همه گیری بیماری کرونا طی ۲ سال اخیر تحرک و پویایی را از همه اقشار جامعه بویژه کودکان و نوجوانان گرفته است، فقر حرکتی ناشی از قرنطینه های خانگی در فواصل مختلف، آموزش مجازی، دوری از اجتماعات و غیره میراث شوم این بیماری است.
کد خبر: ۱۳۶۰۳۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، گزارش سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که جامعه ایرانی از لحاظ استانداردهای بهداشتی کم تحرک بوده و شرایط بحرانی کرونا در ۲ سال اخیر آسیب های جسمانی نیز بر گروه های سنی مختلف به ویژه سالمندان و کودکان و نوجوانان وارد کرده است.

کمردرد، گردن درد و دردهای عضلانی ناشی از قرنطینه های خانگی که افراد مجبور بودند در خانه بمانند و از طریق مجازی با استفاده از تبلت و موبایل آموزش های درسی و دانشگاهی را فرا بگیرند یا بسیاری از کارمندان دور کار بوده و ساعتهای طولانی نشستن را تجربه می کنند، بعد از همه گیری کرونا افزایش زیادی خواهد داشت و هزینه های زیادی را بر سیستم نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.

آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از جمعیت یک کشور در زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند و وضعیت بدنی نامناسب به این موضوع دامن می‌زند، کمردرد مهمترین عامل شماره یک ناتوانی در سراسر جهان است. روشی که کمردرد مزمن بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد آن را به یک تهدید واقعی تبدیل می‌کند.

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در این زمینه به ایرنا گفت: بدن انسان باید به طور مداوم در حرکت باشد، عضلات در اثر عدم تحرک اکسیژن و مواد مغذی کمتری از خون دریافت می‌کنند و نشستن در هر وضعیتی به مدت بیش از بیست دقیقه در اثر کاهش انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و رباط‌ها سبـب بروز کمردرد می‌شود.

وی افزود: استفاده روزانه از رایانه برای مدت طولانی باعث ابتلای ۴۰ درصد از افراد به کمردرد می‌شود. به همین جهت وضعیت بدنی باید به طور مداوم تغییر داده شود و پس از هر ۲۰دقیقه یک بار کار با رایانه شخص باید حرکات ورزشی سبک انجام دهد.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: در طول زندگی عادت‌های نادرستی در مورد نحوه انجام دادن امور مختلف به صورت ناخودآگاه در ذهن افراد ایجاد شده و در نتیجه فرد وارد شدن فشار بر بدن خود را نادیده می‌گیرد. کمردرد ناشی از کار با رایانه در اثر استفاده از صندلی نامناسب، وضعیت نادرست بدنی و عدم تحرک ایجاد می‌شود.

موذن زاده تاکید کرد: با توجه به شرایط دو سال اخیر، زنگ خطر کمردرد و گردن درد برای گروه سنی کودکان و نوجوانان درآمده و این گروه سنی قبل از همه گیری کرونا با حضور در مدرسه، زنگ ورزش و همچنین پیاده روی در مسیرهای رفت و برگشت، فعالیت فیزیکی را تجربه می‌کردند. طی این دوسال افزایش فعالیت‌های مجازی، نشستن‌های طولانی مدت، استفاده از میز و صندلی‌های غیر استاندارد و خم بودن زیاد بر روی تلفن همراه و کتاب؛ دست به دست یکدیگر داده اند تا شاهد نزولی بودن سن ابتلا به کمردرد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد بیش از ۲۰ دقیقه در یک وضعیت ثابت مانند حالت نشسته قرار بگیرد، زمینه مشکلات بعدی ایجاد می‌شود، توصیه می شود افراد در طول فعالیت‌های روزانه و با وضعیت ثابت هر ۲۰ دقیقه یک بار تغییر وضعیت مانند بلند شدن و قدم زدن را داشته باشند.

هر ۱۵ درجه خم بودن گردن میزان فشار به ستون فقرات گردنی را ۲ برابر می کند

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد:هر ۱۵ درجه خم بودن گردن، میزان فشار به ستون فقرات گردنی را ۲ برابر می‌کند و عادات بد در استفاده از وسایل ارتباطی این مشکلات را تشدید می‌کند. در بعضی موارد افراد در وضعیت نامناسب مانند درازکش و خوابیده مطالعه یا از وسایل ارتباطی استفاده می‌کنند.

موذن زاده افزود: طی دو سال اخیر سن ابتلا به کمر درد به سنین پایین نزول پیدا کرده و حتی در برخی موارد، دیسک کمر که قبلا در سنین بالای ۳۰ سال بروز پیدا می‌کرد، هم اکنون در رده سنی ۲۰ سال مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد دانش آموزان اختلالات اسکلتی و عضلانی دارند و در این ۲ سال اخیر که در مدارس حضور نیافته اند از تحرک و فعالیت فیزیکی آنها کاسته شده و وضعیت مناسبی از لحاظ جسمی ندارند و می تواند در آینده تبدیل به بیماری شود.

موذن زاده، با بیان اینکه بروز اختلالات قوز پشتی، حرکتی، عضلانی و غیره در کودکان و نوجوانان به دلیل وضعیت بد نشستن و استفاده زیاد از وسایل رایانه ای برای آموزش مجازی افزایش یافته و به خانواده ها توصیه کرد توجه بیشتری به آنها داشته باشند و سعی کنند اوقاتی از هفته را در بیرون از فضای خانه با قدم زدن، دویدن و فعالیت بدنی بپردازند یا با موزیک های ورزشی در خانه فعالیت کنند.

سهل انگاری نباید باعث شود بی تحرکی را افزایش یابد

وی تصریح کرد: برخی از مردم فکر می کنند بحث کرونا بزودی با کاهش آمار فوتی ها کاهش می یابد و از انجام فعالیتهای فیزیکی حتی در خانه بویژه از سوی کودکان و نوجوانان خودداری می کنند در حالیکه این تصور اشتباه است و نباید به عادی انگاری و ساده انگاری باعث شویم مشکلات حرکتی و عضلانی به دلیل بی تحرکی افزایش یابد.

وی افزود: به دلیل استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا لب تاپ به ستون فقرات گردن، کمر فشار وارد شده و زمینه ساز مشکلات ارگونومیک است و باعث ضعف عضلات می شود و لازم است والدین به مدت و طرز استفاده از تلفن همراه و لب تاپ و سایر وسایل رایانه ای کودکان و نوجوانان توجه بیشتری داشته و به آنها تذکر بدهند و حتی می توانند از میز و صندلی ارگونومیک برای آنها استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها