بیش از ۲ میلیون نفر از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال مشهد را به عنوان مقصد سفر برگزیده و به این شهر وارد شده‌اند که آستان قدس رضوی باهدف تحقق زیارت مطلوب و خاطره‌انگیز اقدامات خود را تقویت کرده است و آنچه که در این مسیر نیازمند همکاری دستگاههاست، تامین جای پارک خودرو برای زائران است.
بیش از ۲ میلیون نفر از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال مشهد را به عنوان مقصد سفر برگزیده و به این شهر وارد شده‌اند که آستان قدس رضوی باهدف تحقق زیارت مطلوب و خاطره‌انگیز اقدامات خود را تقویت کرده است و آنچه که در این مسیر نیازمند همکاری دستگاههاست، تامین جای پارک خودرو برای زائران است.
کد خبر: ۱۳۵۹۷۴۳
به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،استاندار خراسان رضوی در نشست ستاد تسهیلات سفر استان اعلام کرد که طی روزهای آخر اسفند پارسال تاکنون ۲ میلیون زائر و مسافر به مشهد سفر کرده اند که دستکم ۸۱ درصد آنان با خودرو شخصی وارد مشهد شده‌اند که این آمار تامین فضای مناسب برای توقف خودرو زائران بخصوص در اطراف حرم مطهر رضوی را ضروری ساخته است.۲ تن از زائران حرم رضوی در گفت و گو ی ، پیدا کردن جای مناسب برای پارک خودرو را از مشکلات اصلی خود برشمرده و گفتند که حدود یک ساعت در زیرگذر حرم مطهر و خیابانهای اطراف سرگردان بوده و به دنبال چای پارک بوده اند و آخر سر هم یکی از این مسافران در یک کوچه نزدیک چهارراه دانش و دیگری خودرو خود را در یک کوچه اطراف میدان شهدا پارک کرده است.
هر چند به مناسبت ایام نوروز دست‌کم ۱۰ هزار پارکینگ موقت در هسته مرکزی و اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است ولی ورود میلیونی زائران در این ایام نیازمند تامین فضای بیشتری برای پارک خودرو است.
تولیت و دیگر مسوولان آستان قدس رضوی هم در نشست های مختلف بر لزوم توجه مسوولان به تامین پارکینگ زائران تاکید کرده‌اند. مسوولان شهری نیز همکاری سایر دستگاههای دولتی را برای حل این موضوع ضروری برمی شمارند.
از معضل کمبود پارکینگ که بگذریم پس از ۲ سال محدودیت‌ کرونایی و با تسریع واکسیناسیون توسط دولت سیزدهم و بهبود شرایط کرونایی، امسال جمعیتی میلیونی در تعطیلات نوروزی راهی مشهد شده‌اند که حرم مطهر امام رضا(ع) مرکز اصلی توجه و حضور این تعداد زائر و مسافر است و آستان قدس رضوی نیز به منظور رفاه و آسایش حال زائران، امکانات و تسهیلات و خدمات خود را در بخش‌های مختلف افزایش داده و تقویت کرده است. 
دی ماه پارسال بود که تولیت آستان قدس رضوی در مراسم تکریم و معارفه مدیر عالی حرم مطهر رضوی بر لزوم ایجاد فضای مناسب برای کودکان در حرم امام رضا(ع) تاکید و بیان کرد: وجه دیگر تکریم زائر فراهم آوردن امکانات رفاهی برای زیارت همراه با آسایش است، امکانات رفاهی مقدمه کار فرهنگی است و عدم فراهم آوری این امکانات موجب کاهش تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.
حجت الاسلام احمد مروی با تاکید بر اینکه حرم مطهر رضوی محور تمام اقدامات و فعالیت‌های آستان قدس رضوی است، ادامه داد: تمام فعالیت‌های جانبی آستان قدس رضوی با هدف و حول محور خدمت‌رسانی بهتر به زائران در حرم مطهر انجام می‌شود و حرم مطهر اولویت نخست این آستان مقدس است، لذا در هزینه کرد برای فراهم آوردن امکانات رفاهی در حرم مطهر هیچ محدودیتی قائل نیستیم.
گشایش نخستین رواق تخصصی کودکان در حرم مطهر رضوی
نخستین رواق تخصصی کودک در حرم مطهر امام رضا(ع) دوم فروردین ماه جاری با حضور تولیت آستان قدس رضوی در فضایی به وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ متر مربع افتتاح شد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: رواق یادشده، در بخشی از فضای رواق کوثر حرم مطهر ایجاد شده و در مرحله نخست، ظرفیت میزبانی از ۱۰۰ کودک را در هر ساعت دارد. مخاطبان برنامه‌های این رواق، کودکان پنج تا ۱۰ ساله خواهند بود که در کنار بازی و سرگرمی‌های کودکانه، با برخی مفاهیم دینی و آموزه‌های حوزه زیارت نیز آشنا می شوند.
حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد با بیان اینکه ایجاد رواق ویژه کودکان یکی از دغدغه‌ها و مطالبات تولیت آستان قدس رضوی بوده است، افزود: ما کار در حوزه کودک و نوجوان را در آستان قدس امری جنبی و حاشیه‌ای نمی‌دانیم، بلکه یک کار اصلی و از وظایف مهم بخش‌های فرهنگی است.
وی ادامه داد: ارائه خدمات در این رواق به کودکان کاملا رایگان است و به عنوان بخشی از خدمات حرم مطهر رضوی به زائران در طول سال، ارائه می‌شود.
بهره برداری از چهار وضوخانه جدید
فاصله وضوخانه‌ها با رواقهای حرم مطهر رضوی از جمله مسایلی بود که گاه زائران را مجبور می کرد برای تجدید وضو مسیری طولانی را طی کنند که به منظور رفاه بیشتر زائران اواخر پارسال چهار وضوخانه جدید در رواقهای مختلف حرم مطهر به بهره برداری رسید.
معاون بهره‌برداری و نگهداری ساختمان حرم مطهر رضوی گفت: با تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حرم مطهر رضوی و برای ایجاد آرامش و رفاه هرچه بیشتر زائران و مجاوران، اقدامات این حوزه سرعت گرفت تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای میزبانی از زائران فراهم کنیم.
محمد بیات افزود: بر این اساس چهار وضوخانه جدید حرم مطهر رضوی در رواق‌های شیخ حر عاملی، شیخ طوسی، دارالمرحمه و ورودی رواق امام خمینی(ره) ایجاد شده و برای استفاده زائران و مجاوران در اسفند پارسال به بهره‌برداری رسید.
افزایش دفاتر پیداشدگان در حرم مطهر رضوی
رییس اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی هم گفت: در شرایط معمولی هفت دفتر رسیدگی به امور پیداشدگان و گمشدگان و خدمات مادر و کودک به طور ثابت در صحن‌های انقلاب، آزادی، کوثر، مسجد گوهرشاد، رواق دارالحجه، رینگ شیخ طوسی و همچنین باب الرضا(ع) به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.
محمد شبان با بیان اینکه تمامی این دفاتر به وسیله شبکه به یکدیگر متصل‌ هستند، افزود: به مناسبت نوروز، ۲ دفتر موقت پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان حرم مطهر رضوی نیز در ضلع غربی صحن پیامبر اعظم(ص) و صحن غدیر راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: بیش از هزار و ۵۰۰ بانوی خادمیار رضوی از جمله مترجمان زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو در نوبت های مختلف در دفاتر بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند.
افزایش ظرفیت صندلی چرخدار
رییس اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه برای ایام نوروز ۳۰۰ صندلی چرخدار به ظرفیت قبلی افزوده شده است، افزود: هزار و ۴۰۰ صندلی چرخدار در بخشهای مختلف حرم مطهر به زائران کم توان و سالمند خدمت رسانی می‌کنند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات بخش صندلی چرخدار و زائربر حرم رضوی در مجموع با مشارکت حدود سه هزار و ۸۰۰ خادمیار مشهدی در کشیک‌های مختلف و رزرو خدمت خادمیاران استانی انجام می‌شود، اضافه کرد: در ایام نیمه شعبان و تحویل سال به منظور تقویت نیروهای این بخش علاوه بر ۲۰۰ خادمیار حاضر در کشیک موظفی، از حدود ۴۰۰ خادمیار رزرو خدمتی نیز به صورت نیروی فوق‌العاده دعوت شده است. 
دفتر اشیای پیداشده صحن غدیر
 رییس اداره امانات و نگهداری اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی هم گفت: دفتر مرکزی اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی واقع در ضلع شمال شرقی صحن غدیر در قالب هفت باجه؛ «وجوه نقد»، «مدارک»، «تلفن همراه»، «طلا، ساعت و زیورآلات»، «پوشاک و کفش»، «اقلام متفرقه همچون عینک و چتر» و «ارسال مرسولات» به مراجعان خدمت‌رسانی می‌کند.
محمدرضا سبزعلی افزود: اشیای پیدا شده متعلق به افرادی که در مشهد سکونت دارند به صورت حضوری به آنان تحویل داده شده و وسایل زائرانی که امکان مراجعه حضوری ندارند به صورت رایگان به آدرس محل اقامت‌شان در گوشه و کنار کشور ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: زائران برای استعلام اشیای گمشده خود علاوه بر مراجعه حضوری به دفتر مرکزی اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی می‌توانند با سامانه اطلاع‌رسانی اشیای پیدا شده با شماره تلفن ۳۲۰۰۲۸۴۰-۰۵۱، تماس بگیرند.
ارائه شبانه روزی خدمت پزشکی 
دارالشفای امام رضا(ع) واقع در دوربرگردان خیابان شیرازی و در کنار بازار غدیر قرار دارد. خدمات بخش‌های تشخیصی از جمله آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی دارالشفای امام(ع) در طبقه منهای یک این مرکز درمانی نیز تا ۱۵ فروردین ماه به صورت شبانه‌روزی به مراجعان ارائه می‌شود.
بخش همودیالیز دارالشفا نیز در این ایام با افزایش نوبت شبانه، آماده پذیرش بیماران دیالیزی زائر به صورت شبانه‌روزی است. همچنین پلی‌کلینیک دندان‌پزشکی در ایام نوروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بیماران خدمات دهی می‌کند.
مرکز فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع)، هم از جمله پایگاه‌های مجهز مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در حرم امام هشتم(ع) است که با حضور متخصص طب اورژانس و تجهیزات پزشکی به بیماران اورژانسی خدمات ارائه می‌کند. بیماران اورژانسی نیز در صورت نیاز به خدمات تکمیلی پزشکی با آمبولانس‌های این مؤسسه به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد منتقل می‌شوند. 
همچنین این مؤسسه ۶ پایگاه فوریت‌های پزشکی شبانه‌روزی اماکن متبرکه رضوی را از نهم اسفند پارسال به ۱۳ پایگاه ثابت افزایش داده است که این پایگاه‌ها تا نیمه فروردین ماه به صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند.
برپایی ایستگاه‌های میزبانی از زائران در مسیرهای منتهی به مشهد 
معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی آستان قدس هم با هدف تکریم مسافران نوروزی در مسیر مشهدالرضا(ع) و ایجاد فضای مناسب برای استراحت رانندگان و کاهش خطرات جاده‌ای، ۹ ایستگاه جاده‌ای برپا کرده است.
سه راهی درونه بردسکن، گلمکان، زبرخان، مجتمع سلسله‌الذهب در ۳۰ کیلومتری نیشابور، روستای سرلق قوچان، روستای سرهنگ در جاده تربت حیدریه، یونسی در بجستان، نجم آباد و پاسگاه شهید سالاری در گناباد ایستگاههای میزبانی از زائران است.
افزایش ظرفیت زائرسراها
آستان قدس رضوی در راستای تکریم زائران و تأمین محل مناسب اسکان برای آن‌ها، به‌ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درآمد، زائرشهر و زائرسرای رضوی را در مشهد احداث کرده است.
زائرسرای رضوی که در بلوار چمن و در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده است، دارای ظرفیت مناسبی برای اسکان ارزان است و گروه‌هایی همچون زائران کم‌برخوردار نیز به صورت رایگان از خدمات این مرکز رفاهی بهره‌مند می‌شوند. 
هفدهم اسفند پارسال با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس و مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی چهار بلوک جدید زائرسرای رضوی و ۵۰۰ تخت به ظرفیت این زائرسرا افزوده شد و قابلیت پذیرش آن به ۲ هزار تخت رسید. این سوئیت‌ها به تمامی امکانات رفاهی و اقامتی از جمله تلویزیون، یخچال، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مجهز است.
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در این خصوص اظهار داشت: چهار بلوک جدید زائرسرای رضوی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال احداث و با بودجه ۳۰ میلیارد ریالی تجهیز شده و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت میزبانی از زائران افزایش یافته است. 
محمدحسین استادآقا افزود: زائرشهر رضوی نیز با سه هزار و ۵۰۰ تخت میزبان زائران خواهد بود و همه زائران می‌توانند از طریق تماس با سامانه ملی۱۴۶۰ بدون پیش شماره از ظرفیت این ۲ مجموعه استفاده نمایند.
اسکان زائران در رواقهای حرم مطهر
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اظهار داشت: در حال حاضر رواق‌های دارالمرحمه، حر عاملی، حضرت زهرا(س) و شبستان تبریزی در صحن گوهرشاد برای استراحت بانوان و رواق‌های دارالحجه، شبستان نهاوندی در صحن گوهرشاد و دفتر ۱۳۸ نیز برای آقایان پیش‌بینی شده است.
محمد توکلی افزود: این رواق‌ها از ساعت ۲۱ تا ۷ با تمام امکانات رفاهی از جمله سامانه گرمایشی مطلوب و وضوخانه به زائران ارائه خدمت می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها