انگاری یا انکار درگیری کودک خود هستند که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

دراین‌بین آموزش والدین و کسب اطلاعات کافی و کامل از بیماری آسم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و موجب بهبود سریع‌تر بیماری فرد، افزایش کیفیت زندگی، کاهش بار مالی خانواده و سیستم بهداشتی درمانی، کاهش ساعات غیبت از مدرسه و عدم کارایی و نیز افزایش امید به زندگی و نشاط در کودکان باشد.

یکی از مهم‌ترین علل بستری‌شدن کودکان دچار آسم شدید و حاد در بیمارستان، آموزش ندیدن والدین است که موجب مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی شده و باعث تشدید بیماری شده است بنابراین آشنایی فرد و خانواده بیمار مبتلابه آسم با علائم و مشکلات بیماری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و باعث ارتقای کیفیت سلامت و بهداشت جامعه شود.

دکتر سید شمس‌ الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها