رئیس جمهور اوکراین:

روسیه دچار پارانوئید شده است

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: شرایط کنونی نتیجه مخالفت غرب با به رسمیت شناختن حق مساوی روسیه در مهندسی امنیت اروپاست.
کد خبر: ۱۳۵۶۹۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، وزیر امور خارجه روسیه گفت: شرایط کنونی نتیجه مخالفت غرب با به رسمیت شناختن حق مساوی روسیه در مهندسی امنیت اروپاست.

سرگئی لاوروف در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار الجزیره با بیان این مطلب افزود، درستی این سخن وقتی آشکار می‌شود که به واکنش ناتو، به ویژه آمریکا در قبال پیشنهاد‌های روسیه برای اخذ تضمین‌های امنیتی و اجرای توافقات شفاف، دقت کنیم.

سرگئی لاوروف گفت: «تاریخ این مشکل (مشکل اوکراین) به سال‌ها قبل باز می‌گردد، این تاریخ در سال ۲۰۱۴ یعنی برای زمانی نیست که با حمایت غرب، اوکراین شاهد انقلابی خونین بود، بلکه به آغاز دهه نود قرن گذشته و پایان شوروی سوسیالیستی باز می‌گردد، آن زمان از جانب غرب به رهبران وقت شوروی و پس از آن به رهبران روسیه وعده‌هایی داده شده بود، به بوریس یلتسین و ادوارد شوارد نادزه گفته بودند شرایط منطقه از نظر جغرافیای سیاسی تغییر نخواهد کرد و ناتو سعی نمی‌کند با سوء استفاده از شرایط جدید، زیرساختهایش را به سمت شرق بکشاند. حتی فراتر از این، گفته بودند ناتو هرگز در پی آن نیست تا کشور‌های جدیدی را به عضویت بپذیرد. آنان به جای اجرای چنین وعده‌هایی که می‌توانست تضمینی برای ثبات اروپا باشد، در پنج مرحله موجی را برای توسعه به شرق، به راه انداختند، همه این امواج با انتشار نیرو‌های مسلح ناتو در اراضی کشور‌های جدید همراه بود. در آن زمان می‌گفتند این اقدام موقت است، اما به سرعت به حضور دائمی آنان تبدیل شد و به همراه آن زیرساخت‌هایی هم تهیه شد. اگر بخواهیم اندکی به گذشته بازگردیم شاهد تلاش‌هایی خواهیم بود که هدفش سوق دادن کشور‌های بی طرف اتحادیه اروپا به سمتی است که بتوانند برای تامین نیاز‌های ناتو اقدام کنند. این کار در چارچوب برنامه‌ای برای توانمند سازی بخش حمل و نقل اتریش، سوئد و فنلاند مشاهده می‌شود تا ناتو بتواند نیروهایش را آسان‌تر جابجا کند. در حال حاضر مرکزیت ناتو شاهد تغییراتی است تا به مرکزیتی فراگیر تبدیل شود. اتحادیه اروپا با وجود همه شعار‌هایی که درباره استقلال راهبردی سر داد، اما به نظر نمی‌رسد تلاشی برای رسیدن به آن داشته باشد بلکه سعی می‌کند دنباله روی پیمان آتلانتیک شمالی باشد.

لاوروف تصریح کرد: همه این اتفاقات با ماجراجویی‌های جمهوری‌های سابق شوروی سوسیالیسی و در صدر آن‌ها اوکراین هم زمان شد، تا جایی که ناتو اوکراین را در برابر دو گزینه قرار داد، یا با روسیه باش یا با غرب. آغاز این گونه خواسته‌ها در سال ۲۰۰۴ بود، اما بعد‌ها و در میدان‌های بعدی یعنی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و هم زمان با اقدام بروکسل در برگزاری اعتراضات خونین فوریه سال ۲۰۱۳ (در اوکراین)، تکرار شد، آن زمان توافقی برای حل مسئله انجام شد تا پس از آن، یانوکویچ رئیس جمهور اوکراین با ضمانت‌های لهستان، فرانسه و آلمان استعفا کند، اما پس از این اتفاقات، مخالفان علیه کشور‌های تضمین دهنده کودتا کردند و تضمین‌های ارائه شده از سوی اروپا را زیر پا گذاشتند، در مقابل کشور‌های تضمین کننده سکوت در پیش گرفتند. بدتر اینکه حتی از کودتاچیانی که به قدرت رسیده بودند، استقبال کردند.

وزیر خارجه روسیه افزود: ساکنان شبه جزیره کریمه حاضر نشدند در برابر کودتاچیان سرفرود بیاورند، اولین اقدام کودتاچیان در برابر اهالی کریمه این بود که شرایط ویژه زبان روسی در اوکراین را حدف کردند. آنان چشم دیدن روسیه در شبه جزیره کریمه را ندارند به همین دلیل شبکه‌ها و گروه‌های مسلحی را به این منظقه اعزام کردند و پس از آن بود که شاهد اتفاقاتی بودیم که نباید رخ می‌داد. در کی یف افرادی به قدرت رسیدند که مشوق نئونازی‌ها بودند، به نازی‌ها اجازه دادند سازمان‌ها و نهاد‌های ویژه خود را بنا نهند، حتی تجمعاتی برگزار کردند که در آن تصاویری از تبهکارانِ همراه با هیتلر را به نمایش گذاشتند و آشکارا شعار‌های همگام با نازیسم و مخالف با روسیه سردادند. غرب هم این شرایط را پذیرفت و حتی مشوق آن بود، پس از آن از پیوستن اوکراین به ناتو سخن به میان آمد، باور ما این است که زلنسکی، رئیس جمهور که با شعار صلح دوستی، حفاظت از جان مردم و مقابله با سقوط جایگاه روسیه و اوکراین روی کار آمد به مرور زمان مثل دولت قبل اوکراین یعنی دولت پترو پروشنکو، به دشمن روسیه تبدیل شد، او درباره ساکنان دنباس از واژه «گله» استفاده کرد.

لاوروف افزود: در قبال خونریزی‌های پیاپی و جنگ علیه شهروندانش کاری نکرد، توافقاتی با مقامات دنباس امضا کرد تا شرایط آرام شود، اما به این توافقات پایبند نبود، هشت سال تلاش کردیم تا نظام سیاسی اوکراین سر عقل بیاید، اما غرب کاری نکرد به همین دلیل این برداشت برای ما شکل گرفت که آنان کاری نخواهند کرد، زیرا اوکراین حتی قبل از سال ۲۰۱۴ نیز ابزاری در دست غرب برای مقابله با روسیه بود. شرایط کنونی نتیجه مخالفت غرب با به رسمیت شناختن حق مساوی روسیه در مهندسی امنیت اروپاست و این زمانی آشکار می‌شود که به واکنش ناتو، به ویژه آمریکا در قبال پیشنهاد‌های روسیه برای اخذ تضمین‌های امنیتی و اجرای توافقات شفاف، دقت کنیم، اگر هر طرفی، حتی ائتلاف‌های نظامی هم تشکیل بدهد، حق ندارد به اقداماتی روی بیاورد که تهدیدی برای امنیت دیگران به شمار می‌آید.

وقتی آقای زلنسکی می‌گوید اگر روسیه از خواسته هایش از اوکراین جهت اجرای تعهداتش دست برندارد اوکراین به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد اندیشید، این سخن به معنی عبور از تمامی مرزهاست.»

پیش بینی نمی‌کردیم تحریم‌ های غرب به ورزش و فرهنگ برسد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه هرگز پیش بینی نمی‌کرد تحریم‌های غرب به بخش ورزش، فرهنگ و تعاملات انسانی در روسیه برسد.


سرگئی لاوروف در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار الجزیره با بیان این مطلب افزود، غرب با نوع تحریم‌هایی که بر روسیه تحمیل کرد نشان داد ضمن نقض اصول و مبانی مورد اعتقاد خویش، به مبانی‌ای بازگشت که باید آن را در عصر تب طلا در آمریکا جستجو کرد.

وی گفت: «اوکراین از نظر فناوری امکان ساخت تسلیحات اتمی را دارد، رئیس ولادیمیر پوتین، هم در این باره سخن گفت، به همین منظور ما در چارچوب همین عملیات نظامی، به تجربیات دهه‌های گذشته هم توجه داریم، یکی از ماموریت‌های آشکار و مشخص این است که اوکراین خلع سلاح شود، آن دسته از سلاح‌های هجومی که هرگز نباید در اوکراین مستقر و یا ساخته شود، باید تعیین و مشخص شوند، هم زمان باید نازی‌های جدید در این کشور ریشه کن شوند، زیرا در اروپای معاصر اعتراضاتی در لوای پرچم‌های فاشیستی و نازیسم و با شعار‌های ضد روس برگزار شد و واقعه میدان اروپا در سال ۲۰۱۴ نمونه‌ای از آن است که در آن شعار‌هایی چون «روسی‌ ها را بکشید» و «اهالی مسکو را بکشید»، سر داده شد، نمی‌توان اجازه داد چنین اعتراضاتی باز هم تکرار شود.»

سرگئی لاوروف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مسکو قبل از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، می‌توانست واکنشی اینگونه از سوی غرب را پیش بینی کند؟

گفت: ما برای این واکنش‌ها آماده بودیم، کاملا پیداست که ناتو دنباله روی آمریکاست، تردیدی نداشتیم اتحادیه اروپا هم چنین خواهد کرد، این امر به ویژه پس از اینکه سرنوشت خط لوله نورد استریم ۲ مشخص شد، بیشتر عیان شد. باید بگویم که اگر این خط لوله اجرایی نشود، تصمیم ما نیست، اما روشن است که نورد استریم ۲ نقشی تاریخی دارد، این خط به وضوح بیانگر جایگاه و موقعیت اروپا از جمله آلمان در عرصه بین المللی است. آنان دنباله رو و غیر مستقلند، به صراحت بگویم پیش بینی نمی‌کردیم تحریم‌های کینه توزانه، به حوزه ورزش، تبادلات فرهنگی و روابط انسانی برسد، وقتی غرب تحریم‌هایی را بر کشور‌های عربی و آمریکا لاتین تحمیل می‌کند مدعی است این تحریم‌ها علیه مردم نیست بلکه علیه رهبران این کشورهاست تا در سایه فشار‌های بین المللی راه و رفتارشان را تغییر دهند. البته امروز حتی از بیان این سخن هم پرهیز می‌کنند، تحریم‌های مستقیم امروز که برنامه کشور‌های غربی است ارتباط میان مردم را هم با مشکل مواجه کرده است در شرایطی که همین تحریم کننده‌ها همواره از ضرورت ارتباط جوامع مدنی با همدیگر دم می‌زنند، آنان حتی به اصول و مبانی مورد نظر خودشان، یعنی اصولی که مروج آن در جامعه بین المللند، هم بی توجهی کرده اند، وقتی اموال بانک مرکزی و شرکت‌های ما را توقیف کردند، در واقع اقدامی انجام داد.

منبع: ­خبرگزاری صدا و سیما 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها