شب عید در راه است و ماهی شب عید. ماهی غذای کاملی است اما چرا در بسیاری از منابع طب سنتی توصیه به مصرف ماهی با مصلحات یا همان موادی شده که از عوارض احتمالی خوردن ماهی می‌کاهد؟
کد خبر: ۱۳۵۸۳۵۹

از دیدگاه طب سنتی مزاج گوشت ماهی سرد و تر است و مصلح آن یک خوراکی با مزاج گرم مثل خرما، عسل، پودر زیره، دارچین، فلفل، خردل، سبزیجات تند همچون آویشن، ترخون و چیزهای ترش مانند سرکه، آبلیمو یا نارنج است.

گرمی‌جات منجر به کاهش سردی و رطوبت ماهی شده و ترشی‌ها با خاصیت برندگی، هضم ماهی را راحت می‌کند.

مصرف چنین مصلحاتی همراه ماهی و هنگام شب نسبت به سایر ساعات بیشتر توصیه شده ، زیرا شب سردتر است به‌خصوص در فصول پاییز و زمستان و در مکان‌های سردسیر مثل مناطق کوهستانی و کنار دریای شمال. البته میزان سردی و تری ماهی بسته به نوع آن متفاوت است.

ماهی‌های بزرگ ساکن آب‌های شیرین که فعالیت کمتری دارند، سردی و تری بیشتر داشته و ماهی‌هایی که کوچک‌تر و ساکن آب‌های شور و تلخ دریا هستند، حرکت سریع‌تر و میزان سردی و رطوبت کمتری دارند.

حرکت سریع و فلس زیاد از نشانه‌های ماهی خوب است زیرا رطوبت بیش از اندازه در بدن تولید نمی‌کند. بهترین بخش بدن ماهی، نزدیک دم یا باله‌های ماهی است، زیرا این بخش‌ها حرکت بیشتر و رطوبت کمتری تولید می‌کند.

هرچه ماهی بزرگ‌تر باشد، ارزش غذایی آن بیشتر و مواد زاید بیشتری هم تولید می‌کند. ماهی‌های با رنگ سفید معمولا نسبت به ماهی‌های زرد و سیاه مرغوب‌ترند. ماهی‌هایی که گوشت آنها بوی خوبی ندارد خیلی مرغوب نیستند و اخلاط و مواد نامرغوبی بر اثر هضم آنها در بدن ایجاد می‌شود.

مصرف ماهی‌های بسیار بزرگ یا کوچک و پراستخوان و پرتیغ توصیه نمی‌شود. ماهی سواحل دریا بهتر و لذیذتر از ماهی رودخانه است. بدترین ماهی‌ها برای مصرف در قنات‌ها، گودال‌های آب، چشمه‌های کوچک، زمین‌های پست و آب‌های کثیف و راکد زندگی می‌کنند.

این ماهی‌ها گوشت نامرغوب و بد بویی دارند.کباب کردن ماهی روی آتش بهترین روش پخت ماهی است، زیرا از رطوبت آن می‌کاهد. مزاج ماهی‌های نمک سود یا دودی رو به گرم و خشک است و بدترین نوع غذاهاست.گوشت ماهی بدون مصرف مصلح برای افراد با مزاج سرد و تر یا افرادی که معده و مغز سرد و تر دارند، زیان‌آور است اما ماهی برای افراد با مزاج گرم و خشک بسیار مفید بوده و به تقویت قوا و مایعات جنسی منجر می‌شود.

این باور که خوردن گرمی‌جات به تقویت بدن یا قوای جنسی منجر می‌شود، همیشه درست نیست. ماهی به علت اثر تعدیل‌کنندگی برای مزاج‌های گرم، می‌تواند با کاهش تحریک‌پذیری بیش از حد، هنگام عمل جنسی مؤثر باشد.

نمک زدن به ماهی تا حدودی لازم است، زیرا مزاج نمک گرم و اصلاح‌کننده بوده اما تشنگی‌آور است و برای رفع آن مصرف کمی سرکه یا مواد ترش خوب است. حین مصرف ماهی تا دو ساعت بعد از آن نباید آب نوشیده شود، زیرا رطوبت آن را زیاد و هضم را سخت می‌کند.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها