ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست‌های دوگانه واشنگتن و در حالیکه دولت دموکرات جو بایدن مدعی در اولویت قرار داشتن مساله حقوق بشر در دستور کار خود است، حاضر به محکوم کردن همپیمان سعودی خود برای اعدام ۸۱ نفر آنهم در یک روز نشد.
کد خبر: ۱۳۵۸۸۰۰
به گزارش جام جم آنلاین، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا شما از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اعدام ۸۱ نفر در عربستان در روز یکشنبه آگاهی دارید؟ گفت که ما این اخبار را دیده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما همچنان از از عربستان می‌خواهیم تا محاکمه عادلانه را تضمین کرده و از بازداشت فراقضایی خودداری و شفافیت، حکومت قانون و آزادی مذهب و اعتقاد را حفظ کند.

در این هنگام خبرنگاری پرسید شما نمی‌خواهید به اعدام ۸۱ نفر در عربستان اشاره کنید و تنها جواب شما این بیانیه کوتاه است که ند پرایس از پاسخ مستقیم به این سوال خودداری کرد و گفت ما نگرانی‌های خود را واضح به مقامات عربستان اعلام کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که برای همتایان خود در ریاض کاملا روشن کرده‌ایم که همه دولت‌ها، از جمله شرکای سعودی ما، به حقوق بشر احترام بگذارند و از آن محافظت کنند و از روند قضایی عادلانه و شفاف، اطمینان پیدا کنند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال کرد که آیا پس از این اعدام‌ها تماسی با مقامات این کشور داشته است، که ند پرایس پاسخ داد نمی‌توان در مورد زمان آن صحبت کرد، اما این نگرانی‌ها را مطرح کرده ایم و خواهیم کرد.

در این هنگام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مورد سوالات پی در پی خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا واشنگتن پس از این اعدام‌ها با عربستان سعودی تماس مستقیمی داشته و چرا تماسی نداشته و نیز انتقاد از اینکه وی اظهار نظر مستقیمی در مورد این اعدام‌ها نکرده، قرار گرفت.

ند پرایس هم در پاسخ مدعی شد ما در تماس و ارتباط روزانه با آن‌ها (عربستان سعودی) هستیم و آن‌ها به خوبی از نگرانی‌ها آگاه هستند.

این موضعگیری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که دولت جو بایدن ادعا می‌کند، مساله حقوق بشر در اولویت سیاست هایش قرار دارد.

عربستان سعودی هفت تبعه یمنی و یک سوری را به همراه ۷۳ شهروند خود به اتهام «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» اعدام کرد.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد که حکم اعدام این افراد شامل ۸۱ نفر امروز (شنبه) اجرا شد.

وزارت کشور عربستان در بیانیه خود مدعی شد که این افراد با پیوستن به گروه‌های جنایتکار از راه حق منحرف و گام‌های شیطانی در پیش گرفتند و با وفاداری به خارجی‌ها، خود و وطن خود را فروختند و به خدمت برنامه‌های دشمن در آمدند و برای فساد و گمراهی با آن‌ها بیعت کردند.

ساعاتی بعد از اعلام وزارت کشور عربستان مبنی بر اعدام ۸۱ نفر در این کشور، رسانه‌های مخالف دولت سعودی فاش کردند که از این تعداد ۴۱ نفر شیعه بودند.

به گزارش ایرنا، شبکه ماهواره‌ای نباء اعلام کرد که در میان اعدام شدگان امروز ۴۱ نفر از جوانان شیعه قطیف در استان الاحساء وجود داشتند که پیشتر از سوی دولت سعودی به بهانه‌های مختلف دستگیر و در زندان به سر می‌بردند.

این شبکه با بیان اینکه این کشتار علیه جوانانی انجام گرفت که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده می‌کردند، اضافه کرد که محمد بن سلمان قاتلی است که از کشتار بی گناهان لذت می‌برد.

این شبکه، نظام عربستان را یک نظام وحشی و قاتل معرفی و اعلام کرد که این کشتار یک نشانه عملی است بر اینکه تمامی ادعا‌های عربستان درباره اصلاح صرفا یک تبلیغات پوچ است.

بیانیه وزارت کشور عربستان در ادامه ادعا‌های خود اضافه کرد: این افراد با تجاوز به مقدسات دین، عبادتگاه‌ها و تعدادی از ساختمان‌های دولتی و اماکن حیاتی که اقتصاد کشور بر آن‌ها استوار است را هدف قرار دادند و با زیر نظر گرفتن تعدادی از مسئولان و هیات‌ها و نیرو‌های امنیتی آن‌ها را به قتل رساندند و برخی از آن‌ها را مثله کردند.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها