رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت و تاثیر مجمع در موضوعات حساس و اساسی کشور، گفت: صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو مصوبه‌ای نداشته است.
کد خبر: ۱۳۶۱۰۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، آیت‌الله آملی لاریجانی در حاشیه دیدار جمعی از مسئولان و اعضای قوای مجریه، مقننه و قضاییه با اشاره به محدودیت‌های دو ساله کرونایی در برگزاری جلسات و تأثیر این محدودیت‌ها بر جوانب اجرایی کشور در دستگاه‌های مختلف، افزود: برخی توقف‌ها در کارهای مجمع نیز پیش آمد اما خوشبختانه امور ضروری به خوبی پیش رفت و امیدواریم در سال جدید با فروکش کردن بیشتر این بیماری در جهان و در سطح کشور، کارها تسریع شود و پاره‌ای دستورهای لازم مجمع هم با سرعت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به پاره‌ای تغییرات در ساختار دبیرخانه با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، ابراز امیدواری کرد که با پشتکار، فکر، درایت و مدیریت همه مدیران و دست‌اندرکاران دبیرخانه و به ویژه ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت مطلوب‌تری را در سال جاری شاهد باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا با تأکید بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مجمع از طریق کمیسیون‌های دبیرخانه، اظهار کرد: هیچ نهادی بی‌نیاز از بازوهای قوی کارشناسی نیست و کمیسیون‌ها نیز نیازمند بهره‌مندی از بدنه کارشناسی هستند. زیرا در هیچ کجای دنیا همه افراد در همه امور ورود ندارند لذا باید با تقویت بدنه کارشناسی کمیسیون‌های مجمع و فعال‌تر شدن این کمیسیون‌ها از طریق کمیسیون‌های دبیرخانه، به فعال تر شدن و تأثیرگذاری هرچه بیشتر مجمع در سال جاری کمک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم دقت هر چه بیشتر در بررسی مصوبات خاطرنشان کرد: گرچه لزوما همیشه همه مصوبات کمیسیون‌ها در صحن مجمع به تصویب نمی رسد اما باید اصلاحات لازم با دقت انجام شود و لذا کار کارشناسی در کمیسیون‌های مجمع و دبیرخانه دارای اهمیت بسیاری است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تلاش‌های دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با اثرگذاری تشکیلات جدید، حرکتی نوین در سطح مجمع شکل گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین، بر لزوم توجه به این تأکیدات در همه اجزای نظام از جمله مجمع تأکید کرد و گفت: گاهی شناخت کافی از وظایف و مسئولیت‌های مجمع و بویژه هیات عالی نظارت وجود ندارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ممکن است کسی به لحاظ ماهوی به مصوبه‌ای اشکال داشته باشد اما این که اصل ساختار یک نهاد قانونی را زیر سوال می‌برند جای تعجب دارد.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، ساز و کار هیات عالی نظارت روشن است و ارجاع مصوبات این هیات در مورد مخالفت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام، به شورای نگهبان، حسب نظرمقام معظم رهبری انجام می‌پذیرد، از برخی اظهارات درباره مصوبات هیات عالی نظارت، گلایه کرد و یادآور شد: در همین موضوع واردات خودرو جنجال‌هایی به راه انداختند و آن را بهانه‌ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند در حالی که صحن مجمع درباره این مصوبه نظری نداده است و برخی بدون توجه و بدون آگاهی، مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت را یکی می‌پندارند.

وی افزود: هیأت عالی نظارت با بررسی‌های مختلف کارشناسی برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست‌های کلی نظام دانسته است این نظر هیات عالی نظارت است که با رأی اکثریت به تصویب رسیده است. ممکن است کسانی به این نظر ایراد داشته باشند، اما نباید باب تخریب و توهین به هیات عالی نظارت را به این بهانه باز کرد. ایراد هیات عالی نظارت در واقع برخی خصوصیات و یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم دلایل آن به صورت دقیق و مشروح برای مردم تبیین شود.

آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری نقش موثر و حساس مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوعات مهم و اساسی کشور تصریح کرد: تصور عده‌ای از نام مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که تشخیص و تمهید کل مصالح کشور در همه امور برعهده مجمع است در حالی که این چنین نیست و حسب قانون اساسی وظایف خاص و روشنی برعهده مجمع نهاده شده است و مجمع نیز همواره تلاش می‌کند با دقت، اتقان و صلابت وظیفه خود را انجام دهد نکته مهم این است که در پاره‌ای موضوعات آنجا که مجمع تشخیص یا هیات عالی نظارت نظر می‌دهد در واقع آخرین نقطه تصمیم‌گیری است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های محسن رضایی در شکل‌دهی ساختار دبیرخانه مجمع ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر ذوالقدر و همکاران وی در دبیرخانه مجمع شاهد تحولات جدید و مثبتی در مجمع تشخیص باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها