زبان مودار سیاه در حدود ۱۳ درصد از جمعیت جهان قابل مشاهده است و با برخی مراقبت‌ها از بین می‌رود.
کد خبر: ۱۳۵۹۹۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس گزارش JAMA Dermatology، مردی ۵۰ ساله پس از سکته مغزی به مطب پزشکان هندی مراجه کرد و زبان سیاه و مودار خود را به آن‌ها نمایش داد.

پزشکان در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفتند که این مرد سه ماه قبل از سکته مغزی ضعفی را در سمت چپ بدن خود تجربه کرد و از رژیم غذایی پوره استفاده می‌کرد.

آن‌ها گفتند که یک روکش سیاه و ضخیم، قسمت زیادی از زبان او را برای حدود دو هفته پوشانده بود، اما طرفین و قسمت میانی زبان از این روکش سیاه در امان مانده بود.

به گفته آکادمی پزشکی دهان آمریکا، پزشکان این بیماری را زبان مودار سیاه یا lingua villosa nigra، یک بیماری بی ضرر تشخیص دادند.

این آکادمی پزشکی می‌گوید زبان مودار سیاه در حدود ۱۳ درصد از جمعیت جهان رخ می‌دهد. متخصصان پوست هندی می‌گویند که زبان مودار سیاه در افرادی که رژیم غذایی پوره شده دارند بیشتر دیده می‌شود و این به دلیل عدم ساییدگی یا تحریک بالای زبان است که منجر به تجمع پروتئینی به نام کراتین می‌شود.

در نتیجه، برآمدگی‌های مخروطی که زبان را می‌پوشانند، به نام پاپیلای رشته‌ای، بلند می‌شوند و ظاهری مو مانند در بالای زبان ایجاد می‌کنند.

سایر عوامل مستعد کننده عبارتند از: بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن، دهان شویه‌های اکسید کننده، نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای و شرایطی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، مانند HIV یا سرطان.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، این موضوع می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد.

معمولاً زبان مودار سیاه با مسواک زدن زبان یا استفاده از زبان خراش بهتر می‌شود. به گفته پزشکان، این بیماری پس از ۲۰ روز با پاکسازی مناسب برطرف شد.

زبانم مو درآورد به معنای واقعی! (+عکس)

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها