مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت: باید ببینیم در روزهای آینده در رابطه با دیپلماسی پیرامون توافق هسته ای (برجام) چه اتفاقی می افتد.
کد خبر: ۱۳۵۸۶۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز درباره مذاکرات وین گفت: اوضاع کنونی به این شکل است که مذاکره کنندگان مختلف به پایتخت های خود بازگشته اند و ما باید ببینیم روزهای آینده در رابطه با دیپلماسی پیرامون توافق هسته ای چه اتفاقی می افتد.

این مقام ارشد کاخ سفید با تکرار اتهام پراکنی ها علیه پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد: باید این نکته را اعلام کنم که خطرناک‌تر از ایران مجهز به موشک‌های بالستیک و توانایی‌های نظامی پیشرفته، ایرانی است که همه آن توانایی ها و سلاح هسته‌ ای را داشته باشد.

وی بدون اشاره به تعهدات آمریکا و نیز زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات وین مدعی شد بایدن همچنان مصمم است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.

پیش از این، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با وقفه اعلام شده در مذاکرات وین اعلام کرد که این مذاکرات، مذاکرات پیچیده ای است و مسایل بسیار کمی باقی مانده اند که بدون شک دشوار هستند.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ ها در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود می‌شوند؛ این در حالیست که یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران، واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این توقف به دلیل «عوامل خارجی» رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است.

وی تاکید کرد: در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.

«انریکه مورا» نماینده جوسپ بورل در مذاکرات وین نیز گفت: متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است و ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم.

وی با بیان اینکه «برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه‌ای داشته باشیم»، افزود: من با همه هیاتها کار خواهم کرد تا بر این شرایط فایق آییم.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

همزمان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگوی تلفنی با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اهتمام و تلاش های وی در مذاکرات وین و پیشرفت های حاصله قدردانی کرد و گفت: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم. طرح برخی درخواست های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض می باشد.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست، افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکا نمی تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد ، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم ها و حفظ توان بالای هسته ای صلح آمیز را مطالبه می کنند.

در واقع ریشه وقفه مذاکرات وین در این است که ایالات متحده حاضر به تصمیم‌گیری سیاسی برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور نیست و با طرح درخواست‌های جدید روند جمع‌بندی مذاکرات را با چالش روبه‌رو کرده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها