رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

فرصت طلایی واکسیناسیون کرونا را از دست ندهیم

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به روند نزولی شیوع کرونا و سویه امیکرون، اکنون بهترین فرصت است که مردم برای واکسیناسیون به ویژه دز یادآور اقدام کنند و نباید این فرصت طلایی واکسیناسیون را از دست بدهیم.
کد خبر: ۱۳۶۰۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ برای کادر درمانی آغاز شد و این شروع خوبی برای واکسینه شدن جمعیت هدف کشور بود تا با این اقدام، امروز شاهد روند کاهشی انواع سویه‌ها به ویژه در بستری و ابتلای افراد به ویروس کرونا باشیم.

براساس آمار وزارت بهداشت در اسفندماه ۱۴۰۰ به طور میانگین روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن کرونا تزریق شده که این روند مطلوبی است و نشان می‌دهد هم مردم دیگر توان مبارزه با کرونا را ندارند و هم می‌دانند که واکسیناسیون بهترین راهکار برای شکست دادن کروناست.

سویه امیکرون نشان داد ۹۰ درصد افرادی که به نوعی ابتلای شدید یا مرگ عزیزان خود را در دوران این واریانت تجربه کردند، افراد واکسینه نشده بودند و همین موضوع مردم را برای تزریق واکسن کرونا به خوبی ترغیب کرد و امروز آمار تزریق واکسن در کشور به رقم بیش از ۱۴۵ میلیون دز رسیده است.

اگر این فرصت طلایی تزریق واکسیناسیون در کشور را از دست نمی‌دادیم، شاید تعداد مرگ یا ابتلای ناشی از کرونا به ارقام بالا تا به امروز نمی‌رسید و مجموع بیماران کووید ۱۹ به بیش از هفت میلیون نفر و مجموع افراد مبتلا به این ویروس نیز به حدود ۱۳۹ هزار نفر نمی‌رسید که هنوز هم دیر نشده و می‌توان با افزایش تعداد واکسیناسیون از مرگ یا ابتلای بیشتر افراد جلوگیری کنیم.

علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا معتقد است: دز سوم برای عموم مردم و دز چهارم برای افراد خاص دارای بیماری‌های خاص، یک دوره طلایی است و مشخص نیست در آینده چه وضعیتی داشته باشیم چون امکان شیوع واریانت‌های جدید در جهان و اپیدمی شدن آن در ایران هم وجود دارد پس کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند برای جلوگیری از بیماری شدید حتما از این دوران طلایی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: از آنجا که نوع خفیف امیکرون در افراد واکسن زده به خوبی مشاهده شد درخواست داریم که حتما دوران طلایی برای تزریق واکسن کرونا جدی گرفته شود و حتما افراد برای تزریق دز یادآور اقدام کنند.

ناجی تاکید کرد: تزریق واکسن به ویژه دز یادآور از ۱۲ سال به بالا توصیه می‌شود که همه باید اقدام کنند و از والدین هم می‌خواهیم در این فرصت طلایی حتما برای تزریق واکسن کودکان بالای پنج سال خود برنامه‌ریزی کنند زیرا تزریق واکسن به همه ما نشان داد که در درگیری با این ویروس مقاومت خوبی داشت و افراد واکسینه شده کمتر گرفتار شدند.

ناجی همچنین معتقد است که دز چهارم واکسن کرونا باید برای افراد چاق، دارای بیماری زمینه‌ای، مزمن و متابولیک تزریق شود تا در صورت شیوع واریانت جدید درگیری آنها با این ویروس کمتر باشد.

امیکرون پایان کرونا نیست

وی درباره سویه امیکرون اینگونه توضیح داد و گفت: این سویه در همه دنیا شیوع بالایی داشت اما میزان مرگ و میر آن نسبت به دلتا پایین بود و علت اصلی آن به این موضوع بستگی داشت که درصد زیادی از مردم کشور واکسینه شده بودند اما دز یادآور بسیار مهمتر از دز اول و دوم است که باید جدی گرفته شود.

ناجی تاکید کرد: واکسیناسیون می‌تواند از بیماری شدید، مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در برابر انواع سویه‌های ویروس کرونا جلوگیری کند که این یک نکته مثبت است به همین منظور اصرار داریم که هرچه سریعتر تکمیل دز یادآور را در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امیکرون پایان کرونا نیست، ‌خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر مردم این زمان خوب برای واکسیناسیون سراسری به ویژه برای دز یادآور را از دست نمی‌دادند و تشویق به دز یادآور می‌شدند بخش عمده‌ای از مشکلات گذشته و حتی در سویه امیکرون را شاهد نبودیم.

ناجی معتقد است که امیکرون نمی‌تواند پایان کرونا باشد چون یک اصل داریم تا زمانی که همه کشورهای دنیا به ایمنی تزریق واکسن برای ۷۰ درصد جمعیت خود نرسند و ۷۰ درصد مردم واکسینه نشوند، همچنان شاهد سویه‌های جدید از ویروس کرونا خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایمنی نسبی جمعی پس از تزریق واکسن را در جهان نداشته باشیم، ‌ فاز حاد کووید ۱۹ را همچنان در دنیا خواهیم داشت زیرا اکنون ۸۰ درصد جمعیت برخی کشورهای آفریقایی واکسن نزده‌اند و این گردش ویروس همچنان وجود دارد.

ناجی ادامه داد: شیوع واریانت‌ها، امکان انتقال ویروس و گردش ویروس در جهان همچنان به خاطر این وضعیت امکانپذیر است که امیدواریم با همیاری جهانی تا اواسط امسال درصد افراد واکسینه شده کشورهای مختلف به بالای ۷۰ درصد برسد و کرونا نیز مانند یک بیماری آندمیک یا بومی تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها