آیا تا به حال در مورد روش هایی که رژیم غذایی شما می تواند روی پوست تأثیر بگذارد فکر کرده اید؟ اجازه دهید به شما بگوییم که تعداد زیادی از این رژیم‌ها وجود دارند. بدون شک تغذیه بر سلامت پوست و اکثر اندام های بدن ما تاثیر می گذارد. در واقع آنچه می‌خورید ، هم در درون و هم در بیرون منعکس می شود.
کد خبر: ۱۳۵۶۰۲۳

به گزارش جام جم آنلاین،‌ درباره این موضوع افسانه ها و پیشداوری های زیادی وجود دارد. با این وجود، مطالعات علمی زیادی نیز وجود دارد. اساسا، آنها این واقعیت را ثابت می کنند که رژیم غذایی شما می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد.

برخی از غذاها پوست را تقویت می کنند، در حالی که کمبود برخی مواد مغذی منجر به مشکلات پوستی می شود.از یک طرف، غذا می تواند بر اپیدرم تأثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر، برخی از مواد مغذی واقعاً به پیشگیری یا درمان برخی آسیب شناسی های پوستی یا اشکال زوال کمک می کنند. در واقع، در برخی از درمان‌ها، لازم است که فرد تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند تا به نتایج مطلوب برسد.

روش هایی که رژیم غذایی شما می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2019، پوست بزرگترین عضو بدن است. حدود یک ششم وزن بدن ما را تشکیل می دهد. کارکردهای متعدد و مهمی دارد. برخی از آنها را ببینیم.

محافظت در برابر عوامل خارجی

تنظیم حرارت

جذب اشعه ماوراء بنفش

تولید ویتامین D

حفظ تعادل آب

باور کنید یا نه، چندین مورد از آسیب های پوستی با تغذیه مرتبط است. این مورد مربوط به ماراسموس یا پلاگرا است، دو بیماری که در اثر کمبود ویتامین C یا پروتئین ایجاد می شوند.

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی کم آهن با آلوپسی مرتبط هستند و همچنین مصرف الکل علائم پسوریازیس و روزاسه را افزایش می‌دهد.

در مقابل، هیچ مدرک علمی مبنی بر ارتباط غذاهای چرب با آکنه یا سایر مشکلات مشابه وجود ندارد. همانطور که اغلب تصور می شود شکلات بر سلامت پوست تأثیر نمی گذارد.

پیری و تغذیه

پیری فرآیندی است که در آن شما می توانید بگویید که رژیم غذایی چقدر می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. در نظر داشته باشید که این پدیده دو جزء اصلی دارد. اولین مورد پیری بیرونی است که توسط عوامل محیطی، عمدتاً تابش خورشیدی ایجاد می شود.

دوم پیری ذاتی است که به دلیل تعیین ژنتیک و سبک زندگی ایجاد می شود. این یکی شامل غذا است. اکنون، علم توانسته است ثابت کند که آسیب اکسیداتیو انباشته، همراه با کاهش عملکرد متابولیک، باعث التهاب پوست می‌شود که منجر به پیری پوست می‌شود.

همچنین، سایر بخش‌های تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش اثر رادیکال‌های آزاد مفید هستند. در نتیجه، روند پیری پوست را کند می کند. کار درست این است که مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

آسیب غذا، آکنه و آفتاب

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که لبنیات و همچنین غذاهای غنی از قند، آکنه را بدتر می‌کنند، از جمله مکمل‌های مبتنی بر لاکتوز. شکلات فقط در صورتی اثرات مضر دارد که شکر اضافه داشته باشد. خود کاکائو روی آکنه تاثیر نمی گذارد.

از سوی دیگر، مشخص است که غذاهای غنی از بتاکاروتن به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک می کنند. همچنین از سیستم ایمنی بدن در برابر اثرات اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. اساسا، یک رژیم غذایی غنی از بتاکاروتن می تواند به جلوگیری از پیری نور و سرطان پوست کمک کند.

اختلالات پوستی و رژیم غذایی

وقتی صحبت از طبقه بندی اختلالات پوستی مرتبط با غذا می شود، چهار گروه مختلف وجود دارد. اولین مورد مربوط به اختلالات پوستی است که ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی دارد. برجسته ترین آنها درماتیت هرپتی فرمیس است. این شرایط با مصرف گلوتن همراه است.

گروه دوم در رابطه با اختلالات پوستی مرتبط با رژیم غذایی است. به عنوان مثال، درماتیت آتوپیک، آکنه، پسوریازیس، پمفیگوس، کهیر، و درماتیت تماسی. این ناهنجاری‌ها اغلب مربوط به آلرژن‌های غذایی است که در ۹۰ درصد موارد مربوط به گندم، شیر، سویا، ماهی، تخم‌مرغ و بادام زمینی است.

در گروه سوم ناهنجاری های مربوط به کمبود تغذیه داریم. به عنوان مثال، کواشیورکور، پلاگرا، اسکوربوت و ماراسموس. کمبود مواد غذایی منجر به این بیماری ها می شود.

در نهایت، گروهی از اختلالات پوستی مربوط به مازاد تغذیه وجود دارد. بیماری های مرتبط با این مورد چاقی، کاروتنمی و لیکوپنمی است. جالب توجه است، تعدادی از شرایط وجود دارد که بیشتر در افراد چاق ظاهر می‌شوند، مانند اینترتریگو کاندیدا، علائم کششی و غیره.

مصرف بیش از حد کاروتن می تواند باعث کاروتنمی شود. لیکوپنمی می تواند به دلیل مصرف بیش از حد میوه هایی با محتوای بالای کاروتنوئید ایجاد شود.

رژیم غذایی شما می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد

همانطور که می بینید، یک رژیم غذایی ناکافی می تواند به بدترین شکل ممکن روی پوست شما تأثیر بگذارد. بیماری های پوستی مرتبط با کمبود مواد مغذی یا مصرف بیش از حد مواد با ظرفیت التهابی و اکسیداتیو هستند.

به همین دلیل، داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل ضروری است. انواع غذاهای چرب و شیرین را کنار بگذارید و سبزیجات، پروتئین و میوه ها را در اولویت قرار دهید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها