رئیس اورژانس استان تهران خبر داد

سوختگی ۶ کودک با بادکنک هلیومی

تپش مهم‌ترین حوادث سال 1400 را مرور کرده است

سال قتل‌ های جنجالی و انفجارهای مرگبار

سال 1400 با همه روزهای تلخ و شیرینش به پایان رسید. حوادثی که هر ساله تکرار می‌شود و جان صدها نفر از هموطنان را می‌گیرد و گاهی مانند آمار قربانیان تصادفات که حتی با قربانیان کرونا هم رقابت می‌کند و گوی سبقت را از کرونا می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۵۸۹۹۶

امسال نیز تقویم حوادث 1400 را ورق زدیم تا در این روزهای پایانی، مهم‌ترین حوادث سال را مرور کنیم.

فصل قتل‌ های جنجالی

اولین قتل‌ عام خانوادگی
شانزدهم فروردین، اولین قتل‌عام خانوادگی در شهرک اندیشه اهواز به ثبت رسید. در این حادثه مرد ۵۰ ساله ساعت ۶و30دقیقه صبح به خانه همسر اولش رفت و بعد از دقایقی میان داد و فریاد، همه اعضای خانواده او را به رگبار بست و با خودروی۴۰۵ از محل متواری شد.

با حضور پلیس در محل مشخص شد هشت عضو خانواده بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده‌اند. تحقیقات برای شناسایی داماد جنایتکار آغاز شد اما چند ساعت بعد از محله کوت‌عبدا... به پلیس خبر رسید مرد میانسالی با سلاح خودکشی کرده است.

با حضور ماموران مشخص شد مرد میانسال همان فواد است که ساعتی بعد از جنایت به زندگی‌اش پایان داده است.

مرگ تلخ کارگران در آتش

30فروردین، تراژدی غمباری در روستای کرشت بومهن رقم خورد و همه اهالی روستا را در شوک فرو برد. اهالی ساعت ۱۱صبح متوجه زبانه کشیدن آتش از کارگاه فوم‌سازی در بلوار خلیج‌فارس شدند. آنها بی‌درنگ به اورژانس و آتش‌نشانی خبر دادند اما آتش هر لحظه زبانه می‌کشید.

اهالی تا حضور نیروهای امدادی، شیشه‌های سوله را شکستند تا دود خارج شود و کارگران را نجات دهند. با حضور نیروهای آتش‌نشانی پنج نفر از داخل کارگاه خارج شدند اما یکباره بخشی از سقف سوله فرو ریخت و امیدها به ناامیدی تبدیل شد. ساعت۱۲ با خاموش شدن آتش، جنازه سه زن و سه مرد کارگر خارج شد. سوختگی به حدی بود که امکان شناسایی اجساد وجود نداشت.

مرگ خودخواسته خانم دیپلمات

چهاردهم اردیبهشت، کارگر برج معروف کامرانیه متوجه جسدی در فضای سبز مجتمع شد. با اعلام موضوع به پلیس و حضور تیم جنایی مشخص شد جسد متعلق به زنی خارجی است که در طبقه چهاردهم برج زندگی می‌کند. او دیپلمات و اهل سوئیس بود. در بررسی خانه خانم دیپلمات، دستنوشته‌ای پیدا شد که نشان می‌داد او از فرزندش خداحافظی و وصیت کرده است بعد از مرگ، جسدش سوزانده شود.

قتل معاون عمرانی امامزاده صالح (ع)

هشتم خرداد، اهالی خیابانی در حوالی محله تجریش با شنیدن صدای گلوله سراسیمه به خیابان آمدند و مهندس طاهری، یکی از هم‌محله‌ای‌ها را غرق در خون دیدند. مرد جوانی هم در حال فرار بود. مرد میانسال در بیمارستان جانش را از دست داد. تحقیقات نشان داد مقتول، معاون عمرانی امامزاده صالح(ع) است که با شلیک سه گلوله به قتل رسیده است.بررسی‌ها نشان می‌داد قاتل از سوی یکی از فامیل‌های مقتول به علت اختلافات خانوادگی اجیر شده بود که سه روز بعد دستگیر شد و به قتل اعتراف کرد.

قتل‌عام به خاطر مواد مخدر

یازدهم خرداد با کشف هشت جسد در خانه‌ای در محله نوبت زاهدان، راز قتل‌عام فجیع بر ملا شد. با حضور ماموران در محل، جسد شش‌کودک و دو زن کشف شد که با شلیک گلوله به قتل رسیده بودند. تحقیقات پلیس نشان داد پدر خانواده به خاطر موادمخدر در زندان است. با تحقیقات بیشتر رد پای قاتل کشف و پسر ۲۶ساله دستگیر شد.

او به قتل اعتراف کرد و گفت: با پدر خانواده معامله مواد کردم و بعد او خودش را به زندان معرفی کرد و پول نداد. به خانه او رفتم تا مواد را پیدا کنم که چیزی پیدا نکردیم. با کشتن اهالی خانه و به‌هم ریختن آنجا سعی کردیم قتل را سرقت جلوه دهیم اما چند روز بعد دستگیر شدیم.

فصل تصادف‌ های مرگبار

حادثه مرگبار برای خبرنگاران
دوم تیرماه، خبرنگاران محیط‌زیست برای بازدید از تونل انتقال آب دریاچه ارومیه به این محل رفتند اما در مسیر برگشت اتوبوس واژگون شد و به انتهای دره ۳۰متری سقوط کرد.

در این حادثه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگار پرتلاش حوزه محیط‌زیست جان‌شان را از دست دادند و هشت نفر مجروح شدند. پرونده این حادثه تلخ دو هفته قبل با معرفی راننده به عنوان مقصر و تبرئه مدیران محیط‌زیست دوباره جنجالی شد.

سیل مرگبار تابستان
25تیرماه سیل تابستانی در پنج استان کشور آغاز شد اما بیشترین خسارت را در کرمان و آذربایجان‌شرقی برجای گذاشت. سیل غافلگیرکننده در کویر مرکزی ایران خسارت‌های زیادی برجای گذاشت و هفت نفر را به کام مرگ کشاند. این سیل یک هفته ادامه داشت و باعث شد خسارت زیادی به زیرساخت‌ها وارد شود.

حمله به عابران
سیزدهم مرداد اهالی مرکز شهر گرگان متوجه مردی شدند که با چاقو و تبر به عابران حمله کرد. مرد میانسال ابتدا با تیغ موکت‌بری چهار عابر را زخمی و سپس با برداشتن تبر و چاقو از یک مغازه به بقیه شهروندان حمله کرد. در این حادثه ۹شهروند مجروح و به بیمارستان منتقل شدند که یک نفر از آنها به دلیل شدت جراحات فوت شد. با حضور ماموران مرد تبر به دست دستگیر و ادعاهای عجیبی را درباره انگیزه‌اش مطرح کرد.

سقوط مرگبار مینی‌بوس به انتهای دره
دهم شهریور اهالی روستای پسرصفا تصمیم گرفتند برای زیارت حضرت اویس با مینی‌بوس به آنجا بروند. ساعت ۴ صبح ۲۸نفر داخل مینی‌بوس نشستند و به سمت امامزاده حرکت کردند. در طول مسیر دوبار مینی‌بوس پنچر کرد و هر بار راننده بعد از گرفتن پنجری به راه افتاد. مینی‌بوس به جاده پالگان رسید که یکباره ترمز برید. راننده تلاش کرد خودرو را متوقف کند اما نتوانست و مینی‌بوس و سرنشینانش به داخل دره سقوط کردند. در این حادثه ۱۶نفر کشته و ۱۲نفر مجروح شدند و خونین‌ترین حادثه ترافیکی سال رخ داد.

سرقت مسلحانه از طلافروشی
۲۴ مرداد، دزدان مسلح در خیابان بهشتی کرج دست به سرقتی هالیوودی زدند و در کمتر از ۹۰ ثانیه طلاهای مغازه طلافروشی را سرقت و فرار کردند. دزدان برای فرار در طول مسیر سه بار خودروی خود را تغییر دادند و وقتی پلیس به آخرین خودرو رسید با قاب خالی طلاها روبه‌رو شد. بعد از این سرقت بود که فیلم آن در فضای مجازی پخش شد، ۱۶روز بعد پلیس با ردزنی سارقان توانست آنها را دستگیر کند. دزدان طلاها را در کوه مخفی کرده بودند که کشف شد.

فصل آوار و آتـش

دستگیری متجاوزان کوهستان
هفتم مهر بود که متجاوزان شیراز به دام افتادند. از مرداد ماه، فایلی صوتی در شیراز پخش شد که در آن ادعا شده بود چند مرد در کوه‌های اطراف شهر بعد از سرقت، زنان را جلوی چشم خانواده مورد تجاوز قرار می‌دهند. با انتشار این فایل صوتی، پلیس تحقیقات خود را ادامه داد و بالاخره هفتم مهر سه پسر جوان را شناسایی کرد. این متهمان با حضور در کوه‌های اطراف شهر، دختر و زنان جوان را بعد از سرقت با تهدید به مرگ به زور مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند که به جرایم خود اعتراف کردند.

آوار مرگ روی کودکان
دوم آبان، اهالی روستای بنو اسحاق در سیستان و بلوچستان با صدای کمک‌خواهی کودکان متوجه فاجعه‌ای در روستا شدند. پسران فریاد کمک سر می‌دادند و اهالی را به سمت یکی از خانه‌ها می‌بردند. با حضور اهالی مشخص شد هفت‌کودک در محل گودبرداری یک خانه مشغول بازی بودند که یکباره آوار شروع به ریزش می‌کند و کودکان زیر آوار گرفتار می‌شوند. سه نفر از کودکان به‌سختی از زیر آوار خارج می‌شوند و اهالی را خبر می‌کنند. چهار کودک زیر آور مانده خارج و همگی به بیمارستان منتقل شدند اما به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

رامیلا، خاکستر شد
چهارشنبه ۱۹ آبان، برج ۱۷طبقه رامیلای چالوس دچار آتش‌سوزی شد. هر لحظه امکان تکرار تراژدی پلاسکو وجود داشت. آتش در طبقات بالایی ساختمان مهار شده بود اما نیمه‌های شب با وزش باد دوباره شعله‌ور شد. تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش تا ساعت ۶ صبح ادامه داشت اما ساختمان به طور کامل در آتش سوخت. بررسی‌ها نشان داد هنگام جوشکاری در پنت‌هاوس این ساختمان مسکونی، تابلوی برق آتش گرفته و تمام ساختمان را به آتش کشید.

تصادف مرگبار جنجالی
۲۰ دی، جاده بهبهان به تشان مثل همیشه آرام بود. ساعت ۷و30دقیقه صبح، مه غلیظی جاده را فرا گرفته بود و یکباره سکوت صبح با صدای تصادف خودروها در هم شکست. در کمتر از دو دقیقه 59 خودروی سبک و سنگین با هم برخورد کردند. تعدادی از خودروها بر اثر شدت برخورد آتش گرفتند. در این تصادف هولناک پنج نفر کشته و ۴۱نفر مجروح شدند. دو روز بعد از حادثه مصاحبه رئیس پلیس راهور در مورد این‌که در این تصادف ایربگ هیچ خودروی داخلی باز نشد، این تصادف را بیشتر جنجالی کرد.

انفجار مرگبار در شب یلدا
۳۰ آذر،ساعت ۱۸همه مشغول آماده شدن برای شب یلدا بودند که صدای انفجار، خیابان عباسی تبریز را لرزاند. خانه چهارطبقه‌ای به تلی از خاک تبدیل شده بود. با حضور نیروهای امدادی کار امدادرسانی شروع شد. شدت انفجار گاز به حدی بود که به ۱۲خانه و خودروی دیگر آسیب وارد شد. در لحظات اولیه ۱۳نفر نجات یافتند و دو جسد خارج شد اما عملیات آواربرداری و نجات تا ۷ صبح به طول انجامید و سه جسد دیگر از جمله یک کودک از زیر آوار خارج شد تا یک تراژدی رقم بخورد.

فصل انفجار و جنایت

انفجار مرگبار بادکنک
دوم دی، صدای انفجاری سکوت بازار گل محلاتی تهران را شکست و دود سفیدی به هوا برخاست. ماشین‌های آتش‌نشانان آژیرکشان به سمت محل حادثه رفتند و عملیات خاموش کردن آتش را آغاز کردند. با خاموش کردن نسبی آتش، هشت مصدوم که تعدادی از آنها دچار قطع عضو شده بودند در همان دقایق اولیه به بیمارستان منتقل شدند. در ادامه جسد سوخته دو مرد از محل حادثه خارج شد. بررسی آتش‌نشانان نشان داد این انفجار و حریق مرگبار به خاطر ترکیدن کپسول‌های هلیومی بوده که برای باد کردن بادکنک در مغازه‌ای نگهداری می‌شده است.

جنایت‌های مرد سنگ‌انداز
نهم دی، خودروهای عبوری در اتوبان نواب با مردی روبه‌رو شدند که از فضای سبز وسط بزرگراه در حال پرتاب سنگ به سمت خودروها بود. سنگ‌ها به رانندگان سه خودرو برخورد و یک زن میانسال که راننده خودروی ساندرو بود جانش را از دست داد و دو راننده مجروح شدند. مرد سنگ‌انداز هم از صحنه جنایت فرار کرد. انتشار این خبر باعث ایجاد وحشت در جامعه به‌خصوص میان رانندگان زن شد.تحقیقات ادامه داشت تا این‌که بیست و سوم دی پلیس متوجه شد مردی در میدان رازی در حال سنگ‌اندازی به سمت خودروها بوده و مردم او را دستگیر کرده‌اند. با انتقال او به پلیس آگاهی مرد جوان به سنگ‌اندازی مرگبار در اتوبان نواب اعتراف کرد. همچنین مشخص شد او۱۲آذر هم در اتوبان یادگار امام(ره) به سمت خودروها سنگ‌پرانی کرده و یک مرد که راننده پراید بوده را به قتل رسانده است.

متهم در اعترافاتش گفت: من بعد از مرگ مادرم طرد شدم و همه مرا مقصر مرگ او می‌دانستند. من دچار بیماری روانی شده‌ام و قرص می‌خورم.

شوک یک همسرکشی
شانزدهم بهمن، اهالی میدان کسایی اهواز صحنه‌ای را می‌دیدند که باورش سخت بود. مرد جوانی با چاقویی خونین و سر بریده زنی در حال خندیدن بود. با انتشار فیلم این اقدام، موجی از وحشت جامعه را فرا گرفت. ساعتی بعد اعلام شد پسر ۲۳ساله‌ای همسر ۱۷ساله‌اش را کشته و با بریدن سرش در سطح شهر چرخیده است. با دستگیری پسر جوان او به قتل همسرش اعتراف کرد و مدعی شد همسرم مونا، دختر عمویم بود. او از خانه فرار کرده و به ترکیه رفته بود. از طریق آشنایان رد او را در ترکیه زدیم و فهمیدم با مردی سوری ارتباط دارد. پدر مونا و پدرم به ترکیه رفتند و او را در کمپ آوارگان پیدا کردند و به اهواز برگرداندند. همه فامیل به من سرکوفت می‌زدند و من هم با کمک برادرم، روزی که مونا در خانه پدرش تنها بود او را کشتم و سرش را بریدم. بعد هم برای این‌که همه بفهمند، سرش را در شهر چرخاندم.

انفجار مرگبار در جشن تولد و خانه مادربزرگ
۲۷ بهمن، مهمانانی که برای جشن تولد به خانه‌ای در محله شیرین رباط کریم رفته بودند، نمی‌دانستند چه حادثه تلخی در انتظارشان است. ساعت ۱۹و30دقیقه انفجار مهیبی رخ داد و ساختمان سه طبقه تبدیل به آوار شد. با حضور تیم‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب عملیات نجات آغاز شد. ساعتی بعد تعدادی از اهالی ساختمان با کمک سگ‌های زنده‌یاب پیدا و از زیر آوار خارج شدند. تا صبح روز بعد کار آواربرداری طول کشید و در مجموع ۹ نفر از اهالی زنده خارج شدند و 10نفر جان خود را از دست دادند.19 اسفند ماه هم انفجار گاز در خانه‌ای در بروجرد باعث مرگ زن جوان و دو فرزندش و زوج سالخورده همسایه شد. صاحبخانه و پسرش در این انفجار زنده ماندند.

مجید غمخوار - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها