آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین توسط آمریکا و متحدانش در ناتو می تواند منجر به "جنگ تمام عیار در اروپا" شود.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۵۶

به گزارش جام جم آنلاین، بلینکن روز جمعه در سخنانی در بروکسل گفت که واشنگتن به همکاری با متحدانش ادامه خواهد داد تا ابزار مورد نیاز اوکراینی‌ها برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه را فراهم کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: تنها راه برای اجرای یک منطقه پرواز ممنوع ارسال هواپیما‌های ناتو به حریم هوایی اوکراین و سرنگون کردن هواپیما‌های روسی است و این می‌تواند منجر به یک جنگ تمام عیار در اروپا شود.

وی تصریح کرد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که ما وارد جنگ با روسیه نمی‌شویم.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: ما هر روز درحال بررسی ارسال فناوری به اوکراین هستیم. این بررسی‌ها با مشورت با اوکراین و مقامات دولتی در میان متحدان و شرکا انجام می‌شوند. بنابراین، تمرکز اصلی ارائه تجهیزات مفید به اوکراین است.

به گزارش نشریه پولیتیکو، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی یف از قدرت‌های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بمنظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

استولتنبرگ پس از نشست وزیران خارجه ناتو گفت که در نشست به این مساله اشاره شد، اما متحدان توافق کردند که نباید هواپیما‌های ائتلاف و نیرو‌های ناتو بر فراز آسمان و در خاک اوکراین عملیات انجام دهند.

در همین راستا لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در خصوص موضع آمریکا نسبت به اعمال منطقه پرواز ممنوع در اوکراین تصریح کرد که این اقدام تعامل با جنگنده‌های روسی را گریز ناپذیر می ِنماید و همین واشنگتن را به جنگ با مسکو می‌کشاند.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در اظهاراتی که از رسانه‌های این کشور پخش شد، درخواست خود از ناتو برای وضع منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی اوکراین را تکرار کرد و گفت‌: در زمانی که اوکراین با بمباران بی‌امان روسیه روبه رواست، این گام مهمی می‌تواند باشد.

 زلنسکی گفت: ما خواهان منطقه پرواز ممنوع هستیم، زیرا مردم ما از سوی روسیه و بلاروس کشته می‌شوند، این موشک‌ها و هواپیما‌های بمب افکن بر سر ما فرود می‌آیند.
وی ادامه داد: من از جو بایدن رییس جمهور آمریکا، اولاف شولتس صدراعضم آلمان و امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه خواهان وضع یک منطقه پرواز ممنوع شده‌ام، به آن‌ها گفته‌ام اگر شما نمی‌توانید اکنون این منطقه را وضع کنید، پس چه زمانی این اقدام را انجام خواهید داد؟

برقراری منطقه پرواز ممنوع به این معنا است که سامانه پدافند ضد هوایی، هواپیما‌ها را در محدوده هوایی مشخص هدف قرار می‌دهد. در صورت موافقت ناتو با درخواست زلنسکی این امر به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه است؛ امری که این سازمان نظامی-امنیتی بین‌المللی به هر شکلی از آن احتراز می‌کند. تنش میان ناتو و مسکو، پیشاپیش و پس از دستور پوتین به آماده‌باش سامانه موشک‌های هسته‌ای به‌اندازه کافی بالا است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قرارداد‌های همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیرو‌های اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشار‌های دیپلماتیک و تهدید‌ها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها