نتایج پژوهش های اخیر محققان نشان می دهند که ترکیب جدیدی که در یک اسپری بینی ارائه شده در پیشگیری و درمان کرونای سویه دلتا در موش ‌ها بسیار مؤثر است.
کد خبر: ۱۳۶۰۰۷۴

به گزارش جام جم آنلاین، یک تیم از محققان بین المللی معتقدند که این اولین درمان در نوع خود است که در برابر همه انواع نگران کننده کرونا از جمله آلفا، بتا، گاما و دلتا گزارش شده است. این تحقیق راه را برای توسعه یک اسپری درمانی برای انسان ها باز می کند.

انواع نگران کننده، از جمله سویه امیکرون اثربخشی واکسن را کاهش داده اند، اما پژوهشگر ارشد دکتر فرانسوا ژان (François Jean) دانشیار بخش میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید که نتایج اولیه نشان می دهد که این اسپری همچنین در مسدود کردن عفونت های نوع امیکرون در سلول های ریه انسان موثر است.

او در ادامه می گوید، پس از تایید این اسپری، می توان آن را به صورت ترکیبی با داروهایی که از قبل در دسترس هستند استفاده کرد که از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند تا دفاع قوی تری در برابر انواع نگران کننده ویروس کرونا ارائه کند.

ترکیب ویژه طراحی شده به نام N-0385، فعالیت یک آنزیم انسانی خاص را که توسط ویروس برای آلوده کردن سلول میزبان استفاده می شود، مسدود می کند.

این مولکول کوچک توسط محققان دانشگاه کلمبیا از سلول ‌های ریه انسان و ارگانوئیدها کشت‌ و آزمایش شده و نشان می دهد که N-0385 بدون هیچ شواهدی از عفونت، ویروس را مهار می‌ کند.

در آزمایش ها محققان موش های دستکاری شده ژنتیکی به ویروس عامل کرونا را با دوز روزانه از این ترکیب در یک اسپری بینی به مدت چهار روز درمان کردند. گفتنی است که در ادامه همه ده موش تحت درمان از عفونت جان سالم به در بردند.

در پژوهش های جدید، N-0385 در برابر نوع دلتا نیز آزمایش شده و مشخص شد که نه تنها به پیشگیری از کرونا کمک می کند، بلکه به درمان ۱۲ ساعت پس از عفونت، از جمله کاهش عفونت و سطوح بیماری کمک می کند.

دکتر ژان درباره موضوع فوق می گوید: آنزیمی که N-0385 آن را هدف قرار می ‌دهد در سلول‌ های بینی وجود دارد، جایی که ویروس تمایل به ورود به بدن داشته و اسپری بینی را عملی ‌ترین و مؤثرترین راه برای تجویز این ترکیب می ‌کند.

علاوه بر این، هیچ جهشی مربوط به ویروسی که باعث بیماری کرونا می شود تا کنون در مکانیسم این آنزیم یافت نشده است و آن را به یک هدف مفید برای دفاع در برابر سویه های آینده ویروس تبدیل می کند.

دکتر ژان در ادامه توضیح می دهد این ترکیب پتانسیل آن را دارد که به‌ عنوان یک روش درمانی وسیع علیه سایر ویروس‌ هایی که از مکانیسم مشابهی استفاده می ‌کنند، از جمله ویروس ‌های آنفولانزا مانند آنفولانزای A، H1N1 و آنفلوانزای C استفاده شود.

او در انتها می افزاید، با این حال، این اسپری باید در ترکیب با داروهای دیگر موجود در بازار استفاده شود زیرا این ترکیب یک مهارکننده است و ورود ویروس را به سلول ها مسدود می کند در حالی که سایر داروها تکثیر را کاهش می دهند.

منبع: سیناپرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها