کنگره آمریکا با حمایت بایدن، طرح حمایت مالی از رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان را تصویب کرد

پول‌پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که همگام با کمیسیون اروپا و برخی متحدان غربی خود از خروج برخی بانک‌های روسیه از شبکه مالی سوئیفت حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۳۵۶۲۹۵
به گزارش جام جم آنلاین، کاخ سفید شامگاه شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هماهنگی با کمیسیون اروپا و کشور‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس و کانادا، از خروج "برخی از بانک‌های روسیه" از شبکه مالی سوئیفت حمایت می‌کند.

در این بیانیه آمده است که آمریکا و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل کردن جنگ اوکراین به یک شکست راهبردی برای روسیه هستند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما رهبران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا، جنگ انتخابی پوتین و حملات به کشور مستقل و مردم اوکراین را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما در کنار دولت اوکراین و مردم اوکراین در تلاش‌های قهرمانانه آن‌ها برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه می‌ایستیم.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است جنگ روسیه حمله به قوانین و هنجار‌های بین المللی است که از زمان جنگ جهانی دوم حاکم بوده و ما متعهد به دفاع از آن هستیم.

کاخ سفید در این بیانیه افزوده است، ما روسیه را مورد بازخواست قرار خواهیم داد و به طور جمعی تضمین خواهیم کرد که این جنگ یک شکست راهبردی برای پوتین باشد.

کمیسیون اروپا بامداد یکشنبه پس از کشمکش‌های فراوان اعلام کرد که متحدان غربی توافق کردند که برخی بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت خارج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا همراه با آمریکا و دیگر شرکای غربی قصد اعمال تحریم‌های بیشتری علیه روسیه را دارند که شامل قطع کردن دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سیستم سوئیفت می‌شود.

پیش از این، شبکه خبری سی ان ان روز شنبه به وقت محلی به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به صورت جدی درحال بررسی محروم کردن روسیه از دسترسی به سیستم مالی سوئیفت است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد مقامات می‌گویند، مقامات آمریکایی و همتایان اتحادیه اروپا به بررسی گزینه‌ها از جمله تحریم‌ها علیه بانک‌ها و نهاد‌های خاص و حذف آن‌ها از شبکه سوئیفت به جای محروم کردن کل اقتصاد روسیه از این شبکه ادامه داده اند.
سی ان ان افزود محروم کردن روسیه از دسترسی به شبکه سوئیفت مانند گزینه اتمی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است. بایدن و مشاوران وی به دشواری مسدود کردن دسترسی روسیه به سوئیفت اشاره و خاطرنشان کرده اند آمریکا به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

این رسانه آمریکایی اضافه کرد بایدن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که بقیه اروپا حاضر نیست چنین موضعی اتخاذ کند. اما از زمان کنفرانس مطبوعاتی بایدن که در آن تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کرد، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا در حال نزدیک‌تر شدن به این موضع است، زیرا متحدان اروپایی اکنون از آن حمایت می‌کنند.

به گفته یک مقام آمریکایی، دولت بایدن این موضوع را با بانک مرکزی در میان گذاشته است. از سوی دیگر مقامات آمریکایی در حال مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد یک اقدام احتمالی در این زمینه بوده‌اند.

یکی از مقامات دولت آمریکا گفت در صورت سقوط کی یف، پایتخت محاصره شده اوکراین، احتمالا تحریم‌های بیشتری از سوی غرب علیه روسیه اعمال خواهد شد. اما مشخص نیست که آیا این تحریم‌ها شامل محرومیت از دسترسی به سوئیفت می‌شود یا اینکه حذف روسیه از این شبکه مالی قبل از سقوط کی یف رخ می‌دهد.

"برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه روز جمعه گفته بود قطع ارتباط روسیه با سوئیفت آخرین راه حل است و اتحادیه اروپا و ایالات متحده تصمیم گرفته اند فعلا ارتباط روسیه با سیستم بانکی سوئیفت را قطع نکنند. اما "کریستین لیندنر" وزیر دارایی آلمان گفت که برلین آماده است که ارتباط روسیه با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت قطع شود. برلین پیشتر با این اقدام مخالفت کرده بود.

سوئیفت (SWIFT) " مخفف (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی " است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود.

در حال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و موسسه مالی در ۲۰۹ کشور عضو جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی هستند. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵/۱ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌کند و کشور‌های آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری دارای یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت است که توسط موسسه سوئیفت کنترل می‌شود (در ایران SAP در بانک مرکزی واقع شده است).

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحد‌های ارزی بانک‌های داخل کشور و بانک‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قرارداد‌های همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیرو‌های اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اقدام پوتین با انتشار بیانیه‌ای گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پس از رایزنی با اعضای گروه هفت در سخنانی با بیان اینکه ارتش روسیه یک حمله بی رحمانه را علیه مردم اوکراین آغاز کرده است، این حمله را بدون دلیل، غیر ضروری و از پیش برنامه ریزی شده و ولادیمیر پوتین را متجاوز خواند و اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کنیم.

آمریکا تاکنون تحریم‌هایی علیه بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا و نیز شرکت روسی خط لوله گاز نورد استریم ۲ اعمال کرده است. واشنگتن همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری، سرگئی لاوروف وزیر خارجه، سرگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه را تحریم کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها