در دومین همایش نوروز و دیپلماسی همسایگی اعلام شد؛

برگزاری جشنواره جهانی و مسابقات ورزشی در نوروز

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «خزر بدون مرز» با حضور دکتر فهیم دانش برگزار شد

دوستداران محیط‌زیست

مراسم تقدیر و اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «خزر بدون‌مرز» با حضور دکتر فهیم دانش، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما در سالن کنفرانس ساختمان اداری برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۵۶۹۰۷

به گزارش جام جم، در این مراسم زینب نجاتی، یکی از برگزیدگان حضور داشت. این جشنواره در آستاراخان روسیه برگزار شد و در آن دو اثر با عناوین گزارش خبری «نور چشمان من» به تهیه‌کنندگی زینب نجاتی از استان مازندران و مستند «من می‌مانم» کاری از فاطمه مرزبان از استان گلستان موفق به دریافت جایزه شدند.

فهیم دانش در ابتدا درباره این جشنواره و جوایز توضیحی داد و گفت: هدف از این مراسم اطلاع‌رسانی درباره موفقیت دو اثر ارسالی به جشنواره خزر بدون مرز است که مدتی پیش با حمایت وزارت توسعه و حوزه دیجیتال و ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه در آستاراخان برگزار شد.

وی افزود: این جشنواره جشنواره قابل‌توجهی بود که آثار بسیار زیادی از کشورهای همسایه دریای خزر در آن شرکت کردند و با هیات داوری که استانداردهای بسیار بالایی هم داشته خوشبختانه دو اثر از آثاری که ارسال شده بود حائز شرایط شناخته شده و توانستند برنده جایزه از این جشنواره شوند. یکی از این آثار گزارش خبری با عنوان نور چشمان من کاری از صداوسیمای مرکز مازندران بوده و دیگری مستند من می‌مانم کاری از استان گلستان که خانم زینب نجاتی، یکی از برگزیدگان در این مراسم حضور دارد و خانم فاطمه مرزبان نتوانستند حضور پیدا کنند و نماینده ایشان در این مراسم حضور دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: دریای خزر برای جمهوری اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به‌خصوص بحث محیط‌زیست. ما اعتقاد داریم محیط‌زیست دریای‌خزر به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن زیاد ضرورت دارد منابع زنده دریای‌خزر برای نسل‌های حاضر و نسل‌های آینده حفظ شوند. در همین راستا در سال ۱۹۸۴ یک کنوانسیون در تهران در چارچوب حفاظت از دریای خزر به تصویب رسید که نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران چقدر دغدغه محیط‌زیست خزر و حفظ آن را دارد.

این کنوانسیون پنج پروتکل الحاقی دارد که تمام آن ناظر به مباحث حفظ حقوق محیط‌زیست است. ۱۵میلیون نفر در حاشیه این دریا زندگی می‌کنند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق روزانه‌شان با این دریا مرتبط است. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن سه استان ساحلی که دریا برای آن بسیار مهم است، در حفظ محیط‌زیست دریا دغدغه‌های بسیاری دارد. بخش عمده‌ای از مخاطرات زیست‌محیطی متوجه سواحل جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل گردش آب در خزر که برخلاف ساعت است بیشتر آلودگی از سایر آب‌ها وارد ساحل ما می‌شود.

وی همچنین افزود: تاکنون جمهوری اسلامی از پنج پروتکل الحاقی به سه پروتکل پیوسته است و امیدواریم هرچه‌زودتر محیط‌زیست خوب و بسیار شاداب و بانشاط دریای‌خزر را داشته باشیم.

فهیم دانش با اشاره به یکی از مهم‌ترین تم‌های این جشنواره توضیح داد: یکی از مهم‌ترین تم‌های این جشنواره بحث محیط‌زیست خزر بوده و همکاری‌های بین‌المللی کشورها در زمینه‌های مختلف ازجمله در زمینه‌های انسان و دریا، عکاسی، اقتصاد، اکولوژی، فرهنگ، آموزش و گردشگری، کشف جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشورهای حاشیه دریاچه‌خزر، بهداشت خزر و نگاه تازه و آثار نویسندگان جوان در این جشنواره ارزیابی شدند.

وی ادامه داد: خزر به‌عنوان سرزمین سلامتی در این جشنواره خیلی مورد تاکید قرار گرفته است و این موضوع محیط زیستی که دغدغه مهمی است مطمئنا بدون پیوست و همکاری‌های رسانه‌ای کشورهای حاشیه دریای‌خزر نمی‌تواند به نحو مطلوب تعیین‌کننده مطالبات مردم حاشیه خزر باشد. ما هم در سازمان صداوسیما که دومین سازمان رسانه‌ای دنیاست که تعاملات زیست‌محیطی بسیاری را هم در خود سازمان و هم در بیرون از سازمان دارد تلاش کرده در زندگی روزمره مردم حقوق محیط‌زیست را به نحو مطلوبی اشاعه دهد. ما چندین جایزه به‌عنوان سازمان دوستدار محیط‌زیست دریافت کرده‌ایم. یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس سازمان هم بحث حفاظت و صیانت از محیط‌زیست در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است که نشان می‌دهد ایران و ایرانی دوستدار محیط‌زیست است و محیط‌زیست برایش یک دغدغه مهم است.

فهیم دانش در پایان هم گفت: خوشبختانه مراکز صداوسیمای استان‌های حاشیه دریای‌خزر هم به این مقوله پرداخته‌اند. امیدواریم در آینده هم باز شاهد موفقیت‌های بین‌المللی بیشتر همکاران باشیم.در پایان مراسم از زینب نجاتی و نماینده فاطمه مرزبان تقدیر به‌عمل‌آمده و جایزه‌ای به آنها اهدا شد.

زینب علیپور طهرانی/جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها