آسم از جمله بیماری‌ های تنفسی غیرقابل سرایت و قابل کنترل بوده که جمعیت زیادی از جوامع امروزی را درگیر می‌کند. تشخیص به‌موقع و دریافت درمان می‌تواند باعث کنترل علائم بیماری شده و از خطرات و هزینه‌های اضافی احتمالی ممانعت کند.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۵۰

آسم بسته به نوع علائم دارای شدت متفاوت بوده که بسته به همین علائم و میزان شدت و پایداری آن داروهای متنوعی از سوی پزشک مربوط برای بیمار تجویز می‌شود.

تعیین نوع داروی مصرفی به عواملی مانند علائم بیماری، سن، محرک‌های ایجاد علائم و اثر دارو بر کاهش علائم بستگی دارد.

داروهای پیشگیری و کنترل بیماری دو دسته کوتاه‌اثر و طولانی‌اثر بوده که کوتاه‌اثرها با خاصیت گشادکننده‌ای برونش، اثر سریع خود را در زمان حملات آسم برجای می‌گذارند.

داروهای طولانی‌اثر، التهاب مجاری تنفسی را که باعث بروز علائم بیماری می‌شوند کاهش می‌دهند.

از جمله داروهای استنشاقی سریع ‌اثر، آگونیست‌های گیرنده‌های بتای کوتاه‌اثر یا گشادکننده‌های برونش سریع‌اثر استنشاقی هستند؛ مانند آلبوترول، لوالبوترول و پریبوترول که می‌توانند به‌صورت استنشاقی یا با نبولایزر مصرف شوند.

ایپراتروپیوم بیشتر در درمان آمفیزم و برونشیت‌ های مزمن استفاده می‌شود اما در برخی موارد برای آسم نیز کاربرد دارد.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون و متیل پردنیزون برای درمان علائم آسم شدید در کوتاه‌مدت استفاده می‌شوند.

داروهای آلرژی و آنتی‌بادی‌های منوکلونال در مواردی که آسم به‌دلیل آلرژی تشدید شده است می‌توانند مفید باشند مانند اومالیزوماب.

داروهای طولانی‌اثر آسم معمولا به‌صورت روزانه مصرف می‌شوند و از مهم‌ترین داروها در کنترل بیماری آسم هستند.

کورتیکواستروئیدهای استنشاقی مانند فلوتیکازون، بکلومتازون، مومتازون، بودوزوناید، فلونیزولید، سیکلزونید و ... مهارکننده‌های لکوترین‌ها ازجمله مونتلوکاست، زافیرلوکاست و زیلتون که در صورت بروز هر واکنش غیرمعمول با مصرف این داروها باید به پزشک مربوط مراجعه شود.

آگونیست‌های گیرنده‌های بتای طولانی‌اثر مانند سالمترول و فورموترول و نیز داروهای استنشاقی ترکیبی مانند فلوتیکازون - سالمترول، بودزونید - فورموترول و مومتازون -فورمترول شامل یک داروی آگونیست گیرنده بتای طولانی‌اثر همراه با یک کورتیکواستروئید هستند.

همچنین داروهای دیگری که تولید شده و بسته به نوع آسم و شرایط بیمار و تشخیص پزشک تجویز می‌شود.

توصیه می‌شود داروهای تجویزشده از سوی پزشک به‌دقت مصرف شده و از قطع یا تغییر خودسرانه دارو به‌شدت پرهیز شود.

همچنین ضمن مشورت با پزشک بیمار می‌توانید اطلاعات کافی را در مورد داروی مصرفی کسب کنید و مطمئن شوید داروی مصرفی عوارض خاصی در پی ندارد.

در نهایت توصیه می‌شود از مراجعه به افراد غیرپزشک و غیرمتخصص که با عناوین مختلف اقدام به درمان بیماران می‌کنند به‌شدت پرهیز کنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

دكتر سید شمس‌ الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها